Wat is acquisitie?

De kosten van nieuwe klanten werven stijgt en de gemiddelde waarde per klant daalt. Dit proces is al enige jaren bezig en het ziet er niet naar uit dat het op korte termijn verbetert. Ik zal u hier niet vermoeien met een verhaal over de oorzaken achter die trend, maar in een drieluik uitleggen hoe een bedrijf ervoor zorgt dat er een gereguleerde aanwas van nieuwe opdrachtgevers is tegen acceptabele kosten. In dit eerste blog beschrijf ik de kaders, want wat is nu eigenlijk acquisitie?
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales

Wat is acquisitie?

De kosten van nieuwe klanten werven stijgt en de gemiddelde waarde per klant daalt. Dit proces is al enige jaren bezig en het ziet er niet naar uit dat het op korte termijn verbetert. Ik zal u hier niet vermoeien met een verhaal over de oorzaken achter die trend, maar in een drieluik uitleggen hoe een bedrijf ervoor zorgt dat er een gereguleerde aanwas van nieuwe opdrachtgevers is tegen acceptabele kosten. In dit eerste blog beschrijf ik de kaders, want wat is nu eigenlijk acquisitie?
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales

Wat is acquisitie? Het proces van nieuwe klanten werven.

Een bruikbare definitie van acquisitie is:

“Acquisitie omvat het werven van nieuwe klanten en opdrachten. Binnen bedrijven werken de marketing- en verkoopafdeling samen om te komen tot een optimale aanwas van de juiste leads.”

Deze definitie leert ons een drie dingen over klantenverwerving:

  1. Ten eerste is acquisitie niet meer uitsluitend het domein van verkoop. Internet heeft de markt op zijn kop gezet en geleid tot een grotere transparantie. Afnemers gaan zelf op zoek naar antwoorden en de deskundigheid van de verkoper is steeds minder doorslaggevend in het beslissingsproces.
  2. Ten tweede spreekt de definitie over de ‘juiste’ leads. Dat is belangrijk want klanten die niet bij je passen kosten uiteindelijk meer dan ze opleveren. Doe maar even je ogen dicht en loop in gedachten je klantenbestand langs. Dan vind je er vast wel één of twee die gekwalificeerd kunnen worden als niet passend. . Het is dus de taak van marketing en verkoop om in dit proces ervoor te zorgen dat de juiste doelgroep wordt aangeboord, zodat klanten uiteindelijk bijdragen aan het resultaat.
  3. Als laatste leert deze definitie dat acquisitie een extern gericht proces is waarin prospects moeten worden overtuigd van de waarde van jouw product of dienst. En dat is nu net de reden waarom klantenwerving duurder wordt. Traditioneel proberen we mensen te overtuigen van de kwaliteit van ons product of dienst. Dat werkt steeds minder goed. Het is zaak om acquisitie te starten op het moment dat de prospect koopbereid is. Start je de acquisitie te vroeg dan zal je ervaren dat er een lange, vaak niet tot een deal leidend gesprek moet worden gevoerd.

 

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Welke vraag stel jij?

Welke vraag stel jij?

Het is een feit. Mensen praten graag. We hebben veel kennis en delen die. Jij ook. Jouw bedrijf ook. Over jullie diensten. Jouw producten. We vertellen wat af. In dit blog vertel ik je (!) waarmee je jouw relatie met jouw klanten duurzaam maakt. Door te luisteren. Dus haak niet af. Lees. Ontdek de waarde van de vraag.

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct