Extreem eerlijke marketing werkt!

Eind jaren 60 was de volkswagen kever enorm populair. Dit kwam mede door een campagne die Volkswagen halverwege de jaren 60 inzette. In plaats van alleen de beste eigenschappen naar voren te brengen legden ze de nadruk op de eigenschappen die niet zo goed waren en waren ze extreem eerlijk over de mindere eigenschappen.
Auteur: Camman Jasper
Categorie: Communicatie

De tactiek van extreme eerlijkheid werkte erg goed voor volkswagen, want nu worden de kevers uit de jaren 60 als klassiekers beschouwd en heeft de kever aan populariteit gewonnen. Weinig bedrijven gebruiken extreme eerlijkheid in hun communicatie. Daarmee mist u een kans, want wanneer het gebruikt wordt kan het erg voordelig zijn.

Wat erg belangrijk is om mee te nemen in deze tactiek is dat je jezelf, in al je oprechtheid, niet de grond in boort.

Waardoor werkt de tactiek van extreme eerlijkheid?

Er zijn een aantal redenen waarom deze tactiek goed werkt. Omdat niet veel bedrijven het gebruiken is het verrassend en het heeft een bepaald charme (niemand houdt van opscheppers).

Het zorgt ervoor dat je mensen vervreemd die je wilt vervreemden, de mensen die niet tegen de extreme eerlijkheid kunnen zouden je product toch niet afnemen. Het zorgt er dus voor dat je alleen overblijft met de mensen die behoren tot uw ideale doelgroep, mensen die ondanks de mindere eigenschappen toch geïnteresseerd zijn.

Als laatste zorgt deze tactiek voor meer vertrouwen, want eerlijkheid gaat hand in hand met vertrouwen, en het geeft het signaal af dat je vertrouwen hebt in je product.

Wat erg belangrijk is om mee te nemen in deze tactiek is dat je jezelf, in al je oprechtheid, niet de grond in boort. Volkswagen was eerlijk over de kever maar boorde deze niet de grond in. Extreme eerlijkheid gaat dus niet over de mindere kwaliteiten pessimistisch brengen, maar om het zo te brengen dat het niet zo erg lijkt.

De zeven regels voor extreme eerlijkheid

1. Zeg voor wie jouw product of dienst niet is.
2. Geef informatie over een mindere eigenschap van je product of dienst.
3. Omarm de olifant in de kamer. (als er iets aan de hand is moet je er niet omheen draaien.)
4. Loof je competitie.
5. Lach om jezelf.
6. Vervang kreupele excuses met de waarheid. (wanneer er een crisis is niet spinnen om het af te zwakken maar gewoon de waarheid vertellen en wat je gaat doen om het op te lossen.)
7. Deel teleurstellingen in plaats van ze te verbergen.

Wanneer deze tactiek goed gebruikt wordt kan je van je zwakke punten je sterke punten maken.

Originele advertentie van de kever.

Originele tekst van de volkswagenadvertentie:

It may not be much to look at. But beneath that humble exterior beats an air-cooled engine. It won’t boil over and ruin your piston rings. It’s in the back of the car for better traction in snow and sand. And it will give you about 29 miles to a gallon of gas. After a while you get to like so much about the VW, you even get to like what it looks like.You find that there’s enough legroom for almost anybody’s legs. Enough headroom for almost anybody’s head. With a hat on it. Snug-fitting bucket seats. Doors that close so well you can hardly close them. (They’re so airtight, it’s better to open the window a crack first.) Those plain, unglamorous wheels are each suspended independently. So when a bump makes one wheel bounce, the bounce doesn’t make the other wheel bump. It’s things like that you pay the $1585 for, when you buy a VW. The ugliness doesn’t add a thing to the cost of the car. That’s the beauty of it.






Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De inzet van persona’s

De inzet van persona’s

We gebruiken in marketing vaak persona’s. Persona’s zijn geconstrueerde representaties van ideale doelgroepen, en hun juiste toepassing maakt communicatie meer doelgericht. Dit blog onderzoekt wat persona’s zijn, waarom ze zo krachtig zijn en hoe ze met succes kunnen worden toegepast in communicatiestrategieën.

Met je gezicht in het nieuws

Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.

Hoe kies je de juiste segmentatiestrategie?

Hoe kies je de juiste segmentatiestrategie?

In de altijd evoluerende wereld van marketing is segmentatie een krachtig hulpmiddel gebleken om effectieve strategieën te creëren die doelgerichter en succesvoller zijn.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons