Hoe werf ik nieuwe klanten?

Door Erik Camman
19 oktober 2018
Sales; een kwestie van leren en doen.

Door de digitalisering is het zakelijke landschap in enkele jaren sterker veranderd dan in alle eeuwen daarvoor. Verkoop als vak is niet veranderd, mensen doen immers nog altijd zaken met mensen. Alleen de weg naar de order is weldegelijk geëvolueerd en heeft door techniek en online vindbaarheid van informatie bepaalde stappen in het verkoopproces anders gemaakt. Enerzijds maakt dit informatie toegankelijker waardoor jij jezelf als verkoper beter kan voorbereiden voordat jij de telefoon pakt. Echter is ook de markt veel transparanter geworden waardoor het voor klanten ook eenvoudig is geworden om informatie in te winnen buiten jouw advies om. Dit resulteert in hogere verkoopkosten en een lagere klant loyaliteit. Daarom is het essentieel om vooraf jouw propositie goed te definiëren, zodat jij weet wie zaken met jou willen doen maar vooral ook wie dat niet zijn (vaak is deze groep vele malen groter dan jouw werkelijke prospects, oftewel potentiële klant).

De theorie is helder, echter hoe sluit ik nieuwe klanten aan? Een makkelijke vraag met een moeilijk antwoord. Als wij de boeken over verkoop moeten geloven is sales een vak dat te leren is en als jij de theorie volgt, zoals omschreven, dan is de weg naar succes een rechte zonder obstakels. Iedereen die zich in dit werkveld begeeft ervaart dit toch echt net even anders. Een sales-trainer, -coach, of -goeroe zal ieder mogelijk handvat kunnen aanreiken, het enige dat hierin nooit in beschouwing wordt genomen is de klant. Het kunnen werven van nieuwe klanten is een specialisme dat een diepe grondslag heeft in het karakter en dus voor ieder persoon anders. Sales kan jij niet leren, verkoop is een kwestie van doen en leren. Neemt niet weg dat er verschillende methoden zijn om dit efficiënter te kunnen.

De omzet moet omhoog en het aantal klanten zal flink uitgebreid moeten worden. Maar hoe pak jij dit aan? Acquisitie. Bij het woord alleen al gaan ook bij veel doorgewinterde accountmanagers hun nekharen rechtovereind staan. Acquisitie betekent niets anders dan het verwerven van iets nieuws. Telefonische verkoop is dat niet. Als jij het benaderd dat leggen van nieuwe contacten het doel is, dan voelt het al stukken prettiger. Dat de telefoon hier bij uitstek het perfecte middel voor is staat als een paal boven water, maar ook andere methoden zijn hier perfect geschikt voor, bijvoorbeeld het bezoeken van vakbeurzen en netwerkevenementen. Maar voordat wij de telefoon oppakken zijn er een aantal stappen die gaan helpen dit beter en succesvoller aan te pakken.

Nu dat het eerste contact is gelegd en jij nieuwe klanten gaat benaderen, kan jij door slim in te spelen op de behoefte van jouw doelgroep jouw waardepropositie bepalen. Een waardepropositie is niks anders dan de oplossing die jij biedt met jouw product of dienstverlening om een behoefte in te vullen bij de potentiële klant. De prospect gaat door enkele fasen voordat deze overgaat tot een aankoop. Voor iedere fase ontwikkel jij specifieke content. Op basis van het lees- en klikgedrag van de prospect verschuift deze in de sales funnel. Door het slim inzetten van marketing automation krijgen wij inzichten in het onlinegedrag van prospects en kunnen wij definiëren wat het opportune moment is om een afspraak te plannen, een offerte te maken en de opdracht op te schrijven.

Als alle mediakanalen, jouw communicatie en marketing helemaal kloppen in lijn met jouw propositie dan is het werven van nieuwe klanten al een stuk eenvoudiger geworden. Uiteraard is het binnenhalen van nieuwe klanten en het werven van nieuwe opdrachten nog altijd mensen werk. Hiervoor zijn verschillende technieken waardoor jij beter in controle bent over de koopbeslissing van de nieuwe klant. Blijf daarom regelmatig trainen en coachen op verkoopvaardigheden. Hierdoor zal jouw salesfunnel niet buiten proportioneel groot worden, maar geeft deze een exacte weergave van alle opportune omzet die daadwerkelijk nu of in de toekomst zal binnenkomen. Door continu jouw commerciële strategie te testen, meten en bij te sturen zal het werven van nieuwe klanten jouw beter, makkelijker en uiteindelijk dus ook goedkoper afgaan.

Wil jij op de hoogte worden gehouden van alle handige weetjes, tips en ontwikkel artikelen over sales en marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Ook zo benieuwd hoe jij de nieuwe klanten na het binnenhalen aan jou kan binden om hier loyale klanten van te maken?

6 april 2020
19 Tips voor video-interviews

We maken steeds meer gebruik van video voor besprekingen. Onderstaande checklist gebruik ik als ik mensen op afstand mag interviewen. Hij is ook best handig om te gebruiken voor een videocall om ervoor te zorgen dat je een goede indruk maakt. Regie Kleed je professioneel en vermijd felle kleuren. Zoek een rustige, besloten, goed verlichte […]

Lees meer
3 april 2020
4 gratis tools om zoekwoorden te vinden

Iedereen die een website heeft wil gevonden worden door de zoekmachines. En dat is ook belangrijk want het zoekverkeer groeit alleen maar. Wij merken bij veel klanten dat ze vaak de bomen door het bos niet zien wanneer gaat over zoekmachine optimalisatie. De juiste tools gebruiken helpt wanneer je zelf jouw website wilt verbeteren. Maar […]

Lees meer
16 maart 2020
Zeven tips om de crisis door te komen (deel 2)

Hoe overleeft jouw bedrijf de Coronacrisis? De Coronacrisis sluit zich gestaag rond de economie. Economen voorspellen grote gevolgen, met verliezen die oplopen tot miljarden euro’s. Hoe zorg je er, als MKB-ondernemer, voor dat de crisis jou zo min mogelijk schaadt? Onder het motto ‘Never waste a good Crisis’, publiceren we drie blogs met tips waar […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram