Hoe kom ik tot een goede product marktcombinatie? Deel 1

Door Jasper Camman
17 april 2018
Deel 1: De behoefte van de klant

Een product marktcombinatie is een unieke combinatie van een product voor een specifieke groep klanten. Elk bedrijf levert een set aan diensten of producten. Deze diensten/producten kan verschillende behoeftes van verschillende soorten klanten invullen. Maar hoe kom jij tot een goede product marktcombinatie?

"Een product marktcombinatie is een unieke combinatie van een product voor een specifieke groep klanten."

Eén makkelijk model dat vaak gebruikt wordt is het STP model van Kotler. STP staat voor segmenting – targeting – positioning. In het Nederlands is het SDP (segmenteren – doelmarktbepaling – positioneren). Met behulp van dit model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt het meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen (zie waardepropositie).

Segmenteren

Bij het segmenteren ga je de markt in verschillende segmenten opdelen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Afnemers verschillen van elkaar en reageren anders op jouw marketingboodschap. Om een effectieve boodschap te creëren is het dus belangrijk deze verschillende segmenten de identificeren. Voor effectieve segmentatie moet een segment voldoen aan de volgende eisen:

  • Meetbaar: grootte en koopkracht
  • Toegankelijk: ze kunnen bereikt en geholpen worden
  • Substantieel: groot genoeg om winstgevend te zijn
  • Differentieerbaar: reageren anders dan andere segmenten

Doelmarktbepaling

Bij doelmarktbepaling ga je bepalen welk segment jij gaat benaderen. Bij doelmarktbepaling moet je rekening houden met segment grootte en groei. Een belangrijk model wat kan helpen bij doelmarktbepaling is Porters 5-krachten model. Deze wordt gebruikt om de aantrekkelijkheid van een marktsegment te bepalen.

Dit model gebruik je om een goede product marktcombinatie te ontwikkelen

Er zijn 4 strategieën die je kan kiezen:

  • Individu marketing, hierbij kies je een individu als segment
  • Niche marketing, hierbij kies je één segment.
  • Segment marketing, hierbij kies je meerdere segmenten.
  • Massa marketing (ofwel volledige marktdekking), hierbij bedien je alle segmenten met behulp van verschillende combinaties in de marketingmix.

Positioneren

Wanneer je hebt besloten op welk(e) segment(en) je gaat focussen moet je bepalen hoe en wat je gaat communiceren. Door te kiezen voor een goede positionering differentieer jij je van de concurrentie. Er zijn 5 hoofdcategorieën waarin jij je kan differentiëren:

  • Product
  • Services die helpen bij marketing, sales en aftersales services
  • Personeel
  • Kanaal
  • Imago
27 juni 2019
De formule voor succes

Dat de wereld om ons snel verandert en dat succesvolle ondernemingen zich daarop aanpassen is inmiddels genoeg besproken. Dat laat de vraag open hoe deze bedrijven dat klaarspelen. Als we goed kijken naar succesvolle ondernemingen zien we drie factoren die dat succes bepalen: Geld, toeval en kennis. Idealiter in omgekeerde volgorde. Geld Ironisch genoeg is […]

Lees meer
11 februari 2019
Vijf redenen waarom jouw secretaresse jouw event niét moet organiseren

Een belangrijk kanaal om de contacten met bestaande en nieuwe relaties aan te halen is een evenement. Naast alle mooie aspecten van dit evenement zijn er een aantal valkuilen waarin je kunt vallen. Valkuilen die je omzeilt door jouw event niet te laten organiseren door jouw secretaresse, maar door een event-professional. Vijf skills die jouw […]

Lees meer
29 januari 2019
Hoe kom je tot een goede product markt combinatie? Deel 3

Deel 3: hoe werkt positioneren De laatste stap in het ontwikkelen van een goede product markt combinatie is positioneren. In stap één en twee heb je de markt onderverdeeld in segmenten en hieruit gekozen op welk segment je gaat focussen. Nu is het alleen nog de vraag, wat ga je communiceren en op welke manier? […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram