- Onvoldoende inzicht in de customer journey
- Te weinig content
- Het investeren van te weinig tijd en middelen
- Het gebruiken van marketing automation als een traditioneel mail programma
1. Onvoldoende inzicht in de customer journey
Elke potentiële klant heeft een customer journey. Verassend genoeg weten bedrijven vaak niet hoe deze journey eruit ziet. Het feit dat bedrijven niet weten hoe prospects uiteindelijk klant worden en welke informatie men zoekt tijdens het aankoopproces maakt automation lastiger. Vaak is er wel een algemeen beeld van hoe iemand klant wordt, maar de journey verschilt per doelgroep. De customer journey is niet hetzelfde is als de verkoopfunnel. De verkoopfunnel gaat uit van een aantal vastgestelde fases, van suspect naar ambassadeur. De customer journey geeft een gedetailleerder beeld van hoe een klant van bijvoorbeeld suspect naar prospect gaat en welke handelingen daarbij worden verricht (de zogenaamde ‘touchpoints’). Om een helder beeld te krijgen van de journey kunnen “buyer persona’s” worden gemaakt. Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper op basis van gedrag en doelen. Bij het maken van een persona wordt niet alleen demografische informatie gebruikt. Er wordt een volledig profiel gemaakt met de rol, verantwoordelijkheden, uitdagingen en pijnpunten. Het creëren van goede persona’s zorgt ervoor dat er op de individuele behoefte kan worden ingespeeld waardoor de effectiviteit van marketing automation verbetert.De crisis heeft ons doen beseffen dat elke euro maar één keer kan worden uitgeven en dus is het belangrijk dat zo efficiënt mogelijk te doen. Marketing automation kan hierbij helpen.
2. Te weinig content
Marketing automation wordt gebruikt om het lead nurturing proces te verbeteren en daarvoor is een geleidelijke aanvoer van klantgerichte content noodzakelijk. Lead nurturing is een methode om de juiste content op het juiste moment bij een potentiële klant te krijgen. Dit zorgt ervoor dat de potentiële klant openstaat voor jouw oplossing en jij direct kan scoren. Bij het “schieten met hagel” principe van email campagnes is generieke content nog afdoende. Maar de bedoeling van marketing automation is dat de content wordt afgestemd op de doelgroep en de fase in de customer journey. Daarnaast moet de content aanzetten tot bepaald gedrag. In deze video wordt uitgelegd waar u op moet letten bij het schrijven van een contentmarketingplan.Content is niet alleen belangrijk om beter gevonden te worden of om met het publiek in gesprek te komen. Ook voor het automatiseren van de marketingactiviteiten!
3. Het investeren van te weinig tijd en middelen
Denk aan alle taken die er moeten worden uitgevoerd voordat het proces geautomatiseerd kan worden: maken van content, landingspagina’s, workflows, e-mails en formulieren. Daarnaast moet er worden nagedacht over strategie, planning, lijsten, campagnes beheren, analyseren en finetunen. Helaas, dat gaat niet vanzelf. Wat gebeurt er als er niet genoeg tijd en middelen worden geïnvesteerd?Marketing automation is zoals het woord zegt geautomatiseerde marketing. Echter, het inrichten van de automation gaat helaas niet automatisch.
- De content creatie verslechtert, zowel kwantitatief als kwalitatief
- Marketing- en verkoopprocessen lopen langzamer (deze processen worden beïnvloedt door de automation, wanneer er niet voldoende tijd en geld in automation wordt gestoken beïnvloedt dit deze processen ook)
- Het zorgt voor ongeduld en frustratie