Marktonderzoek in de B2B

Kom erachter welke eisen jouw potentiële klanten aan jouw product of dienst stellen. Doe een marktonderzoek!
AdviesgesprekStel jouw vraag
Wat is marktonderzoek?

Waarom specifiek B2B marktonderzoek?

B2B marketing is fundamenteel anders dan B2C marketing. Aankooptrajecten zijn complexer. Zo zijn er vaak meerdere stakeholders bij een klant en gaat het over grotere bedragen. Ook bij de segmentatie kijk je vaak naar andere kenmerken. Lees hier meer over segmentatie in B2B. Daarom maken we B2B marktonderzoek vaker gebruik van kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals interviews en panels.

Hoe ziet de klantreis eruit?

Dit is een veelgestelde vraag die we beantwoorden door middel van een marktonderzoek. Want je wilt weten wanneer je van een prospect een klant maakt. En wat die klant van je verwacht. De beste manier om daar achter te komen is een marktonderzoek. Welke keuzes maakt jouw doelgroep? En waarom?

Marktonderzoek

Ontdek in 5 stappen wat jouw klanten echt willen

Bekijk stap voor stap hoe wij te werken gaan om jouw markt te onderzoeken.

Stap 1: inventarisatie

We beginnen met een invenarisatiesessie waarin we de vraag en het onderzoek uitwerken. In deze sessie maken we een aantal zaken duidelijk die we later in het onderzoek weer kunnen gebruiken. De belangrijkste zaken die we bespreken:

 

  1. Hoe ziet de doelgroep eruit?
  2. Welke waarde voeg je toe?
  3. Welke substituten en concurrenten zijn er?

Stap 2: opstellen onderzoekslijsten

Na de inventarisatie maken we een adressenlijst. Dit is de lijst waaronder we het onderzoek uitvoeren.

Daarnaast stellen we de vragenlijst op.

Stap 3: uitvoeren onderzoek

Wanneer alle administratieve handelingen afgerond zijn voeren we het onderzoek uit. Zowel bij panels als één-op-één interviews beginnen we met bellen om de gesprekken in te plannen. 

Stap 4: data analyse

Vanuit het onderzoek komt een bak met data. Onze data analisten verzamelen deze, maken de analyses en komen tot conclusies.

Stap 5: rapportage

Elk marktonderzoek eindigt met een presentatie en rapportage waarbij we de belangrijkste conclusies en aanbevelingen delen.

De 5 voordelen van marktonderzoek

Voordelen marktonderzoek

1. Inzicht in de doelgroep

Marktonderzoek biedt waardevol inzicht in de behoeften, voorkeuren en verwachtingen van je doelgroep, waardoor je beter kunt inspelen op hun wensen.

Voordelen marktonderzoek

2. Verbeteren van producten en diensten

Het helpt bij het verbeteren en aanpassen van je producten of diensten op basis van de feedback en eisen van de markt, waardoor ze beter aansluiten op de vraag.

Voordelen marktonderzoek

3. Concurrentie analyse

Door marktonderzoek te doen, kun je de concurrentie beter begrijpen en identificeren, waardoor je strategieën kunt ontwikkelen om je te onderscheiden in de markt.

Voordelen marktonderzoek

4. Doelgerichte marketing

Marktonderzoek helpt je bij het identificeren van effectieve marketingkanalen en boodschappen, waardoor je je marketingbudget efficiënter kunt inzetten.

Voordelen marktonderzoek

5. Verhogen klanttevredenheid

Het draagt bij aan het verbeteren van klanttevredenheid door ervoor te zorgen dat je producten en diensten aansluiten op de verwachtingen en behoeften van je doelgroep.

Veel gestelde vragen over marktonderzoek

Marktonderzoek is een vak apart, en we begrijpen dat er veel vragen over zijn. Hier zijn de meest voorkomende vragen over marktonderzoek. Staat jouw vraag er niet bij? Neem gerust contact op. We helpen je graag!

Wat voor types onderzoek voeren jullie uit?

Wij doen diverse types onderzoek. Van klantpanels voor introductie van nieuwe producten of diensten, naar klanttevredenheidsonderzoek tot onderzoek naar de ideale klantreis. De meeste onderzoeken die wij doen zijn product marktonderzoek. Hierin testen we of en hoe je waardepropositie ook resoneert met de markt.

Welke onderzoeksmethoden gebruiken jullie?

Wij doen altijd deskresearch gecombineerd met ofwel klantpanels, (telefonische) interviews of telefonische enquêtes.

Wanneer moet ik marktonderzoek doen?

Marktonderzoek is cruciaal bij het starten van een bedrijf, het introduceren van nieuwe producten, het uitbreiden naar nieuwe markten, heroverwegen van bedrijfsstrategieën en als een doorlopend proces om veranderende marktomstandigheden bij te houden. Het biedt essentieel inzicht op verschillende momenten in de levenscyclus van een bedrijf.

Wat vindt de markt van jouw aanbod?

We hebben een breed pakket aan diensten om markt- en klanttevredenheidsonderzoek te doen. Maar het begint bij jou. Wat zou je willen? Laat het ons weten via het formulier hiernaast.

Stel jouw vraag over marktonderzoek:

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons