BLOG

Hoe breng ik mijn diensten aan de man?
Dit blog gaat over het onderscheidend vermogen van reparatie-, installatie- en onderhoudsbedrijven. Daarmee loop ik het risico een saai blog te schrijven, want het onderscheiden vermogen zit hem meestal in de dienstverlening. Hoe laat je een potentiële klant nu zien dat die bij jouw bedrijf nu net iets beter is dan bij jouw concurrent?
Dat er bij jou wel net geklede monteurs werken die met twee woorden spreken en nog even een bezem over hun werkplek heen halen als ze klaar zijn? Dat vraagt om een uitgekiende strategie om nieuwe klanten te werven. Hoe zorg je ervoor dat je op het juiste moment de aandacht van de klant hebt? Het beste moment om een nieuwe klant te werven is natuurlijk het moment waarop de klant een probleem heeft dat jouw bedrijf kan oplossen. Soms laat zijn leverancier het afweten en soms heeft hij geen leverancier. Dat is het moment om je bedrijf van zijn beste kant te laten zien. Om een probleem voor een prospect te mogen oplossen moet deze uiteraard wel weten dat jouw bedrijf bestaat. Dat is, in de veelheid van reclame die door iedereen gemaakt wordt, nog niet zo eenvoudig. Je moet zorgen dat je opvalt en dat is nog niet zo eenvoudig als de potentiële klant nog geen behoefte heeft aan je product. Een mooi voorbeeld daarvan is de aanschaf van een nieuwe auto. Mensen die geen nieuwe auto willen kopen zijn niet gevoelig voor autoreclame. Daarom zorgen automerken ervoor dat ze in de publieke ruimte veel adverteren en zorgvuldig een imago bouwen door middel van sport- en eventsponsoring. Dat doen ze allemaal om ervoor te zorgen dat de juiste klant op het juiste moment voor hun merk kiest. Nu hebben niet alle reparatie-, installatie-, en onderhoudsbedrijven zoveel reclamebudget dat ze hun imago breed in de markt kunnen zetten. Je hebt een doelgroep en het is verstandig je daartoe te beperken. Als je lokaal werkt voor particulieren is een reclamebord bij de voetbalvereniging een goede investering, maar een campagne bij een eredivisieclub waarschijnlijk te duur. Daarom is het goed om De KlantenFabriek in te zetten om nieuwe klanten te maken. In De KlantenFabriek bepalen we met jou de doelgroep die ontvankelijk is voor jouw product of propositie en communiceren we efficiënt met die doelgroep. Dat alles doen we met het doel om jouw potentiële klant, als hij er aan toe is, op een schoongebezemd presenteerblaadje bij je binnen te brengen.

Wat is jouw plan voor 2021?

Het zijn onzekere tijden. Veel plannen die gemaakt zijn voor 2020 konden in maart de prullenbak of ijskast in. Hoe onderneem je in onzekere tijden? En welke ontwikkelingen zie je in 2021 waar je op kan inspelen? Deze vragen en meer beantwoorden we in ons nieuwe webinar 'Plannen maken voor 2021.'