Wat is het verschil tussen een verkoopbudget en verkoopprognose?

Een effectief verkoopbudget is van cruciaal belang om andere belangrijke zakelijke beslissingen te nemen die van invloed zijn op jouw verkoopteam en de bedrijfsvoering in zijn geheel.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales

Wat is het verschil tussen een verkoopbudget en verkoopprognose?

Een effectief verkoopbudget is van cruciaal belang om andere belangrijke zakelijke beslissingen te nemen die van invloed zijn op jouw verkoopteam en de bedrijfsvoering in zijn geheel.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales

Het verkoopbudget is een essentieel onderdeel om het bedrijf winstgevend te laten blijven en kansen in de toekomst te pakken.

Het verkoopbudget (en het proces om het op te stellen) is een gids en helpt het bedrijf en zijn verkoopteam de rest van de maand, het kwartaal en het jaar te sturen. Hoe nauwkeuriger het verkoopbudget, hoe effectiever het bedrijf kan worden beheerd.

We maken onderscheid tussen het verkoopbudget en de verkoopprognose. Om die duidelijk te krijgen een korte uitleg: Een verkoopbudget bepaalt de totale verwachte verkoopinkomsten gedurende een bepaalde periode. Dit wordt bereikt door het aantal verkochte eenheden te vermenigvuldigen met de verkoopprijs.

Verschillende andere factoren, zoals eerdere verkoopgegevens en huidige markttrends, zijn een belangrijk onderdeel van het budgetteringsproces. Hiermee maak je een nauwkeurige schatting van het verwachte aantal verkochte eenheden tijdens de budgetperiode.

In veel gevallen is het verkoopbudget de eerste stap bij budgettering en financiële prognoses voor de rest van de organisatie.  Immer, alle activiteiten die jouw bedrijf onderneemt kunnen worden betaald doordat klanten bereid zijn geld te betalen voor jouw product of dienst. De omzetcijfers van het verkoopbudget helpen bij het opstellen van de meeste andere budgetten van jouw bedrijf, zoals de marketing, productie, directe materialen of masterbudgetten. Let op dat de focus van een verkoopbudget ligt op het weergeven van hoeveel geld er binnenkomt tijdens de budgetperiode.

Stel concrete doelen

Een verkoopbudget is van onschatbare waarde als het gaat om zowel het stellen van verkoopdoelen als het verhogen van de efficiëntie en productiviteit van jouw verkoopteam. Stel jouw verkoopteam in staat om specifieke maandelijkse of wekelijkse doelen te creëren. Zo krijgen jouw verkopers een licht verteerbaar en motiverend aantal om naar te streven, te voldoen of te overtreffen. Uit onderzoek blijkt dat verkopers die van hun managers duidelijke en specifieke doelen krijgen, op basis van een goed verkoopbudget, meer gemotiveerd zijn om aan hun doelen te bereiken en deze te overtreffen.

Het volgen en visualiseren van concrete doelen heeft een positief effect op de verkoopproductiviteit. Verkopers die de voortgang naar verkoopdoelen kunnen visualiseren door middel van datavisualisatie, verbeteren hun verkoopcijfers sneller dan anderen. Er wordt veel minder energie verspild aan niet-verkoopgerelateerde activiteiten.

Verkoopbudget versus prognose: wat is het verschil?

Een verkoopbudget en een verkoopprognose zijn twee tools die erg op elkaar lijken. Zozeer zelfs dat ze vaak verward worden als zijnde hetzelfde. Maar het is belangrijk om te begrijpen dat ze in feite anders zijn en wat precies de verschillen tussen de twee zijn.

Het verkoopbudget is een gekwantificeerde verwachting van de verkoopcijfers die gedurende een bepaalde periode zullen worden behaald. Een die de totale verwachte omzet van alle verkochte diensten of producten samenvat. Eerst wordt het verkoopbudget samengesteld. Als alternatief wordt de verkoopprognose bepaald nadat het verkoopbudget is vastgesteld en wordt uitgesplitst wat er precies naar verwachting zal worden verkocht tijdens specifieke perioden.

Een meer specifiek verschil tussen de twee is dat verkoopprognoses vaker worden gestructureerd voor kortere perioden, zoals per week of maand, terwijl een verkoopbudget kijkt naar de lange termijn. Omdat het is onderverdeeld in kortere perioden, houdt een verkoopprognose veel meer rekening met seizoensgebonden verkooptrends dan in een jaarlijks of zelfs driemaandelijks verkoopbudget.

Simpel gezegd, het verkoopbudget toont de gewenste richting en het doel in de loop van een jaar, terwijl de verkoopprognose laat zien of het verkoopteam op schema blijft en die bestemming op tijd bereikt.

Voorbeeld: Klantenfabriek schrijft de meeste offertes tussen oktober en januari, terwijl we de meeste opdrachten schrijven in de maanden maart tot en met juni en in september. We verdelen ons 100% verkoopbudget over de maanden. Zo prognosticeren we dat we in vakantiemaanden ‘slechts’ 5% van ons budget realiseren, terwijl we in oktober toch zeker 15% willen verwerven.

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Welke vraag stel jij?

Welke vraag stel jij?

Het is een feit. Mensen praten graag. We hebben veel kennis en delen die. Jij ook. Jouw bedrijf ook. Over jullie diensten. Jouw producten. We vertellen wat af. In dit blog vertel ik je (!) waarmee je jouw relatie met jouw klanten duurzaam maakt. Door te luisteren. Dus haak niet af. Lees. Ontdek de waarde van de vraag.

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct