Hoe kom ik tot een goede product marktcombinatie? Deel 1

Door Jasper Camman
17 april 2018

Deel 1: De behoefte van de klant

Een product marktcombinatie is een unieke combinatie van een product voor een specifieke groep klanten. Elk bedrijf levert een set aan diensten of producten. Deze diensten/producten kan verschillende behoeftes van verschillende soorten klanten invullen. Maar hoe kom jij tot een goede product marktcombinatie?

"Een product marktcombinatie is een unieke combinatie van een product voor een specifieke groep klanten."

Eén makkelijk model dat vaak gebruikt wordt is het STP model van Kotler. STP staat voor segmenting – targeting – positioning. In het Nederlands is het SDP (segmenteren – doelmarktbepaling – positioneren). Met behulp van dit model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt het meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen (zie waardepropositie).

Segmenteren

Bij het segmenteren ga je de markt in verschillende segmenten opdelen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Afnemers verschillen van elkaar en reageren anders op jouw marketingboodschap. Om een effectieve boodschap te creëren is het dus belangrijk deze verschillende segmenten de identificeren. Voor effectieve segmentatie moet een segment voldoen aan de volgende eisen:

  • Meetbaar: grootte en koopkracht
  • Toegankelijk: ze kunnen bereikt en geholpen worden
  • Substantieel: groot genoeg om winstgevend te zijn
  • Differentieerbaar: reageren anders dan andere segmenten

Doelmarktbepaling

Bij doelmarktbepaling ga je bepalen welk segment jij gaat benaderen. Bij doelmarktbepaling moet je rekening houden met segment grootte en groei. Een belangrijk model wat kan helpen bij doelmarktbepaling is Porters 5-krachten model. Deze wordt gebruikt om de aantrekkelijkheid van een marktsegment te bepalen.

Dit model gebruik je om een goede product marktcombinatie te ontwikkelen

Er zijn 4 strategieën die je kan kiezen:

  • Individu marketing, hierbij kies je een individu als segment
  • Niche marketing, hierbij kies je één segment.
  • Segment marketing, hierbij kies je meerdere segmenten.
  • Massa marketing (ofwel volledige marktdekking), hierbij bedien je alle segmenten met behulp van verschillende combinaties in de marketingmix.

Positioneren

Wanneer je hebt besloten op welk(e) segment(en) je gaat focussen moet je bepalen hoe en wat je gaat communiceren. Door te kiezen voor een goede positionering differentieer jij je van de concurrentie. Er zijn 5 hoofdcategorieën waarin jij je kan differentiëren:

  • Product
  • Services die helpen bij marketing, sales en aftersales services
  • Personeel
  • Kanaal
  • Imago
6 april 2020
19 Tips voor video-interviews

We maken steeds meer gebruik van video voor besprekingen. Onderstaande checklist gebruik ik als ik mensen op afstand mag interviewen. Hij is ook best handig om te gebruiken voor een videocall om ervoor te zorgen dat je een goede indruk maakt. Regie Kleed je professioneel en vermijd felle kleuren. Zoek een rustige, besloten, goed verlichte […]

Lees meer
3 april 2020
4 gratis tools om zoekwoorden te vinden

Iedereen die een website heeft wil gevonden worden door de zoekmachines. En dat is ook belangrijk want het zoekverkeer groeit alleen maar. Wij merken bij veel klanten dat ze vaak de bomen door het bos niet zien wanneer gaat over zoekmachine optimalisatie. De juiste tools gebruiken helpt wanneer je zelf jouw website wilt verbeteren. Maar […]

Lees meer
16 maart 2020
Zeven tips om de crisis door te komen (deel 2)

Hoe overleeft jouw bedrijf de Coronacrisis? De Coronacrisis sluit zich gestaag rond de economie. Economen voorspellen grote gevolgen, met verliezen die oplopen tot miljarden euro’s. Hoe zorg je er, als MKB-ondernemer, voor dat de crisis jou zo min mogelijk schaadt? Onder het motto ‘Never waste a good Crisis’, publiceren we drie blogs met tips waar […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram