Zeven tips om de crisis door te komen (deel 2)

Door Erik Camman
16 maart 2020
Hoe overleeft jouw bedrijf de Coronacrisis?

De Coronacrisis sluit zich gestaag rond de economie. Economen voorspellen grote gevolgen, met verliezen die oplopen tot miljarden euro’s. Hoe zorg je er, als MKB-ondernemer, voor dat de crisis jou zo min mogelijk schaadt? Onder het motto ‘Never waste a good Crisis’, publiceren we drie blogs met tips waar jouw organisatie sterker mee uit de crisis komt.

Lees hier deel 1

Zeven vragen om jouw bedrijfsresultaat tijdens de crisis te verbeteren.

Zelfs zonder crisis tonen wij bij bedrijven aan dat jouw organisatie een stuk slagvaardiger wordt als we onderstaande vragen stellen. Never waste a good crisis, dus ga hier eens mee aan de slag:

1.       Kan ik snel nieuwe product-marktcombinaties ontwikkelen?

Als je bestaande handel verdwijnt is het zaak om snel naar nieuwe markten te zoeken. Kijk eens goed naar je propositie en zie hoe je die, met kleine aanpassingen, in kunt zetten.

2.       Welke substituten kan ik mijn klanten bieden?

Als je events organiseert of seminars heb je een duidelijk probleem, maar ook als je afhankelijk bent van partijen die locked down zijn heb je een forse uitdaging. Kijk eens over de schutting of buiten de jou bekende kaders.

3.       Liggen er kansen voor het oprapen?

Het kan zomaar zijn dat je partijen kent die je snel kunt aansluiten om toch jouw klanten te blijven servicen. Denk daarbij aan alternatieve leveranciers in ‘veilige landen’

4.       Hoe flexibel is mijn bedrijf?

De meest succesvolle bedrijven zijn flexibel. Ze bewegen mee met de markt. Maak een analyse van jouw bedrijfsprocessen en benoem de processen die verandering tegenwerken.

5.       Hoe flexibel zijn mijn mensen?
Kijk eens welke mensen in jouw bedrijf mee kunnen veranderen. Betrek deze bij je plannen om meters te maken.

6.       Zijn er alternatieve markten en wat moet ik doen om die te bereiken?

Misschien zit je echt klem en kan je jouw product of dienst niet tijdig aanpassen. Dan is het zaak om te kijken waar latente behoefte aan jouw propositie is. Kijk eens over de grens, of onderzoek eens markten waar je niet direct aan zou denken.

7.       Hoe realistisch zijn mijn vooruitzichten?

Het oudhollandse adagium: “Doet het goede, verwacht het slechte” is een prima raadgever tijdens een crisis. Als je vooruitzicht is dat jouw onderneming in zwaar weer komt, maak dan voor de korte termijn gebruik van de middelen die voorhanden zijn, zoals arbeidstijdverkorting en het schrappen van inhuur. Als je een half jaartje te hoog in de kosten zit duurt het heel lang voor je dat weer goed hebt gemaakt.

Niet handelen is geen optie. Wie zich deze vragen stelt (en beantwoordt) zal merken dat je niet alleen op korte termijn de crisis beter te lijf gaat, maar dat je op lange termijn een efficiëntere bedrijfsvoering ontwikkelt. Daarmee is de Coronacrisis niet alleen een bedreiging, maar ook een kans.

Verder praten over meer resultaat tijdens een crisis? Klik hier en zet een (Bel-, Skype- of Hangout-) afspraak in mijn agenda en je krijgt een uur lang gratis advies hoe je dit realiseert.

6 april 2020
19 Tips voor video-interviews

We maken steeds meer gebruik van video voor besprekingen. Onderstaande checklist gebruik ik als ik mensen op afstand mag interviewen. Hij is ook best handig om te gebruiken voor een videocall om ervoor te zorgen dat je een goede indruk maakt. Regie Kleed je professioneel en vermijd felle kleuren. Zoek een rustige, besloten, goed verlichte […]

Lees meer
3 april 2020
4 gratis tools om zoekwoorden te vinden

Iedereen die een website heeft wil gevonden worden door de zoekmachines. En dat is ook belangrijk want het zoekverkeer groeit alleen maar. Wij merken bij veel klanten dat ze vaak de bomen door het bos niet zien wanneer gaat over zoekmachine optimalisatie. De juiste tools gebruiken helpt wanneer je zelf jouw website wilt verbeteren. Maar […]

Lees meer
16 maart 2020
Zeven tips om de crisis door te komen (deel 2)

Hoe overleeft jouw bedrijf de Coronacrisis? De Coronacrisis sluit zich gestaag rond de economie. Economen voorspellen grote gevolgen, met verliezen die oplopen tot miljarden euro’s. Hoe zorg je er, als MKB-ondernemer, voor dat de crisis jou zo min mogelijk schaadt? Onder het motto ‘Never waste a good Crisis’, publiceren we drie blogs met tips waar […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram