BLOG

De 7 fasen van het aankoopmodel
Regelmatig vertel ik ondernemers waarom het zo lastig is om op het juiste moment met de ideale potentiële klant aan tafel te zitten. Nou kan dit worden afgeschoven op louter toeval maar wij hebben ondertussen bewezen dat er toch wel een onderbouwde gedachte achter zit. Dit heeft te maken met de mate van behoefte die de prospect heeft aan jouw dienstverlening. Als jij te vroeg aan tafel zit ben jij een behoefte aan het creëren, ben jij te laat dan zal de prospect al een eigen mening hebben gevormd van wat hij wil en zal jij waarschijnlijk alleen nog belangrijk zijn voor de prijs.

De 7 fasen

In 7 fasen is uit te leggen hoe de klantreis zich ontwikkeld. Bij 1 ontstaat er een behoefte, bij 5 krijg jij de order en bij 7 schreeuwt de klant jouw naam van het dak; hij is zo tevreden over jouw dienstverlening dat hij ambassadeur is geworden van jouw bedrijf. Tussen 2 en 4 bevindt zich de oriëntatie fase. In dit stadium zoekt een prospect naar een oplossing van zijn probleem of invulling van zijn behoefte. Dit betekent dat hij zoekt naar informatie. Op basis van de vergaarde kennis zal een klant zich uiteindelijk willen laten adviseren door een specialist. Hèt opportune moment om aan tafel te komen. Dit verschaft jou de kans om waarde toe te voegen in de vorm van expertise en geeft jou de tijd om een relatie op te bouwen. Als bij fase 5 de opdracht wordt gegeven dan begint de after-sales. Op basis van zijn tevredenheid en jouw goede zorgen om een perfect product of dienstverlening te leveren, zal de klant jou gaan aanbevelen in zijn netwerk. En hoe fijn is dat?

“Bij 1 ontstaat er een behoefte, bij 5 krijg jij de order en bij 7 schreeuwt de klant jouw naam van het dak”

Maak de fasen meetbaar met Marketing Automation

Dit klinkt allemaal erg ingewikkeld en bewerkelijk. En ja, sales is dat nou eenmaal. Gelukkig zijn er door slimme ontwikkelingen op IT gebied oplossingen die dit proces vergemakkelijken én meetbaar maken. Marketing Automation is een manier om de communicatie in alle fasen van het aankoopproces te automatiseren. Jij zorgt ervoor dat voor iedere fase de juist communicatie naar jouw klant of prospect gaat. Op basis van zijn eigen interactie online (social media, e-mail campagnes, blogs, vlogs, etc.) zal dit systeem identificeren in welke fase de prospect zich bevindt. Door slimme triggers in te bouwen wordt de lead op het juiste moment doorgeleid naar sales en zit jij op het juiste moment aan tafel. Door structureel deze methode toe te passen zal uiteindelijk de conversie omhoog gaan, de omzet stijgen en de klantverwervingskosten dalen. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch weet ik uit ervaring dat het werkt.

“Gelukkig zijn er door slimme ontwikkelingen op IT gebied oplossingen die dit proces vergemakkelijken én meetbaar maken.”

Wat is jouw plan voor 2021?

Het zijn onzekere tijden. Veel plannen die gemaakt zijn voor 2020 konden in maart de prullenbak of ijskast in. Hoe onderneem je in onzekere tijden? En welke ontwikkelingen zie je in 2021 waar je op kan inspelen? Deze vragen en meer beantwoorden we in ons nieuwe webinar 'Plannen maken voor 2021.'