3 belangrijke vragen aan prospects.

Ondernemers, verkopers (en marketeers) zijn te vaak aan het vertellen, terwijl hun kerntaak eigenlijk het stellen van vragen is. Daardoor ontstaan lange acquisitietrajecten en investeert de onderneming veel tijd en geld in zinloze offertes. Stel deze drie vragen aan een prospect en bepaal in één gesprek of je ooit tot zaken gaat komen.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Sales

Daarnaast helpt het stellen van deze vragen bij het bepalen van je communicatiestrategie, waardoor prospects je in de toekomst gaan herkennen aan je goede oplossingen. Deze vragen zijn zeer geschikt als je de concurrent wilt verdringen of een “perfect” substituut levert, waarbij je in een “beter aanbod” meer waarde wilt toevoegen dan alleen maar een lagere prijs.

Wie is uw huidige leverancier?

Een verkoper vertelt maar wat graag over zijn eigen producten of diensten. Vragen naar de huidige leverancier komen in verkoopgesprekken te weinig voor, terwijl daar best aanleiding voor is. Immers: Het bedrijf waar je te gast bent redt zich al jaren zonder jouw product (en zo op het oog best succesvol, hoop ik) dus het komt voor jouw gesprekspartner niet als een verrassing dat jij daar belangstellend naar bent.

Wat waardeert u aan de dienstverlening van uw leverancier?

Ook deze vraag hoor ik te weinig terwijl hetzelfde geldt als bij vraag 1: Er is een reden dat jouw prospect zaken doet met een collega. Vaak zal hij vinden dat er al een lange relatie is en dat hij die koestert. Dan moet je nog even doorvragen, want een lange relatie heeft altijd een diepere oorzaak.*

Welk deel van zijn dienstverlening moet uw leverancier verbeteren?

Dat is natuurlijk de interessantste vraag, die handvatten geeft om jouw propositie op te baseren. Probeer je hier wel een beetje in te houden en begin niet direct te roepen dat jij dat wel beter kunt. Rustig blijven is hier een belangrijke eigenschap, je verzamelt de munitie om later, met een goed verhaal, terug te komen.

Conclusie

Zoals je ziet is geen van deze vragen een rechtstreekse uitnodiging om met jou tot zaken te komen. Die mag er natuurlijk wel komen als de prospect manifeste interesse in jouw product of dienst heeft. (Ik zou de opdracht maar opschrijven als je de kans krijgt ???? ) maar je zult merken dat je, door je op deze manier op te stellen, de relatie direct op een hoger niveau start.

Onderzoek leert dat deze vragen te weinig worden gesteld omdat we bang zijn dat onze prospect ze niet wil beantwoorden. Op zichzelf is dat ook al een signaal; kennelijk ziet de prospect jou niet als gelijkwaardige gesprekspartner en heb je nog wat grond te winnen om naast hem te komen staan. Je kunt je afvragen of je dan wel op het juiste moment aan tafel zit. Om jezelf op het juiste moment in positie te brengen bij jouw prospect kan je gebruik maken van lead nurtering tools als LeadMachine.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

LinkedIn is continu in verandering. Tot een jaar geleden was het platform puur gericht op persoonlijke contacten. Maar er wordt steeds meer aandacht besteed aan organisaties. Er zijn steeds meer mogelijkheden binnen LinkedIn, zowel voor personen als organisaties. Om je bij te spijkeren geven we een overzicht zodat je het nieuwe jaar weer helemaal bij bent.

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

In de Nederlandse maakindustrie is de focus vaak gericht op productontwikkeling, technische expertise en innovatie. Verkoop en marketing worden daarbij soms over het hoofd gezien of als minder belangrijk beschouwd. In dit blog bespreken we waarom verkoop en marketing essentieel zijn voor technische maakbedrijven en weerleggen we enkele veelvoorkomende misvattingen.

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

AI revolutioneert salesprocessen door gegevens te analyseren, waardevolle inzichten te genereren en gerichte marketing mogelijk te maken. Het verbetert leadgeneratie en -kwalificatie, automatiseert taken, verbetert klantenservice en voorspelt verkoopresultaten. Door AI strategisch in te zetten, krijgen bedrijven een concurrentievoordeel, nemen ze datagedreven beslissingen, verhogen ze de efficiëntie en bieden ze een gepersonaliseerde klantbeleving. De toegevoegde waarde van AI in salesprocessen stelt bedrijven in staat om betere resultaten te behalen en te acteren in een dynamische markt.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons