Hoe werf ik nieuwe klanten?

Door de digitalisering is het zakelijke landschap in enkele jaren sterker veranderd dan in alle eeuwen daarvoor. Verkoop als vak is niet veranderd; mensen doen immers nog altijd zaken met mensen maar de weg naar de order is wel degelijk geëvolueerd en heeft door techniek en online vindbaarheid van informatie bepaalde stappen in het verkoopproces anders gemaakt.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Marketing

Enerzijds maakt dit informatie toegankelijker waardoor jij jezelf als verkoper beter kan voorbereiden voordat jij de telefoon pakt. Echter is ook de markt veel transparanter geworden waardoor het voor klanten ook eenvoudig is geworden om informatie in te winnen buiten jouw advies om. Dit resulteert in hogere verkoopkosten en een lagere klant loyaliteit. Daarom is het essentieel om vooraf jouw propositie goed te definiëren, zodat jij weet wie zaken met jou willen doen maar vooral ook wie dat niet zijn (vaak is deze groep vele malen groter dan jouw werkelijke prospects, oftewel potentiële klant).

Sales; een kwestie van leren en doen.

De theorie is helder, echter: Hoe sluit ik nieuwe klanten aan? Een makkelijke vraag met een moeilijk antwoord. Als wij de boeken over verkoop moeten geloven is sales een vak dat te leren is en als jij de theorie volgt, zoals omschreven, dan is de weg naar succes een rechte zonder obstakels. Iedereen die zich in dit werkveld begeeft ervaart dit toch echt net even anders. Een sales-trainer, -coach, of -goeroe zal ieder mogelijk handvat kunnen aanreiken, het enige dat hierin nooit in beschouwing wordt genomen is de klant. Het kunnen werven van nieuwe klanten is een specialisme dat een diepe grondslag heeft in het karakter en dus voor ieder persoon anders. Sales kan je niet uit een boekje leren; verkoop is een kwestie van leren en doen. Dat neemt niet weg dat er verschillende methoden zijn om dit efficiënter te kunnen.
De omzet moet omhoog en het aantal klanten moet flink uitbreien: Het wordt tijd voor acquisitie. Bij het woord alleen al gaan, ook bij veel doorgewinterde accountmanagers, de nekharen rechtovereind staan. De meeste commerçanten zijn knuffeldieren, en de gedachte aan afwijzing in een acquisitiegesprek is dan ook angstaanjagend. Gelukkig is er hoop, want in de twintiger jaren van deze eeuw gaat een acquisitiegesprek zelden over directe verkoop, maar over het leggen van relaties die in de toekomst waarde aan elkaar kunnen toevoegen.
Dat de telefoon hier bij uitstek het middel voor is staat als een paal boven water, maar ook andere methoden zijn hier perfect geschikt voor. Bezoek eens een vakbeurs of een netwerkevenementen. Maar voordat wij de telefoon oppakken zijn er een aantal stappen die gaan helpen dit beter en succesvoller aan te pakken.
Nu het eerste contact is gelegd en jij nieuwe klanten gaat benaderen, kan jij door slim in te spelen op de behoefte van jouw doelgroep jouw waardepropositie bepalen. Een waardepropositie is de oplossing die jij biedt met jouw product of dienstverlening om een behoefte in te vullen bij de potentiële klant. De prospect gaat door enkele fasen voordat deze overgaat tot een aankoop. Voor iedere fase ontwikkel jij specifieke content. Op basis van het lees- en klikgedrag van de prospect verschuift deze in de sales funnel. Door het slim inzetten van marketing automation krijgen wij inzichten in het onlinegedrag van prospects en kunnen wij definiëren wat het opportune moment is om een afspraak te plannen, een offerte te maken en de opdracht op te schrijven.
Als alle mediakanalen, jouw communicatie en marketing in lijn zijn met jouw propositie dan is het werven van nieuwe klanten al een stuk eenvoudiger geworden. Uiteraard is het binnenhalen van nieuwe klanten en het werven van nieuwe opdrachten nog altijd mensen werk. Hiervoor zijn verschillende technieken waardoor jij de controle houdt over de koopbeslissing van de nieuwe klant. Blijf daarom regelmatig trainen en coachen op verkoopvaardigheden. Hierdoor zal jouw salesfunnel niet buiten proportioneel groot worden, maar geeft deze een exacte weergave van alle opportune omzet die daadwerkelijk nu of in de toekomst zal binnenkomen. Door continu jouw commerciële strategie te testen, meten en bij te sturen zal het werven van nieuwe klanten jouw beter, makkelijker en uiteindelijk dus ook goedkoper afgaan.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

10 manieren om hoogwaardige leads met ChatGPT te genereren  

10 manieren om hoogwaardige leads met ChatGPT te genereren  

Het landschap van leadgeneratie evolueert voortdurend, en bedrijven moeten zich aanpassen aan nieuwe methoden om potentiële klanten te bereiken en te converteren. Een opkomende kracht in dit domein is de integratie van kunstmatige intelligentie, met name ChatGPT, een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door OpenAI. In dit blog gaan we verkennen hoe ChatGPT kan worden ingezet als een effectief instrument om hoogwaardige leads te genereren voor jouw bedrijf.

Mijn 10 e-mailmarketing tips om het openingspercentage te verhogen in 2024

Mijn 10 e-mailmarketing tips om het openingspercentage te verhogen in 2024

In dit blog onderzoeken we de wereld van e-mail openingspercentages, die niet alleen succes aanduiden maar ook cruciaal zijn voor betrokkenheid en conversie. Ontdek antwoorden op vragen zoals: Wat betekent het openingspercentage van een e-mail? Waarom is dit percentage zo belangrijk? We bieden 10 krachtige tips aan, variërend van het onderhouden van een schone e-maillijst tot het perfectioneren van uw onderwerpregel, om het openingspercentage te verhogen.

De 20 beste ChatGPT prompts voor marketing in 2024

De 20 beste ChatGPT prompts voor marketing in 2024

Ontdek 20 krachtige ChatGPT prompts voor content-, e-mail-, SEO- en socialmediamarketing. In de dynamische wereld van digitale marketing is ChatGPT dé sleutel tot innovatieve strategieën. Laat kunstmatige intelligentie je helpen om de aandacht te trekken, betrokkenheid te vergroten en conversies te stimuleren door middel van ChatGPT prompts.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons