Diversiteit biedt jouw bedrijf meer kansen!

Diversiteit is van vitaal belang voor organisaties. Het helpt niet alleen bij het oplossen van personeelstekorten, maar biedt ook strategische voordelen, zoals een betere positionering naar jouw doelgroep toe. Door diversiteit te omarmen, profiteer je van van verbeterde prestaties, innovatie en klanttevredenheid.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Nieuws

In de moderne arbeidsmarkt speelt employer branding een cruciale rol bij het aantrekken en behouden van talent. In een krimpende arbeidsmarkt kan geen enkele organisatie het zich permitteren om een groot deel van het arbeidspotentieel niet te bereiken. Werkgevers moeten hun organisatie positioneren als een aantrekkelijke werkgever en duidelijk maken waarom potentiële werknemers voor hen zouden moeten kiezen. Een aspect dat steeds meer aandacht krijgt binnen employer branding is inclusiviteit. In dit artikel bespreken we de nieuwste inzichten over inclusiviteit in employer branding en leggen we de relatie tussen externe- en interne communicatie om een meer diverse personeelsbestand te ontwikkelen.

Inclusiviteit bevordert diversiteit

Onderzoek toont aan dat divers samengestelde teams betere resultaten behalen en innovatiever zijn. Het aantrekken van dit diverse talent begint al bij de employer branding-strategie. Door de nadruk te leggen op inclusiviteit in jouw employer branding-uitingen, zoals vacatures en bedrijfspresentaties, laat je zien dat jouw organisatie openstaat voor verschillende achtergronden, perspectieven en ervaringen.

Communiceer op een authentieke manier

Authentieke communicatie is essentieel voor effectieve employer branding. Werknemers en sollicitanten waarderen organisaties die oprecht en transparant zijn. Bij het bevorderen van inclusiviteit is het van cruciaal belang dat we dit niet alleen op papier doen, maar dat we daadwerkelijk een inclusieve werkomgeving creëren. Potentiële werknemers doorzien of je oprecht bent en zullen eerder kiezen voor werkgevers die diversiteit en inclusie daadwerkelijk hoog in het vaandel hebben staan. Het is belangrijk om gebruik te maken van een fundament (Visie, Missie, Kernwaarden) en deze contstant uit te dragen.

Sparren over diversiteit binnen jouw bedrijf?

Zorg voor zichtbaarheid en representatie

Een inclusieve employer branding-strategie is ook gebaseerd op de zichtbaarheid en representatie van diverse werknemers. Potentiële werknemers willen zich kunnen identificeren met jouw organisatie en willen zien dat er ruimte is voor groei en ontwikkeling, ongeacht hun achtergrond. Toon diversiteit in jouw employer branding-uitingen, zoals afbeeldingen, video’s en testimonials van werknemers, om dit te bereiken. Het is niet voldoende om alleen maar te communiceren dat jouw organisatie inclusief is. De mensen in de organisatie moeten het daadwerkelijk beleven.

Implementeer inclusieve wervingspraktijken

Een inclusieve employer branding-strategie gaat hand in hand met inclusieve wervingspraktijken. Het gaat niet alleen om het aantrekken van talent, maar ook om het bieden van gelijke kansen tijdens het wervingsproces. Onderzoek toont aan dat blinde sollicitaties, waarbij persoonlijke informatie die kan leiden tot vooroordelen wordt verwijderd, de kans op diversiteit vergroten. Implementeer gestandaardiseerde interviewprocessen en train recruiters om vooroordelen (ook hun eigen vooroordelen) te herkennen. Daarmee wordt jouw werving inclusiever.

Bouw een positieve reputatie en mond-tot-mondreclame op

Een inclusieve employer branding-strategie leidt tot een positieve reputatie en positieve mond-tot-mondreclame. Potentiële werknemers delen hun ervaringen en meningen over werkgevers via online platforms en sociale media. Als we bekendstaan als een inclusieve en diverse organisatie, zullen we eerder positieve mond-tot-mondreclame genereren. Dit draagt bij aan onze aantrekkingskracht op talent.

Vragen over diversiteit binnen jouw bedrijf?

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De inzet van persona’s

De inzet van persona’s

We gebruiken in marketing vaak persona’s. Persona’s zijn geconstrueerde representaties van ideale doelgroepen, en hun juiste toepassing maakt communicatie meer doelgericht. Dit blog onderzoekt wat persona’s zijn, waarom ze zo krachtig zijn en hoe ze met succes kunnen worden toegepast in communicatiestrategieën.

De roadmap voor 2024

De roadmap voor 2024

Het is weer die tijd van het jaar waarin we vooruitblikken naar wat het volgende jaar in petto heeft. Plannen zijn gesmeed, begrotingen zijn opgesteld. Hopelijk heb je je budget voor 2024 al vastgelegd. Alles staat klaar voor een geweldig jaar, en wij zijn er klaar voor! Dus, waar gaan wij ons in 2024 specifiek op richten?

Met je gezicht in het nieuws

Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons