Big brother is watching you

Vroeger, voor het digitale tijdperk, was men zeer gesteld op privacy. Tegenwoordig roepen mensen alleen nog maar hard dat zij waarde hechten aan hun privacy.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Nieuws

Bijna iedereen heeft nu wel een smartphone en één of meerdere accounts bij sociale netwerken. Hierdoor is al een groot deel van de privacy verdwenen. Maar dit zijn niet de enige plekken waar mensen hun persoonlijke gegevens ‘kwijtraken’. Via zogenaamde ‘phishing mail’ kunnen kwaadwillenden ook vaak gegevens van hun slachtoffers achterhalen. Daarom hieronder een aantal tips om te kunnen internetten en uw privacy zoveel mogelijk te waarborgen!

“We do not merely destroy our enemies; we change them.” | George Orwell, 1984

1) Klik niet lukraak!

Iedereen heeft wel eens de mailtjes ontvangen van de bank over een update, vervallen saldo of nieuwe berichten in de inbox. Eventjes op een mooie link klikken en de bank regelt het allemaal verder voor u! Dit klinkt te mooi om waar te zijn, helaas leert de praktijk ons dat ook.. Is het te mooi om waar te zijn? Dan is het ook te mooi om waar te zijn. Klik hier niet op de link. Uw bank zal nooit via de mail contact opnemen hierover. Ga daarom altijd via de adresbalk naar https://[naamvanuwbank].nl en controleer daar de inbox op nieuwe berichten. Mocht u het alsnog niet vertrouwen, bel dan even met uw bank.

2) Sociale netwerk instellingen

Hartstikke leuk als je een geweldige vakantie heb geboekt of zojuist heb meegemaakt! Wees je er wel van bewust dat niet alleen je vrienden hierbij meekijken. Als jij vrolijk post wanneer je op vakantie gaat zal dat bij sommige mensen ook in de agenda worden bijgehouden! Het is daarom raadzaam om foto’s en posts enkel voor vrienden zichtbaar te maken. Hoe je dit kan doen zal ik hieronder kort samenvatten.

  1. Ga naar facebook privacy instellingen en kies hier voor ‘vrienden’. Dit zorgt ervoor dat alles wat je plaatst automatisch voor je vrienden alleen zichtbaar is.
  2. Het is ook raadzaam om bij  facebook tijdlijn instellingen de tag instellingen te wijzigen. Dit is weer handig voor eventuele ‘gênante’ foto’s te weigeren op je tijdlijn!

3) Gekoppelde accounts

Hé, handig zeg! Als ik in chrome inlog bij Google kan ik daar eventueel gelijk mee inloggen bij sommige websites, handig! Ja, het is handig maar is het ook verstandig? Denk eens aan het gevaar als een bepaalde website zijn gebruikersgegevens lekt, dan is je account niet veilig meer. Koppel dus zo min mogelijk accounts aan elkaar want als er eentje gekraakt word is de rest ook automatisch in gevaar!

4) Moeilijke wachtwoorden

Een van de belangrijkste dingen op het internet is toch wel je gebruikersnaam en wachtwoord combinatie! Zorg er dan ook voor dat deze niet al te gemakkelijk zijn en als het even kan ook verschillend per website. Het is sowieso raadzaam om minimaal 8 karakters te gebruiken. Probeer ook zoveel mogelijk verschillende karakters, hoofdletters, leestekens en cijfers te gebruiken! Kijk of het mogelijk is om mooie zinnen te maken en deze dan te vervormen naar wachtwoorden, bijvoorbeeld: “High Attention de Klantenfabriek is een topbedrijf met goede service” kan worden omgezet in: “HaK=1^bM90ed3S!”. Als je voor elke website zo’n soort zin zou genereren is het voor kwaadwillenden al een stuk moeilijker om bij je accounts te komen.
Mocht je zelf niet zo creatief zijn met wachtwoorden verzinnen kan je altijd nog gebruik maken van een password generator. Deze wachtwoorden kunnen dan eventueel worden opgeslagen in programmas die daar speciaal voor ontwikkeld zijn zoals: lastpass ( €12,- per jaar ).

5) Hou je koppie erbij

Ben je ervan bewust dat Het Internet een openbare ruimte is en gedraag je daar naar. Niet alleen je vrienden kijken mee, maar ook je werkgever, de Nederlandse overheid, de pers en de politie en niet te vergeten de N.S.A. Kortom, zorg ervoor dat je altijd erbij blijft wat je wel en niet online zet en wilt delen met de wereld!

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De roadmap voor 2024

De roadmap voor 2024

Het is weer die tijd van het jaar waarin we vooruitblikken naar wat het volgende jaar in petto heeft. Plannen zijn gesmeed, begrotingen zijn opgesteld. Hopelijk heb je je budget voor 2024 al vastgelegd. Alles staat klaar voor een geweldig jaar, en wij zijn er klaar voor! Dus, waar gaan wij ons in 2024 specifiek op richten?

Met je gezicht in het nieuws

Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.

Waarom betaalde leadgeneratie op Facebook en LinkedIn niet werkt

Waarom betaalde leadgeneratie op Facebook en LinkedIn niet werkt

In een post op LinkedIn deelt Chris Walker, CEO van Refine Labs zijn analyse van de dataset van META (Facebook) over betaald adverteren voor B2B bedrijven. Ook Nederlandse B2B-bedrijven proberen al jarenlang te achterhalen of het goed is om te investeren in dit type campagnes. Zijn resultaten bevestigen wat hij (en wij) al lang vermoeden.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons