Zeven tips om de crisis door te komen (deel 1)

De Coronacrisis sluit zich gestaag rond de economie. Economen voorspellen grote gevolgen, met verliezen die oplopen tot miljarden euro’s. Hoe zorg je er, als Mkb-ondernemer, voor dat de crisis jou zo min mogelijk schaadt? Onder het motto ‘Never waste a good Crisis’, publiceren we enkele blogs met tips waar jouw organisatie sterker mee uit de crisis komt.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Nieuws

Zeven vragen om jouw verkoopresultaat tijdens de crisis te verbeteren.

Zelfs zonder crisis tonen wij bij bedrijven aan dat verkoop twintig tot dertig procent effectiever wordt als we onderstaande vragen stellen. Never waste a good crisis, dus ga hier eens mee aan de slag:

1.       Welke klanten krijgen last van de crisis?

Loop jouw klantenbestand minutieus door en vraag je af welke klanten hier last van krijgen. Je kunt verwachten dat klanten in horeca en evenementen het de komende tijd rustiger krijgen. Ook bedrijven die afhankelijk zijn van internationale handel zullen het rustiger krijgen. Breng dat voor jouw bedrijf in kaart en maak een realistische inschatting van de omzetderving die dat de komende periode oplevert.

2.       Waar liggen de kansen?

Naast bedreigingen biedt elke crisis kansen. Maak zo snel mogelijk een inventarisatie met welke producten of diensten je nieuwe klanten kunt werven en ga daarmee aan de slag. Nu je toch wat tijd over hebt: Maak een prospectlijst en bel die bedrijven eens uit met de vraag hoe je ze verder kunt helpen.

3.       Heb ik de juiste middelen?

Gelukkig kunnen we ons laten ondersteunen door goede communicatiemiddelen. Naast telefoon bieden ook producten als Skype en Hangouts goede manieren om met elkaar te vergaderen zonder op reis te gaan. Maak gebruik van chatfuncties om de interne communicatie op gang te houden.

4.       Hebben we genoeg discipline?

Thuiswerken vraagt discipline. Die discipline kun je een handje helpen door elke morgen even met elkaar te bellen of skypen om de dag door te spreken. Daarnaast is het aan te raden om jouw mensen hun uren te laten noteren in een tijdschrijfprogramma. Zo hou jij het overzicht en help je jouw mensen om structuur te houden.

5.       Welke klantcontacten kan ik verplaatsen naar telefoon, skype of hangout?

Klantcontacten zijn waardevol. Het is goed om bij klanten over de vloer te komen en de sfeer van de onderneming te proeven. Ik zou dat de komende tijd beperken en, voor zover nodig, deze contacten in zo klein mogelijke groepen laten plaatsvinden.

6.       Welke bijeenkomsten zijn echt noodzakelijk?

Onze agenda’s staan vol met meetings en bijeenkomsten. Die hebben we nodig om contact te leggen. Pak je agenda erbij en kijk eens goed welke meetings van komende maand echt noodzakelijk zijn en schrap er zoveel mogelijk. Je kunt echt wel een maandje zonder businessclubs of de uitreiking van de volgende ondernemersprijs. Verplaats meetings die je niet af kunt zeggen naar Skype of Hangouts.

7.       Wie moeten er op kantoor zijn?

Een groot gedeelte van onze werktijd zijn we op weg naar kantoor en afspraken. Maak voor jezelf de analyse wie er de komende maand op kantoor moeten zijn en wie van huis uit kan werken. Overtuig je ervan dat je medewerkers een acceptabele (tijdelijke) thuiswerkplek hebben. Zorg er ook voor dat de back-, frontoffice en het verkoopmanagement goed bereikbaar zijn voor jouw commerciële mensen.

Wie zich deze vragen stelt (en beantwoordt) zal merken dat je niet alleen op korte termijn de crisis beter te lijf gaat, maar dat je op lange termijn een efficiëntere verkoopmethode ontwikkelt. Daarmee is de Coronacrisis niet alleen een bedreiging, maar ook een kans.

Verder praten over betere verkoop tijdens een crisis? Klik hier en zet een (Bel-, Skype- of Hangout-) afspraak in mijn agenda en je krijgt een uur lang gratis advies hoe je dit realiseert, of lees deel 2 uit deze blogreeks.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De roadmap voor 2024

De roadmap voor 2024

Het is weer die tijd van het jaar waarin we vooruitblikken naar wat het volgende jaar in petto heeft. Plannen zijn gesmeed, begrotingen zijn opgesteld. Hopelijk heb je je budget voor 2024 al vastgelegd. Alles staat klaar voor een geweldig jaar, en wij zijn er klaar voor! Dus, waar gaan wij ons in 2024 specifiek op richten?

Met je gezicht in het nieuws

Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.

Waarom betaalde leadgeneratie op Facebook en LinkedIn niet werkt

Waarom betaalde leadgeneratie op Facebook en LinkedIn niet werkt

In een post op LinkedIn deelt Chris Walker, CEO van Refine Labs zijn analyse van de dataset van META (Facebook) over betaald adverteren voor B2B bedrijven. Ook Nederlandse B2B-bedrijven proberen al jarenlang te achterhalen of het goed is om te investeren in dit type campagnes. Zijn resultaten bevestigen wat hij (en wij) al lang vermoeden.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons