In zes stappen naar nieuwe klanten

Zelfs als je tevreden bent met jouw bestaande omzet weet je ook dat je op termijn weer nieuwe klanten moet werven. Volg dit stappenplan om op korte of lange termijn meer klanten en meer omzet te realiseren op basis van twee vragen.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Sales

Vraag 1: Hoeveel informatie (blogs, vlogs, podcasts, folders)  heb je om met jouw klanten te delen?

1. Minder dan 10 publicaties 
ga naar stap 1

2. Tussen 10 en 20 publicaties 
ga naar stap 2

3 Meer dan 20 publicaties 
ga naar stap 3

Stap 1 Creëer content

Om de wereld te laten weten wat je te bieden hebt moet je jouw product of dienst in de etalage zetten. Dat doe je door het maken van content. Je moet wel voldoende content hebben, want we weten dat potentiële klanten niet direct na het lezen van jouw eerste blogartikel naar je toe komen. We hanteren de vuistregel dat je tussen de tien en twintig blogs, vlogs en/of podcasts nodig hebt om jouw potentiële klant geïnteresseerd te krijgen en te houden. Wanneer je er meer dan tien hebt ben je toe aan stap 2.

Meer over bloggen voor dummies

Krijg inspiratie voor het schrijven of maken van content: Bel of app met ons en vraag naar de mogelijkheden.

Stap 2 Optimaliseer jouw content met SEO

Als je voldoende content hebt moet je er voor zorgen dat jouw content door jouw doelgroep kan worden gevonden. Voor veel prospects begint hun zoektocht op Google. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat jouw content goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dat doe je door te onderzoeken welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt en hoe je jouw content daarop inricht. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van Semrush, maar er zijn meer tools in de markt die dit faciliteren.

4 gratis tools om zoekwoorden te vinden

Meer leren over SEO? Schrijf je in voor onze workshop of bel of app met ons en vraag naar de mogelijkheden.

Stap 3 Breidt jouw netwerk uit

Je hebt voldoende te vertellen aan de wereld. Het is tijd voor de volgende stap. Zorg er voor dat jouw content via de juiste kanalen wordt verspreid. Dat kan via digitale kanalen (Linked in, Facebook of andere platforms waar jouw klanten actief zijn), maar ook via analoge kanalen (publicaties of buitenreclame)

Hulp nodig bij het inrichten van Linked In of het vinden van de juiste kanalen? Bel of app met ons en vraag naar de mogelijkheden.

Vraag 2: Hoe groot is jouw netwerk?

1. Minder dan 100 klanten en prospects
ga naar stap 4

2. Tussen 100 en 500 klanten en prospects
ga naar stap 5

3. Meer dan 500 klanten en prospects
ga naar stap 6

Stap 4 Verbreedt jouw netwerk

Je moet werken aan een breder netwerk. Dat kan je via een aantal kanalen doen. De snelste manier is om rechtstreeks contact op te nemen met prospects. Dat is in deze stap aan te raden. Door prospects persoonlijk te benaderen test je ook direct of jouw verhaal goed aansluit bij de doelgroep. Leg een lijst aan van bedrijven die in jouw doelgroep passen en verzamel de contactinformatie van belangrijke contactpersonen. Je kunt ook persoonlijk contact leggen via kanalen als LinkedIn. Bedenk je wel dat dat langzamer gaat dan direct contact zoeken. 

Vind jij prospects benaderen moeilijk? Bel of app met ons en vraag naar de mogelijkheden.

Stap 5 Benader jouw prospects geautomatiseerd

Je hebt voldoende prospects. Nu is het zaak om deze regelmatig op de hoogte te houden van jouw content. Immers, niet elke prospect is er aan toe om zaken met jou te gaan doen op het moment dat je hem benadert. Je moet er voor zorgen dat een prospect, op het moment dat hij zaken wil gaan doen, aan jou denkt. Maak een goede nieuwsbrief planning voor het nieuwe jaar (genoeg om interessant te zijn en niet te veel om vervelend te worden gevonden). Maak ook een goede planning wanneer je mensen benadert via LinkedIn en wanneer je prospect jouw (digitale) folders toestuurt. Door dit te automatiseren heb je er zelf geen omkijken naar en kan jij je concentreren op je werk.

Maak eens een professionele neiuwsbrief. Bel of app met ons en vraag naar de mogelijkheden

Stap 6 Verleid jouw prospects om contact met jou op te nemen

Als je meer dan 500 prospects hebt wordt het tijd om jouw prospects zelf aan het werk te zetten. We vertelden al eerder dat prospects tijd nodig hebben om ‘kooprijp’ te worden. In sommige branches duurt het jaren voor een prospect klant wordt. Als je die prospect een aantal jaren regelmatig moet bellen om hem tot klant te maken kost dat jou veel tijd en geld. Daarom is het beter om een prospect pas te benaderen als hij kooprijp is. Om te bepalen wanneer dat is volg je een prospect en kijk je hoe hij met jouw content omgaat. Een prospect die jouw content vaak leest is waarschijnlijk geïnteresseerd en er aan toe om iets aan te schaffen. Om prospects te volgen bestaan meerdere tools, variërend van e mail automation to complete marketingautomation, waarmee je het gedrag van jouw prospects op jouw website en andere kanalen volgt.

Hoe werkt marketing automation?

Hulp nodig bij het inrichten van E-mail- en Marketing Automation? Bel of app met ons en vraag naar de mogelijkheden.

Tenslotte

Als je dit stappenplan volgt breidt jouw netwerk zich snel uit. Daarmee creëer je een ‘voorraad’ van potentiële nieuwe klanten waar je de komende jaren uit kunt putten. Zelfs als je het nu druk hebt met bestaande klanten moet je werken aan de nieuwe klanten van volgend jaar en het jaar erop, om een goed geregelde aanvoer van nieuwe klanten te realiseren.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

LinkedIn is continu in verandering. Tot een jaar geleden was het platform puur gericht op persoonlijke contacten. Maar er wordt steeds meer aandacht besteed aan organisaties. Er zijn steeds meer mogelijkheden binnen LinkedIn, zowel voor personen als organisaties. Om je bij te spijkeren geven we een overzicht zodat je het nieuwe jaar weer helemaal bij bent.

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

In de Nederlandse maakindustrie is de focus vaak gericht op productontwikkeling, technische expertise en innovatie. Verkoop en marketing worden daarbij soms over het hoofd gezien of als minder belangrijk beschouwd. In dit blog bespreken we waarom verkoop en marketing essentieel zijn voor technische maakbedrijven en weerleggen we enkele veelvoorkomende misvattingen.

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

AI revolutioneert salesprocessen door gegevens te analyseren, waardevolle inzichten te genereren en gerichte marketing mogelijk te maken. Het verbetert leadgeneratie en -kwalificatie, automatiseert taken, verbetert klantenservice en voorspelt verkoopresultaten. Door AI strategisch in te zetten, krijgen bedrijven een concurrentievoordeel, nemen ze datagedreven beslissingen, verhogen ze de efficiëntie en bieden ze een gepersonaliseerde klantbeleving. De toegevoegde waarde van AI in salesprocessen stelt bedrijven in staat om betere resultaten te behalen en te acteren in een dynamische markt.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons