Bloggen voor dummies

Een blog is een belangrijk communicatiemiddel in B2B. Ik geef regelmatig, in het kader van commerciële trainingen, mensen ‘blog-les’, dus het lijkt mij handig dit onderdeel eens goed uit te leggen.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Marketing, Communicatie

Bloggen voor dummies

Een blog is een belangrijk communicatiemiddel in B2B. Ik geef regelmatig, in het kader van commerciële trainingen, mensen ‘blog-les’, dus het lijkt mij handig dit onderdeel eens goed uit te leggen.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Marketing, Communicatie

We hebben elkaar genoeg verteld dat het belangrijk is om relevante content te delen. In dit blog geeft ik je een schema om in een kwartier een kort, en vooral leesbaar, basisblog te schrijven. Daarbij richten we ons vooral op de leesbaarheid voor jouw doelgroep en niet op zoekmachineoptimalisatie. Over SEO staat meer op deze pagina.

Stap 1: Maak een keuze

Je kunt een blog schrijven voor jouw doelgroep of voor Google. Als jouw doelgroep voornamelijk reageert op relatiemarketing stel ik voor dat je vlot en in duidelijke taal beschrijft wat je wilt delen met de doelgroep. Dat heeft als voordeel dat je tekst niet ‘blikkerig’ wordt en dat je alle vrijheid neemt om op te schrijven wat je wilt vertellen.

Stap 2: Maak een structuur

Een goed leesbaar basisblog bestaat uit vier alinea’s van ongeveer honderd woorden.
· In de eerste alinea beschrijf je een probleem van jouw doelgroep.
· In de tweede alinea werk je dat probleem en de gevolgen verder uit.
· In de derde alinea presenteer je een oplossing,
· die je in de vierde alinea koppelt aan het begin van je blog.

Stap 3: Maak een Wordcloud

Nu hebben we de structuur van het blog op papier staan en komt het belangrijkste denkwerk. Je gaat een probleem van jouw doelgroep in steekwoorden beschrijven. Denk na over welk probleem jij oplost en zet dat in vijf of zes steekwoorden op papier. Daarna begin je met schrijven. Schrijf vooral lekker snel door. Als je niet weet waar te beginnen mag je starten met de zin: “Ik weet niet waar te beginnen, maar ik wil een blog schrijven over dit probleem.” Het geheim van die eerste zin is dat je jezelf een startpunt geeft en dat de volgende zinnen een stuk makkelijker uit je pen komen. Uiteraard gooi je de eerste zin, nadat je klaar bent met schrijven, gewoon weer weg. Als je vastloopt in het maken van je tekst pak je jouw lijstje met steekwoorden erbij. Schrijf lekker achter elkaar door tot je echt niet meer kan, maar zorg ervoor dat je een basistekst van minimaal 600 woorden maakt.

Stap 4: Leg de tekst even weg

Nu is het moment om afstand te nemen van je tekst. Je hebt vast nog wel wat andere zaken te doen. Dat komt goed uit, want als je over een halve of hele dag je tekst er weer bij pakt kijk je er weer fris tegenaan.

Stap 5: Herschrijf je tekst naar het format

Schrijven is schrappen. Comprimeer je tekst en probeer zoveel mogelijk binnen het format te komen. Als je klaar bent met deze stap is jouw blog gereed.

Stap 6: Titel en afbeelding

Titels zijn belangrijk om de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Daarnaast helpt een pakkende afbeelding erg goed. Een blog wordt 50% beter gelezen als er een aantrekkelijke titel en afbeelding boven staan.

Tenslotte:

Dit is natuurlijk niet het enige format waarin je kunt publiceren. Afhankelijk van het onderwerp en de doelstelling kan een blog allerlei vormen krijgen. Er zijn onderwerpen waar dit format niet geschikt voor is. Het is wel geschikt om regelmatig en gemakkelijk met jouw doelgroep te communiceren.

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Marge maken? Differentieer jouw product!

Marge maken? Differentieer jouw product!

Productdifferentiatie. Het is een lang woord. Excuses. De definitie is nog iets langer: “Differentiatie is het aanbrengen van onderscheid op een product of dienst van dat van zijn concurrenten.” We leggen in dit blog uit wat de waarde van productdifferentiatie is. Dan kan jij beoordelen of het bij gaat bijdragen aan jouw resultaat.

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct