Klantcase KindPlanner: Meer leads door de juiste workflows

Door Mike Koolwijk
13 maart 2018

Het maken van segmenten of lijsten voor elk kanaal is een belangrijk onderdeel bij het inrichten van marketing automation. Hiermee zorg je ervoor dat je een breed publiek veel persoonlijker benadert en je op het juiste moment het juiste bericht bij de juiste persoon krijgt.

KindPlanner ontwikkelde beheersoftware voor kinderdagverblijven. Na de softlaunch in 2016 was 2017 het jaar van een brede introductie in de markt. Om de juiste doelgroep te benaderen zetten wij Marketing Automation in.

"Met KindPlanner krijgt u slimme software die ’het kantoor’, de groepen, ouders en kinderen onderling verbindt. Alle processen voor planning, facturatie en communicatie gebundeld in één overzichtelijke omgeving. Dit betekent informatie voor iedereen beschikbaar, op ieder moment en met minimale inspanning. De apps voor ouders en kinderen maken uw kinderopvang tot een beleving, of u nu 1 of 100 locaties heeft. Wij hebben er bewust voor gekozen de ontwikkeling in eigen hand te houden zodat u niet met een veelheid aan leveranciers te maken heeft."

Doel

Klantenfabriek heeft samen met KindPlanner een Marketing Automation plan opgezet met als doel het bereiken van de juiste persoon, met het juiste bericht, op het juiste moment. Om dit doel te bereiken hebben we drie segmenten met elk een workflow opgezet, zodat elke bezoeker zijn eigen Customer Journey volgt.

Stap 1: Het maken van een segmentatie plan

De contacten zijn gesegmenteerd op basis van de kwaliteit van de lead en zijn positie in het aankoopbeslismodel. We maken ook onderscheid tussen de functie (welke rol iemand heeft binnen een organisatie) en het kanaal van de contactpersoon.

Workflow 1: Relaties > Gekwalificeerde lead/klant

Deze flow bestaat uit een lijst met huidige relaties van KindPlanner. Dit zijn al bestaande klanten, oude klanten en contacten waar KindPlanner nu mee in gesprek is. Deze lijst ontvangt elke vier tot zes weken een mail met een algemeen onderwerp, weetje of inhoudelijk stuk. Het is mogelijk tussen de mailings door al direct contact te maken met de relaties (wanneer deze zelf veel interacties hebben op de website).

Workflow 2: Suspect > Gekwalificeerde lead

Flow 2 is gericht op inbound marketing. Op basis van social media campagnes en landingspagina’s zorgen we voor organisch verkeer naar de website. Het is de bedoeling dat mensen hun informatie achterlaten door zich in te schrijven op de nieuwsbrief of door het downloaden van rapporten.

Deze contactenpersonen die hun gegevens achterlaten krijgen in een periode vier tot zes mailings met als doel belangstelling voor een demo te wekken.

Workflow 3: Prospect > Gekwalificeerde lead (concurrenten, handmatig toegevoegde leads, beurs bezoekers)

Flow 3 bestaat uit contactpersonen die al bekend zijn met de software van KindPlanner maar nog geen behoefte hebben om te automatiseren of al gebruik maken van een ander pakket.

Ook in deze flow maken wij gebruik van vier tot zes mailingen om de contactpersoon mee te nemen. Het verschil met de eerste flow is dat in flow 3 ook aangetoond wordt waarom de software van KindPlanner een betere optie is dan concurrerende pakketten.

Stap 2: Verzamelen van de juiste klant informatie

Door specifieke informatie per contactpersoon te verzamelen lever je contactspecifieke content. Doordat bezoekers of contactpersonen specifieke artikelen bekijken, mailcampagnes openen of rapporten downloaden maak je een persona.

Voor KindPlanner is het relevant om te weten of contactpersonen al gebruik maken van soortgelijke software en zo ja, welke. Om hierachter te komen hebben wij een aantal uitnodigende berichten gestuurd die linken naar landingspagina’s, waar een aantal vragen wordt gesteld en informatie gedeeld.

Stap 3: Het bouwen van lijsten om contactpersonen te segmenteren

Op basis van de antwoorden die een bezoeker geeft en zijn gedrag (welke pagina’s deze bezoekt en welke mailcampagnes deze opent) komt de bezoeker op een specifieke lijst. Dit is wordt geregeld door een workflow.

Stap 4: Het maken van persoonlijke communicatie

Binnen de eerste drie contactmomenten wordt een persona van een contactpersoon opgesteld. Hierdoor kan er één-op-één gecommuniceerd worden met de contactpersoon. Bijvoorbeeld: Een contactpersoon die aangeeft gebruik te maken van excel om de administratie bij te houden leidt tot een automatische mail over de voordelen van KindPlanner software tegenover excel.

Stap 5: Opschalen voor Sales

Op termijn krijgen alle leads een score met leadscoring. Wanneer een lead langer in een flow zit of erg actief is schuift deze op naar een andere lijst. Deze lijst ontvangt andere campagnes, waarin de lead meegenomen wordt om uiteindelijk een demo aan te vragen of in gesprek te komen met KindPlanner.

Als een lead klaar is voor Sales wordt er automatisch een notificatie gestuurd naar de salesafdeling. Deze kan alle contactpunten en interesses van de lead terugzien. Zo komt KindPlanner op het juiste moment met de lead aan tafel.

19 september 2019
11 SEO tips voor de perfecte pagina

In deze handleiding geven we 11 tips hoe je zoekwoorden op de juiste manier gebruikt op jouw pagina of blog. Wanneer je deze SEO technieken toepast ga je beter gevonden worden in de grote zoekmachines. Door het gebruik van de juiste zoektermen gaat je content namelijk meer waarde krijgen voor de bezoeker doordat ze antwoord […]

Lees meer
24 juli 2019
Time is on my side

Het is een bekend gegeven: je hebt een memo of artikel ontvangen waarvan je denkt 'dat leg ik even klaar om vanmiddag te lezen.' Vervolgens stort je je weer in de waan van de dag en de volgende morgen ligt dat artikel er nog steeds ongelezen bij. En zo kan dat nog wel een tijdje […]

Lees meer
27 juni 2019
De formule voor succes

Dat de wereld om ons snel verandert en dat succesvolle ondernemingen zich daarop aanpassen is inmiddels genoeg besproken. Dat laat de vraag open hoe deze bedrijven dat klaarspelen. Als we goed kijken naar succesvolle ondernemingen zien we drie factoren die dat succes bepalen: Geld, toeval en kennis. Idealiter in omgekeerde volgorde. Geld Ironisch genoeg is […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram