Wat is acquisitie?

De kosten van nieuwe klanten werven stijgt en de gemiddelde waarde per klant daalt. Dit proces is al enige jaren bezig en het ziet er niet naar uit dat het op korte termijn verbetert. Ik zal u hier niet vermoeien met een verhaal over de oorzaken achter die trend, maar in een drieluik uitleggen hoe een bedrijf ervoor zorgt dat er een gereguleerde aanwas van nieuwe opdrachtgevers is tegen acceptabele kosten. In dit eerste blog beschrijf ik de kaders, want wat is nu eigenlijk acquisitie?
Auteur: Erik Camman
Categorie: Sales

Wat is acquisitie? Het proces van nieuwe klanten werven.

Een bruikbare definitie van acquisitie is:

“Acquisitie omvat het werven van nieuwe klanten en opdrachten. Binnen bedrijven werken de marketing- en verkoopafdeling samen om te komen tot een optimale aanwas van de juiste leads.”

Deze definitie leert ons een drie dingen over klantenverwerving:

1. Ten eerste is acquisitie niet meer uitsluitend het domein van verkoop. Internet heeft de markt op zijn kop gezet en geleid tot een grotere transparantie. Afnemers gaan zelf op zoek naar antwoorden en de deskundigheid van de verkoper is steeds minder doorslaggevend in het beslissingsproces.

2. Ten tweede spreekt de definitie over de ‘juiste’ leads. Dat is belangrijk want klanten die niet bij je passen kosten uiteindelijk meer dan ze opleveren. Doe maar even je ogen dicht en loop in gedachten je klantenbestand langs. Dan vind je er vast wel één of twee die gekwalificeerd kunnen worden als niet passend. Het is dus de taak van marketing en verkoop om in dit proces ervoor te zorgen dat de juiste doelgroep wordt aangeboord, zodat klanten uiteindelijk bijdragen aan het resultaat.

3. Als laatste leert deze definitie dat acquisitie een extern gericht proces is waarin prospects moeten worden overtuigd van de waarde van jouw product of dienst. Lees hier meer over belangrijke vragen die je kan stellen aan prospects. En dat is nu net de reden waarom klantenwerving duurder wordt. Traditioneel proberen we mensen te overtuigen van de kwaliteit van ons product of dienst. Dat werkt steeds minder goed. Het is zaak om acquisitie te starten op het moment dat de prospect koopbereid is. Start je de acquisitie te vroeg dan zal je ervaren dat er een lange, vaak niet tot een deal leidend gesprek moet worden gevoerd.

Meer weten over acquisitie?

Welke soorten acquisitie zijn er?

Koude acquisitie

Een conventionele aanpak om nieuwe klanten te werven, omvat cold canvassing (koude acquisitie). In business-to-business houdt dit in dat verkopers onaangekondigd bedrijven bezoeken om een eerste kennismaking tot stand te brengen, de aandacht te vestigen op producten/diensten, en op deze manier potentiële klanten te genereren. Cold canvassing is een arbeidsintensieve methode en wordt niet altijd positief ontvangen door potentiële klanten. Naast deze benadering bestaat er ook warme acquisitie.

Warme acquisitie

Warme acquisitie omvat het opvolgen van contacten die al een interactie hebben gehad met de organisatie, zoals het benaderen van iemand die eerder een whitepaper heeft gedownload. Dit is een gangbare praktijk, waarbij taken zoals deze doorgaans worden uitgevoerd door de sales binnendienst, marktbewerkers, of inside sales.

Methoden voor het werven van klanten in sales en marketing

Telefonische acquisitie

Ondanks de opkomst van diverse nieuwe communicatiemiddelen, blijft de telefoon een veelgebruikt instrument voor acquisitie in B2B. Het benaderen van leden van de DMU bij bedrijven via de telefoon, met als doel hen uit te nodigen voor evenementen, meer informatie te verstrekken over producten/diensten of kennismakingsafspraken te regelen, blijft populair. Deze methode wordt toegepast om verkoopkansen te creëren bij bestaande klanten en voor het aantrekken van nieuwe zakelijke kansen. Telefonische acquisitie behoudt dus zijn cruciale rol als een belangrijk onderdeel van de gereedschapskist van marketing en sales.

LinkedIn

LinkedIn is een veelgebruikte tool voor sales- en marketingprofessionals om nieuwe leads te genereren en verkoopkansen te ontwikkelen. Specifieke leden van de DMU binnen de doelgroep worden direct benaderd via LinkedIn met een pitch, relevant inhoudelijk materiaal of andere boodschappen om verdere interactie te stimuleren. Naast de standaardfuncties van LinkedIn kunnen ook specifieke tools worden ingezet ter ondersteuning van deze activiteiten. Een voorbeeld hiervan is Octopus. Andere sociale mediaplatforms, zoals Twitter, Facebook of Instagram, kunnen eveneens worden ingezet voor acquisitie.

E-mail

Een benadering voor het verwerven van klanten omvat het gebruik van e-mail. Dit vereist extra gegevens van de prospect, zoals het e-mailadres en de naam. Individuele, persoonlijke e-mails worden door sales- en accountmanagementteams ingezet om nieuwe klanten aan te trekken en upselling te bevorderen bij bestaande klanten. Bovendien maakt de marketingafdeling gebruik van e-mail om leads te genereren via e-mailmarketing.

Vragen over acquisitie?

Netwerken

Een cruciaal hulpmiddel voor salesprofessionals om nieuwe verkoopkansen te creëren, is het bijwonen van evenementen om hun netwerk uit te breiden. Dit kan diverse vormen aannemen, zoals netwerkevenementen, beurzen, workshops, trainingen, of het lidmaatschap van specifieke zakelijke clubs.

Blogging/vlogging/postcasts/webinars

Verkoopprofessionals kunnen eveneens werken aan hun thought leadership als onderdeel van acquisitie-inspanningen. Het plaatsen van informatieve blogposts op hun eigen sociale mediakanalen, bijvoorbeeld, of het delen van een boeiende vlogreeks over een onderwerp dat relevant is voor de Buyer Persona, kan leiden tot het genereren van verkoopkansen. Hoe je een aantrekkelijke blog schrijft lees je hier.

Tools voor acquisitie

CRM software

Het is essentieel voor een verkoper om gebruik te maken van een CRM-pakket waarmee het beheer van contacten, interacties en verkoopkansen geoptimaliseerd kan worden. Dit type software wordt door professionals in sales en marketing beschouwd als een onmisbaar systeem om effectief te kunnen functioneren. Een voorbeeld hiervan is Sharp Spring. Wil je hier meer over weten? Klik hier.

LinkedIn

Het ontdekken en aanspreken van potentiële klanten vereist tegenwoordig niet langer het doorspitten van de Gouden Gids of telefoonboeken. Het gebruik van socialemediaplatforms zoals LinkedIn kan aanzienlijke voordelen opleveren. LinkedIn is een waardevol instrument voor het identificeren van de juiste besluitvormers, het in kaart brengen van de Decision Making Unit (DMU) en het benaderen van potentiële klanten. Meer weten over hoe je jouw LinkedIn gebruik kan optimaliseren? Klik hier.

Stel je vraag over acquisitie

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

LinkedIn is continu in verandering. Tot een jaar geleden was het platform puur gericht op persoonlijke contacten. Maar er wordt steeds meer aandacht besteed aan organisaties. Er zijn steeds meer mogelijkheden binnen LinkedIn, zowel voor personen als organisaties. Om je bij te spijkeren geven we een overzicht zodat je het nieuwe jaar weer helemaal bij bent.

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

In de Nederlandse maakindustrie is de focus vaak gericht op productontwikkeling, technische expertise en innovatie. Verkoop en marketing worden daarbij soms over het hoofd gezien of als minder belangrijk beschouwd. In dit blog bespreken we waarom verkoop en marketing essentieel zijn voor technische maakbedrijven en weerleggen we enkele veelvoorkomende misvattingen.

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

AI revolutioneert salesprocessen door gegevens te analyseren, waardevolle inzichten te genereren en gerichte marketing mogelijk te maken. Het verbetert leadgeneratie en -kwalificatie, automatiseert taken, verbetert klantenservice en voorspelt verkoopresultaten. Door AI strategisch in te zetten, krijgen bedrijven een concurrentievoordeel, nemen ze datagedreven beslissingen, verhogen ze de efficiëntie en bieden ze een gepersonaliseerde klantbeleving. De toegevoegde waarde van AI in salesprocessen stelt bedrijven in staat om betere resultaten te behalen en te acteren in een dynamische markt.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons