Zeven vragen om jouw verkoopresultaat tijdens de crisis te verbeteren.
Zelfs zonder crisis tonen wij bij bedrijven aan dat verkoop twintig tot dertig procent effectiever wordt als we onderstaande vragen stellen. Never waste a good crisis, dus ga hier eens mee aan de slag:
1. Welke klanten krijgen last van de crisis?
Loop jouw klantenbestand minutieus door en vraag je af welke klanten hier last van krijgen. Je kunt verwachten dat klanten in horeca en evenementen het de komende tijd rustiger krijgen. Ook bedrijven die afhankelijk zijn van internationale handel zullen het rustiger krijgen. Breng dat voor jouw bedrijf in kaart en maak een realistische inschatting van de omzetderving die dat de komende periode oplevert.
2. Waar liggen de kansen?
Naast bedreigingen biedt elke crisis kansen. Maak zo snel mogelijk een inventarisatie met welke producten of diensten je nieuwe klanten kunt werven en ga daarmee aan de slag. Nu je toch wat tijd over hebt: Maak een prospectlijst en bel die bedrijven eens uit met de vraag hoe je ze verder kunt helpen.
3. Heb ik de juiste middelen?
Gelukkig kunnen we ons laten ondersteunen door goede communicatiemiddelen. Naast telefoon bieden ook producten als Skype en Hangouts goede manieren om met elkaar te vergaderen zonder op reis te gaan. Maak gebruik van chatfuncties om de interne communicatie op gang te houden.
4. Hebben we genoeg discipline?
Thuiswerken vraagt discipline. Die discipline kun je een handje helpen door elke morgen even met elkaar te bellen of skypen om de dag door te spreken. Daarnaast is het aan te raden om jouw mensen hun uren te laten noteren in een tijdschrijfprogramma. Zo hou jij het overzicht en help je jouw mensen om structuur te houden.
5. Welke klantcontacten kan ik verplaatsen naar telefoon, skype of hangout?
Klantcontacten zijn waardevol. Het is goed om bij klanten over de vloer te komen en de sfeer van de onderneming te proeven. Ik zou dat de komende tijd beperken en, voor zover nodig, deze contacten in zo klein mogelijke groepen laten plaatsvinden.
6. Welke bijeenkomsten zijn echt noodzakelijk?
Onze agenda’s staan vol met meetings en bijeenkomsten. Die hebben we nodig om contact te leggen. Pak je agenda erbij en kijk eens goed welke meetings van komende maand echt noodzakelijk zijn en schrap er zoveel mogelijk. Je kunt echt wel een maandje zonder businessclubs of de uitreiking van de volgende ondernemersprijs. Verplaats meetings die je niet af kunt zeggen naar Skype of Hangouts.
7. Wie moeten er op kantoor zijn?
Een groot gedeelte van onze werktijd zijn we op weg naar kantoor en afspraken. Maak voor jezelf de analyse wie er de komende maand op kantoor moeten zijn en wie van huis uit kan werken. Overtuig je ervan dat je medewerkers een acceptabele (tijdelijke) thuiswerkplek hebben. Zorg er ook voor dat de back-, frontoffice en het verkoopmanagement goed bereikbaar zijn voor jouw commerciële mensen.
Wie zich deze vragen stelt (en beantwoordt) zal merken dat je niet alleen op korte termijn de crisis beter te lijf gaat, maar dat je op lange termijn een efficiëntere verkoopmethode ontwikkelt. Daarmee is de Coronacrisis niet alleen een bedreiging, maar ook een kans.
Verder praten over betere verkoop tijdens een crisis? Klik hier en zet een (Bel-, Skype- of Hangout-) afspraak in mijn agenda en je krijgt een uur lang gratis advies hoe je dit realiseert, of lees deel 2 uit deze blogreeks.