Bloggen voor dummies

Een blog is een belangrijk communicatiemiddel in B2B. Ik geef regelmatig, in het kader van commerciële trainingen, mensen ‘blog-les’, dus het lijkt mij handig dit onderdeel eens goed uit te leggen.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Marketing, Communicatie

We hebben elkaar genoeg verteld dat het belangrijk is om relevante content te delen. In dit blog geeft ik je een schema om in een kwartier een kort, en vooral leesbaar, basisblog te schrijven. Daarbij richten we ons vooral op de leesbaarheid voor jouw doelgroep en niet op zoekmachineoptimalisatie. Over SEO staat meer op deze pagina.

Stap 1: Maak een keuze

Je kunt een blog schrijven voor jouw doelgroep of voor Google. Als jouw doelgroep voornamelijk reageert op relatiemarketing stel ik voor dat je vlot en in duidelijke taal beschrijft wat je wilt delen met de doelgroep. Dat heeft als voordeel dat je tekst niet ‘blikkerig’ wordt en dat je alle vrijheid neemt om op te schrijven wat je wilt vertellen.

Stap 2: Maak een structuur

Een goed leesbaar basisblog bestaat uit vier alinea’s van ongeveer honderd woorden.
· In de eerste alinea beschrijf je een probleem van jouw doelgroep.
· In de tweede alinea werk je dat probleem en de gevolgen verder uit.
· In de derde alinea presenteer je een oplossing,
· die je in de vierde alinea koppelt aan het begin van je blog.

Stap 3: Maak een Wordcloud

Nu hebben we de structuur van het blog op papier staan en komt het belangrijkste denkwerk. Je gaat een probleem van jouw doelgroep in steekwoorden beschrijven. Denk na over welk probleem jij oplost en zet dat in vijf of zes steekwoorden op papier. Daarna begin je met schrijven. Schrijf vooral lekker snel door. Als je niet weet waar te beginnen mag je starten met de zin: “Ik weet niet waar te beginnen, maar ik wil een blog schrijven over dit probleem.” Het geheim van die eerste zin is dat je jezelf een startpunt geeft en dat de volgende zinnen een stuk makkelijker uit je pen komen. Uiteraard gooi je de eerste zin, nadat je klaar bent met schrijven, gewoon weer weg. Als je vastloopt in het maken van je tekst pak je jouw lijstje met steekwoorden erbij. Schrijf lekker achter elkaar door tot je echt niet meer kan, maar zorg ervoor dat je een basistekst van minimaal 600 woorden maakt.

Stap 4: Leg de tekst even weg

Nu is het moment om afstand te nemen van je tekst. Je hebt vast nog wel wat andere zaken te doen. Dat komt goed uit, want als je over een halve of hele dag je tekst er weer bij pakt kijk je er weer fris tegenaan.

Stap 5: Herschrijf je tekst naar het format

Schrijven is schrappen. Comprimeer je tekst en probeer zoveel mogelijk binnen het format te komen. Als je klaar bent met deze stap is jouw blog gereed.

Stap 6: Titel en afbeelding

Titels zijn belangrijk om de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Daarnaast helpt een pakkende afbeelding erg goed. Een blog wordt 50% beter gelezen als er een aantrekkelijke titel en afbeelding boven staan.

Tenslotte:

Dit is natuurlijk niet het enige format waarin je kunt publiceren. Afhankelijk van het onderwerp en de doelstelling kan een blog allerlei vormen krijgen. Er zijn onderwerpen waar dit format niet geschikt voor is. Het is wel geschikt om regelmatig en gemakkelijk met jouw doelgroep te communiceren.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

Hoe realiseer je effectieve B2B leadgeneratie?

Hoe realiseer je effectieve B2B leadgeneratie?

Als B2B onderneming weet je hoe belangrijk het is om nieuwe leads te genereren en bestaande relaties te onderhouden. Leadgeneratie draait om het aantrekken van potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Het juiste proces en de juiste strategieën kunnen hierin het verschil maken.

10 manieren om hoogwaardige leads met ChatGPT te genereren  

10 manieren om hoogwaardige leads met ChatGPT te genereren  

Het landschap van leadgeneratie evolueert voortdurend, en bedrijven moeten zich aanpassen aan nieuwe methoden om potentiële klanten te bereiken en te converteren. Een opkomende kracht in dit domein is de integratie van kunstmatige intelligentie, met name ChatGPT, een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door OpenAI. In dit blog gaan we verkennen hoe ChatGPT kan worden ingezet als een effectief instrument om hoogwaardige leads te genereren voor jouw bedrijf.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons