Een accountant hoeft niet alles te kunnen

Accountants en administratiekantoren hebben op de vraag voor wie ze werken vaak hetzelfde antwoord: voor iedereen!
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales

Een accountant hoeft niet alles te kunnen

Accountants en administratiekantoren hebben op de vraag voor wie ze werken vaak hetzelfde antwoord: voor iedereen!
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales
Daarmee zijn accountants een unieke beroepsgroep. Waar de meeste ondernemingen zich specialiseren houden ze het imago van alleskunner in ere. Administratiekantoren willen voor iedereen werken. Dat is een gemiste kans, want juist op basis van je specialisatie kan je het verschil maken en in minder tijd betere opdrachten binnen halen. Om het kort te houden: Klanten zijn niet op zoek naar alleskunners, ze zijn op zoek naar een relatie die hun probleem oplost. Hoe zorg je er nu voor dat je in die zoektocht komt bovendrijven als de beste keus voor de opdrachtgever? Als u in uw acquisitie zich voorstelt als generalist landt u in de bak met minimaal 200 gelijkwaardige bedrijven. De kans dat u daarin boven komt als een ondernemer na verloop van tijd van partij wil wisselen is daardoor kleiner dan vijf promille. Daarnaast loop je het risico in een prijzenslag terecht te komen, want als iedereen een gelijkwaardige dienst aanbiedt gaat uiteindelijk het tarief de doorslag geven. Liever praat een ondernemer met een specialist die een duidelijk waardepropositie heeft. Want veel eerder dan dat hij een nieuwe vaste relatie zoekt, zoekt hij actuele kennis. Bijvoorbeeld een belastingadviseur die zich specialiseert in BTW, of een administratiekantoor voor dokterspraktijken. Dan wordt het interessant. Als je goed bent in je specialisatie kan je de klant waarschijnlijk een beter aanbod doen dat de generalist die het wiel opnieuw moet uitvinden.
Die gesprekken die wij met accountants en administratiekantoren voeren, voeren we meestal in het kader van de Klantenfabriek Salesmachine. We hebben betere ervaringen als we mogen werken voor bedrijven die goed weten welk probleem ze voor welke doelgroep oplossen. Soms heeft zo’n administratiekantoor geen goed beeld van haar eigen klantenbestand. Je doet het al een behoorlijke tijd en een zekere bedrijfsblindheid is niemand vreemd. We helpen dan ook graag met het boven tafel krijgen van uw onderscheidend vermogen om uw acquisitie zo precies mogelijk te richten op die doelgroep waar u zich het best thuis voelt.
Door deze werkwijze levert zo’n SalesMachine, naast nieuwe opdrachtgevers, ook veel inzicht in je eigen waardepropositie op. Het geeft tips waarmee je hem kunt verfijnen en nog duidelijker je product in de markt kunt zetten. Je moet alleen even van de gedachte af dat je alles kunt. De wereld is vol met alleskunners; de specialisten hebben de toekomst.

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Welke vraag stel jij?

Welke vraag stel jij?

Het is een feit. Mensen praten graag. We hebben veel kennis en delen die. Jij ook. Jouw bedrijf ook. Over jullie diensten. Jouw producten. We vertellen wat af. In dit blog vertel ik je (!) waarmee je jouw relatie met jouw klanten duurzaam maakt. Door te luisteren. Dus haak niet af. Lees. Ontdek de waarde van de vraag.

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct