De 7 fasen van het aankoopmodel

Door Erik Camman
22 februari 2018

Regelmatig vertel ik ondernemers waarom het zo lastig is om op het juiste moment met de ideale potentiële klant aan tafel te zitten. Nou kan dit worden afgeschoven op louter toeval maar wij hebben ondertussen bewezen dat er toch wel een onderbouwde gedachte achter zit. Dit heeft te maken met de mate van behoefte die de prospect heeft aan jouw dienstverlening. Als jij te vroeg aan tafel zit ben jij een behoefte aan het creëren, ben jij te laat dan zal de prospect al een eigen mening hebben gevormd van wat hij wil en zal jij waarschijnlijk alleen nog belangrijk zijn voor de prijs.

De 7 fasen

In 7 fasen is uit te leggen hoe de klantreis zich ontwikkeld. Bij 1 ontstaat er een behoefte, bij 5 krijg jij de order en bij 7 schreeuwt de klant jouw naam van het dak; hij is zo tevreden over jouw dienstverlening dat hij ambassadeur is geworden van jouw bedrijf. Tussen 2 en 4 bevindt zich de oriëntatie fase. In dit stadium zoekt een prospect naar een oplossing van zijn probleem of invulling van zijn behoefte. Dit betekent dat hij zoekt naar informatie. Op basis van de vergaarde kennis zal een klant zich uiteindelijk willen laten adviseren door een specialist. Hèt opportune moment om aan tafel te komen. Dit verschaft jou de kans om waarde toe te voegen in de vorm van expertise en geeft jou de tijd om een relatie op te bouwen. Als bij fase 5 de opdracht wordt gegeven dan begint de after-sales. Op basis van zijn tevredenheid en jouw goede zorgen om een perfect product of dienstverlening te leveren, zal de klant jou gaan aanbevelen in zijn netwerk. En hoe fijn is dat?

"Bij 1 ontstaat er een behoefte, bij 5 krijg jij de order en bij 7 schreeuwt de klant jouw naam van het dak"

Maak de fasen meetbaar met Marketing Automation

Dit klinkt allemaal erg ingewikkeld en bewerkelijk. En ja, sales is dat nou eenmaal. Gelukkig zijn er door slimme ontwikkelingen op IT gebied oplossingen die dit proces vergemakkelijken én meetbaar maken. Marketing Automation is een manier om de communicatie in alle fasen van het aankoopproces te automatiseren. Jij zorgt ervoor dat voor iedere fase de juist communicatie naar jouw klant of prospect gaat. Op basis van zijn eigen interactie online (social media, e-mail campagnes, blogs, vlogs, etc.) zal dit systeem identificeren in welke fase de prospect zich bevindt. Door slimme triggers in te bouwen wordt de lead op het juiste moment doorgeleid naar sales en zit jij op het juiste moment aan tafel. Door structureel deze methode toe te passen zal uiteindelijk de conversie omhoog gaan, de omzet stijgen en de klantverwervingskosten dalen. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch weet ik uit ervaring dat het werkt.

"Gelukkig zijn er door slimme ontwikkelingen op IT gebied oplossingen die dit proces vergemakkelijken én meetbaar maken."

 

Wil jij meer lezen over wat Marketing Automation kan betekenen voor jouw bedrijf en hoe het werkt?

19 september 2019
11 SEO tips voor de perfecte pagina

In deze handleiding geven we 11 tips hoe je zoekwoorden op de juiste manier gebruikt op jouw pagina of blog. Wanneer je deze SEO technieken toepast ga je beter gevonden worden in de grote zoekmachines. Door het gebruik van de juiste zoektermen gaat je content namelijk meer waarde krijgen voor de bezoeker doordat ze antwoord […]

Lees meer
24 juli 2019
Time is on my side

Het is een bekend gegeven: je hebt een memo of artikel ontvangen waarvan je denkt 'dat leg ik even klaar om vanmiddag te lezen.' Vervolgens stort je je weer in de waan van de dag en de volgende morgen ligt dat artikel er nog steeds ongelezen bij. En zo kan dat nog wel een tijdje […]

Lees meer
27 juni 2019
De formule voor succes

Dat de wereld om ons snel verandert en dat succesvolle ondernemingen zich daarop aanpassen is inmiddels genoeg besproken. Dat laat de vraag open hoe deze bedrijven dat klaarspelen. Als we goed kijken naar succesvolle ondernemingen zien we drie factoren die dat succes bepalen: Geld, toeval en kennis. Idealiter in omgekeerde volgorde. Geld Ironisch genoeg is […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram