Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

In de Nederlandse maakindustrie is de focus vaak gericht op productontwikkeling, technische expertise en innovatie. Verkoop en marketing worden daarbij soms over het hoofd gezien of als minder belangrijk beschouwd. In dit blog bespreken we waarom verkoop en marketing essentieel zijn voor technische maakbedrijven en weerleggen we enkele veelvoorkomende misvattingen.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Marketing, Sales

Verkoop en marketing spelen een cruciale rol bij het succes van technische bedrijven. En krijgen vaak niet de aandacht die ze verdienen. Want we zijn immers mooie producten aan het maken. Toch helpen marketing en verkoop om die producten onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Benieuwd naar hoe het marketing- en verkoopproces eruit ziet? Klik hier.

Klantgerichtheid en waardecreatie

Verkoop en marketing vertalen de behoeften en wensen van klanten waardevolle producten en diensten. Door effectieve marktonderzoeken en klantgerichte benaderingen blijft jouw maakbedrijf de concurrentie voor en creëer je meerwaarde voor jouw klanten.

”Het is tijd om de vooroordelen over verkoop en marketing binnen de maakindustrie te doorbreken en te erkennen dat deze functies van strategisch belang zijn voor groei en succes. Door de integratie van verkoop en marketing in jouw bedrijfsstrategie vergroot je jouw potentie in de steeds veranderende zakelijke omgeving.”

Erik Camman

Senior communicatie consultant, Klantenfabriek

Het vergroten van marktaandeel

Goed gemaakte communicatie is essentieel om marktaandeel te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken: Het helpt bij het identificeren van de juiste doelgroep, het opbouwen van relaties met potentiële klanten en het overtuigen van hen om voor de producten of diensten van het maakbedrijf te kiezen.

Merkopbouw en positionering

Verkoop en marketing spelen een cruciale rol bij het opbouwen van het merk en de positionering van een technisch bedrijf. Effectieve merkstrategieën en marketingcampagnes vergroten de bekendheid , het versterkt jouw imago en het vertrouwen van klanten.

Zo ziet het marketing- en verkoopproces eruit

Vooroordelen over verkoop en marketing

Ik hoor er veel. Dit zijn de meest voorkomende vooroordelen die ik regelmatig mag weerleggen:

"Technische superioriteit is voldoende"

Een veelvoorkomende misvatting is dat de technische superioriteit van een product op zichzelf voldoende is om succes te garanderen. Het hebben van een uitstekend product is belangrijk, maar zonder de juiste verkoop- en marketinginspanningen kan het product zijn volledige potentieel niet bereiken. Klanten moeten worden overtuigd van de voordelen en waarde die het product biedt.

"Verkoop en marketing zijn kostenposten"

Een ander vooroordeel is dat verkoop- en marketingactiviteiten als kostenposten worden beschouwd, in plaats van investeringen in groei en ontwikkeling. Door deze functies te zien als waardevolle investeringen, vergroot je jouw groeipotentieel en versterk je jouw concurrentiepositie.

"Technische maakbedrijven hebben geen marketing nodig"

Regelmatig hoor ik van beslissers binnen maakbedrijven denken dat marketing niet relevant is voor hun bedrijf, omdat ze zich richten op B2B-markten of omdat ze hebben ervaren dat hun producten zichzelf verkopen. Dit is een gevaarlijke misvatting. Effectieve marketing helpt bij het genereren van vraag, het opbouwen van relaties met klanten en het creëren van een concurrentievoordeel.

How it’s made

Goed, nu je hebt besloten dat marketing en verkoop waardevol zijn voor jouw bedrijf, ga je de stappen zetten om dat te organiseren. Uiteraard beschouw je jezelf als specialist, dus het beste wat je kunt doen is een andere specialist (bijvoorbeeld Klantenfabriek) inhuren om dat te doen. Dat doen we met alle plezier, maar om het succesvol te laten worden helpt het als we onderstaande punten ook meenemen bij de ontwikkeling van jouw communicatiestrategie.

Sparren over marketing- en verkoopproces

Strategische integratie

Verkoop en marketing moeten strategisch geïntegreerd worden in het bedrijfsproces. Ze moeten nauw samenwerken met andere afdelingen, zoals R&D en operations.

Talentontwikkeling

Het aantrekken en ontwikkelen van getalenteerde verkoop- en marketingprofessionals is essentieel. Je moet investeren in training en ontwikkeling om de benodigde vaardigheden en kennis op te bouwen. Gelukkig bieden wij hier verschillende workshops in aan. Klik hier voor meer informatie over de workshops die wij aanbieden.

Gegevensgestuurde aanpak

Data is belangrijk. Ze bevestigen wat je al weet of ze geven nieuwe inzichten. Het gebruik van gegevens en analyses helpt bij het identificeren van trends, het begrijpen van klantgedrag en het optimaliseren van jouw verkoop- en marketingstrategie. Door datagedreven beslissingen te nemen, versterk je jouw concurrentiepositie.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De 20 beste ChatGPT prompts voor marketing in 2024

De 20 beste ChatGPT prompts voor marketing in 2024

Ontdek 20 krachtige ChatGPT prompts voor content-, e-mail-, SEO- en socialmediamarketing. In de dynamische wereld van digitale marketing is ChatGPT dé sleutel tot innovatieve strategieën. Laat kunstmatige intelligentie je helpen om de aandacht te trekken, betrokkenheid te vergroten en conversies te stimuleren door middel van ChatGPT prompts.

Social media afmetingen 2024 voor optimale visuals

Social media afmetingen 2024 voor optimale visuals

Blijf bij de tijd in de razendsnelle wereld van social media. Ontdek de essentiële social media afmetingen voor profielfoto’s, omslagfoto’s en berichten in 2024 met onze handige infographics. Voorkom korrelige beelden en plan je social media content met de juiste afmetingen voor 2024.

Hoe optimaliseer je een LinkedIn bedrijfspagina?

Hoe optimaliseer je een LinkedIn bedrijfspagina?

Optimaliseer je LinkedIn bedrijfspagina voor nieuwe zakelijke kansen, waardevolle connecties en een sterke professionele aanwezigheid. Of je nu je klantenkring wilt vergroten, nieuwe zakelijke kansen wilt ontdekken of gewoon je online aanwezigheid wilt versterken, het optimaliseren van je bedrijfspagina is van cruciaal belang. Ontdek essentiële stappen, zoals het volledig invullen van je pagina, SEO-strategieën, contentmarketing, en de nieuwste features voor 2024.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons