De strategie voor nieuwe klanten.
Als je goed nadenkt, zal een verkoopteam opereren als een troep elite-commando’s die op slinkse wijze, met een goed doordachte en verrassende strategie, een missie plannen en deze uiteindelijk zakelijk efficiënt uitvoeren om de opdracht te voltooien. Uiteraard tot tevredenheid van hun meerdere. Maar blijft de goede planning uit dan zal het aantal slachtoffers omhoog gaan en de missie in gevaar komen. Ditzelfde gebeurd in een verkoopteam.
Een andere optie is om het aan te pakken zoals dat ging in de loopgraven, om met een zo groot mogelijke troepenmacht het slagveld te bestormen en terrein te winnen. Buiten het feit dat dit een kostbare aangelegenheid was ontbrak het in deze fase ook aan een goed doordachte strategie om winst te behalen.
Nu wij ondertussen een crisis verder zijn wordt er harder nagedacht om verliezen uit het verleden te voorkomen en de strategie aan te passen. Een tactiek om het grootste verkoopteam te hebben en hiermee het succes van een onderneming te bepalen zijn voorbij. Het verbaast mij dan ook dat er nog veel ondernemingen zijn die hun troepen uitrusten met een uniform, granaat en geweer (lees laptop, telefoon en lease-auto) en ze afsturen op een slachtveld. Een winnende tactiek kan op de korte termijn zijn rendement opleveren, echter zal dit niet zo blijven. De ontwikkeling van strategie bij jouw tegenstanders is adaptief en constante innovatie zal jou het voordeel blijven geven.
Er komt zoveel meer bij kijken om jouw salesteam gevechtsklaar te maken. Train de troepen, faciliteer hen met de beste technologie, bevorder het moraal, stel reëel doelen, geef kaders voor missies en ruimte voor improvisatie aan de omstandigheden. Blijf voortdurend de strategie aanpassen want de opponent zit ook niet stil.
Wil jij meer weten over Klantenwerving? Lees dan mijn blog