Het verkoopbudget is een essentieel onderdeel om het bedrijf winstgevend te laten blijven en kansen in de toekomst te pakken.
Het verkoopbudget (en het proces om het op te stellen) is een gids en helpt het bedrijf en zijn verkoopteam de rest van de maand, het kwartaal en het jaar te sturen. Hoe nauwkeuriger het verkoopbudget, hoe effectiever het bedrijf kan worden beheerd. Klik hier om een verkoopplan in 10 stappen op te stellen.
Korte uitleg verkoopbudget
We maken onderscheid tussen het verkoopbudget en de verkoopprognose. Om die duidelijk te krijgen een korte uitleg: Een verkoopbudget bepaalt de totale verwachte verkoopinkomsten gedurende een bepaalde periode. Dit wordt bereikt door het aantal verkochte eenheden te vermenigvuldigen met de verkoopprijs.
Verschillende andere factoren, zoals eerdere verkoopgegevens en huidige markttrends, zijn een belangrijk onderdeel van het budgetteringsproces. Hiermee maak je een nauwkeurige schatting van het verwachte aantal verkochte eenheden tijdens de budgetperiode.
In veel gevallen is het verkoopbudget de eerste stap bij budgettering en financiële prognoses voor de rest van de organisatie. Immer, alle activiteiten die jouw bedrijf onderneemt kunnen worden betaald doordat klanten bereid zijn geld te betalen voor jouw product of dienst. De omzetcijfers van het verkoopbudget helpen bij het opstellen van de meeste andere budgetten van jouw bedrijf, zoals de marketing, productie, directe materialen of masterbudgetten. Let op dat de focus van een verkoopbudget ligt op het weergeven van hoeveel geld er binnenkomt tijdens de budgetperiode.
Stel concrete doelen
Een verkoopbudget is van onschatbare waarde als het gaat om zowel het stellen van verkoopdoelen als het verhogen van de efficiëntie en productiviteit van jouw verkoopteam. Stel jouw verkoopteam in staat om specifieke maandelijkse of wekelijkse doelen te creëren. Zo krijgen jouw verkopers een licht verteerbaar en motiverend aantal om naar te streven, te voldoen of te overtreffen. Uit onderzoek blijkt dat verkopers die van hun managers duidelijke en specifieke doelen krijgen, op basis van een goed verkoopbudget, meer gemotiveerd zijn om aan hun doelen te bereiken en deze te overtreffen.
Het volgen en visualiseren van concrete doelen heeft een positief effect op de verkoopproductiviteit. Verkopers die de voortgang naar verkoopdoelen kunnen visualiseren door middel van datavisualisatie, verbeteren hun verkoopcijfers sneller dan anderen. Er wordt veel minder energie verspild aan niet-verkoopgerelateerde activiteiten. Klik hier om betere verkopers te maken.
Verkoopbudget versus prognose: wat is het verschil?
Een verkoopbudget en een verkoopprognose zijn twee tools die erg op elkaar lijken. Zozeer zelfs dat ze vaak verward worden als zijnde hetzelfde. Maar het is belangrijk om te begrijpen dat ze in feite anders zijn en wat precies de verschillen tussen de twee zijn.
Het verkoopbudget is een gekwantificeerde verwachting van de verkoopcijfers die gedurende een bepaalde periode zullen worden behaald. Een die de totale verwachte omzet van alle verkochte diensten of producten samenvat. Eerst wordt het verkoopbudget samengesteld. Als alternatief wordt de verkoopprognose bepaald nadat het verkoopbudget is vastgesteld en wordt uitgesplitst wat er precies naar verwachting zal worden verkocht tijdens specifieke perioden.
Een meer specifiek verschil tussen de twee is dat verkoopprognoses vaker worden gestructureerd voor kortere perioden, zoals per week of maand, terwijl een verkoopbudget kijkt naar de lange termijn. Omdat het is onderverdeeld in kortere perioden, houdt een verkoopprognose veel meer rekening met seizoensgebonden verkooptrends dan in een jaarlijks of zelfs driemaandelijks verkoopbudget.
Simpel gezegd, het verkoopbudget toont de gewenste richting en het doel in de loop van een jaar, terwijl de verkoopprognose laat zien of het verkoopteam op schema blijft en die bestemming op tijd bereikt. Klik hier om een verkoopplan in 10 stappen op te stellen.
Voorbeeld
Voorbeeld: Klantenfabriek schrijft de meeste offertes tussen oktober en januari, terwijl we de meeste opdrachten schrijven in de maanden maart tot en met juni en in september. We verdelen ons 100% verkoopbudget over de maanden. Zo prognosticeren we dat we in vakantiemaanden ‘slechts’ 5% van ons budget realiseren, terwijl we in oktober toch zeker 15% willen verwerven.