Waardepropositie in negen modellen

Veranderende tijden vragen om herijking van jouw waardepropositie. Want als jouw bedrijf fit is voor de toekomst is het ook belangrijk om jouw product en markt met elkaar in balans te houden. In dit artikel beschrijven we de do's en don'ts van waardeproposities, zodat jij weer helder op jouw netvlies krijgt waar je staat en welke voordelen er te halen zijn.
Auteur: Camman Jasper
Categorie: Communicatie

Er is een veelheid aan meningen over de definitie van een waardepropositie. In dit blog zetten we de meest gangbare onder elkaar om je te helpen bij het nadenken over jouw waardepropositie.

Deze waardepropositie kan echt niet meer:

“Met onze uitstekende service, deskundigheid, goede prijs-kwaliteitsverhouding en klantgerichtheid onderscheiden wij ons.”

Wat is een waardepropositie?

  1. Vanuit de (potentiële) klant gezien, richt de waardepropositie zich op de extra waarde die een product en/ of dienstverlening vertegenwoordigt, waardoor er goed op de klantbehoefte wordt ingegaan en de klant overgaat tot aanschaf. (toolshero)
  2. Goede waardeproposities gaan over concrete en toetsbare resultaten. Aantoonbare succesverhalen maken je geloofwaardig in de ogen van de klant! (valueselling)
  3. Door de (potentiële) klant centraal te stellen, wordt een toegevoegde waarde gecreëerd. (toolshero)
  4. Een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee u klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor uw aanbod probeert te winnen. (stefondeneemt)
  5. Een waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee u klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor uw aanbod probeert te winnen. (indora)
  6. Vanuit een organisatie richt de term zich op het creëren van een extra waarde, die gekoppeld wordt aan het product en/ of dienstverlening, als onderdeel van de Unique Selling Propositions (USP´s). (toolshero)
  7. Vanuit de (potentiële) klant gezien, richt de term zich op de extra waarde die een product en/ of dienstverlening vertegenwoordigt, waardoor er goed op de klantbehoefte wordt ingegaan en de klant overgaat tot aanschaf. (retailtoolbox)
  8. De waardepropositie is de primaire reden waarom een prospect een product of dienst bij uw bedrijf af moet nemen. (basonlinemarketing)
  9. Een waardepropositie benoemt een aantal redenen waarom een klant zaken met u doet. (verkopersonline)
    Dit betekent dus dat uw waardepropositie de volgende vraag moet beantwoorden:

Belangrijke klantvraag:

"Waarom is zaken met u doen beter dan met een ander of helemaal niets doen?"

Wat leren we hiervan?

De belangrijkste conclusie hieruit is dat de waardepropositie wordt bepaald vanuit de prospect, de klant: What’s in it for me?  De prospects zijn niet geïnteresseerd in wie je bent en wat je doet maar in de resultaten die behaald kunnen worden als er zaken met jouw bedrijf wordt gedaan, oftewel: de waarde die jouw propositie hen oplevert zoals omzetgroei, kostenbesparing, meer veiligheid, procesverbetering, hogere efficiency en minder personeelsverloop. De waardes die jij hen oplevert zijn in drie categorieeën onder te verdelen.

Meer weten over waardeproposities?

De 3 soorten waardeproposities

1. De economische waarde: het product / dienstverlening biedt financieel voordeel, is energiebesparend, tijdbesparend of innovatief.

2. De functionele waarde: het product / dienstverlening biedt gemak, is probleemoplossend, is beter, gemakkelijker, uitgebreider enz. dan andere producten / dienstverleningen.

3. De emotionele waarde: het product / dienstverlening is plezierig of aantrekkelijk. De klant is aan het product / dienstverlening verknocht vanuit nostalgie, overlevering of advies van anderen OF de klant hecht waarde aan de status die het product / dienstverlening verleent. Deze status kan gericht zijn op maatschappelijke verantwoordelijkheid of ontleend worden aan een merk.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Klantenfabriek start elke campagne met het bepalen van jouw waardepropositie. We vragen je het hemd van het lijf. Jij weet vaak wel waar jouw bedrijf goed in is; wij vertalen dat in meerwaarde voor jouw klant.

Daarnaast kijken we naar de concurrentie. Gebruiken zij een waardepropositie? Waarmee denken zij zich te onderscheiden? Onderscheiden ze zich überhaupt?

Ook zoeken we naar markt/branchegegevens en als het even kan naar prognoses op dit gebied. Want ook die kunnen een rol spelen in het bepalen van de waardepropositie.

Ben je na dit blog benieuwd naar onze waardepropositie:

"Wij verhogen jouw omzet of verlagen jouw kosten. Een goed gesprek over jouw waardepropositie is daarvoor een goed begin."

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De inzet van persona’s

De inzet van persona’s

We gebruiken in marketing vaak persona’s. Persona’s zijn geconstrueerde representaties van ideale doelgroepen, en hun juiste toepassing maakt communicatie meer doelgericht. Dit blog onderzoekt wat persona’s zijn, waarom ze zo krachtig zijn en hoe ze met succes kunnen worden toegepast in communicatiestrategieën.

Met je gezicht in het nieuws

Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.

Hoe kies je de juiste segmentatiestrategie?

Hoe kies je de juiste segmentatiestrategie?

In de altijd evoluerende wereld van marketing is segmentatie een krachtig hulpmiddel gebleken om effectieve strategieën te creëren die doelgerichter en succesvoller zijn.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons

Een nieuw product in de markt zetten?

Download ons whitepaper:

In 5 stappen naar een product lancering