Zeven tips om de crisis door te komen (deel 2)

De Coronacrisis sluit zich gestaag rond de economie. Economen voorspellen grote gevolgen, met verliezen die oplopen tot miljarden euro’s. Hoe zorg je er, als MKB-ondernemer, voor dat de crisis jou zo min mogelijk schaadt? Onder het motto ‘Never waste a good Crisis’, publiceren we drie blogs met tips waar jouw organisatie sterker mee uit de crisis komt.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Nieuws

Zeven tips om de crisis door te komen (deel 2)

De Coronacrisis sluit zich gestaag rond de economie. Economen voorspellen grote gevolgen, met verliezen die oplopen tot miljarden euro’s. Hoe zorg je er, als MKB-ondernemer, voor dat de crisis jou zo min mogelijk schaadt? Onder het motto ‘Never waste a good Crisis’, publiceren we drie blogs met tips waar jouw organisatie sterker mee uit de crisis komt.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Nieuws

 

Lees hier deel 1

Zeven vragen om jouw bedrijfsresultaat tijdens de crisis te verbeteren.

Zelfs zonder crisis tonen wij bij bedrijven aan dat jouw organisatie een stuk slagvaardiger wordt als we onderstaande vragen stellen. Never waste a good crisis, dus ga hier eens mee aan de slag:

1.       Kan ik snel nieuwe product-marktcombinaties ontwikkelen?

Als je bestaande handel verdwijnt is het zaak om snel naar nieuwe markten te zoeken. Kijk eens goed naar je propositie en zie hoe je die, met kleine aanpassingen, in kunt zetten.

2.       Welke substituten kan ik mijn klanten bieden?

Als je events organiseert of seminars heb je een duidelijk probleem, maar ook als je afhankelijk bent van partijen die locked down zijn heb je een forse uitdaging. Kijk eens over de schutting of buiten de jou bekende kaders.

3.       Liggen er kansen voor het oprapen?

Het kan zomaar zijn dat je partijen kent die je snel kunt aansluiten om toch jouw klanten te blijven servicen. Denk daarbij aan alternatieve leveranciers in ‘veilige landen’

4.       Hoe flexibel is mijn bedrijf?

De meest succesvolle bedrijven zijn flexibel. Ze bewegen mee met de markt. Maak een analyse van jouw bedrijfsprocessen en benoem de processen die verandering tegenwerken.

5.       Hoe flexibel zijn mijn mensen?
Kijk eens welke mensen in jouw bedrijf mee kunnen veranderen. Betrek deze bij je plannen om meters te maken.

6.       Zijn er alternatieve markten en wat moet ik doen om die te bereiken?

Misschien zit je echt klem en kan je jouw product of dienst niet tijdig aanpassen. Dan is het zaak om te kijken waar latente behoefte aan jouw propositie is. Kijk eens over de grens, of onderzoek eens markten waar je niet direct aan zou denken.

7.       Hoe realistisch zijn mijn vooruitzichten?

Het oudhollandse adagium: “Doet het goede, verwacht het slechte” is een prima raadgever tijdens een crisis. Als je vooruitzicht is dat jouw onderneming in zwaar weer komt, maak dan voor de korte termijn gebruik van de middelen die voorhanden zijn, zoals arbeidstijdverkorting en het schrappen van inhuur. Als je een half jaartje te hoog in de kosten zit duurt het heel lang voor je dat weer goed hebt gemaakt.

Niet handelen is geen optie. Wie zich deze vragen stelt (en beantwoordt) zal merken dat je niet alleen op korte termijn de crisis beter te lijf gaat, maar dat je op lange termijn een efficiëntere bedrijfsvoering ontwikkelt. Daarmee is de Coronacrisis niet alleen een bedreiging, maar ook een kans.

Verder praten over meer resultaat tijdens een crisis? Klik hier en zet een (Bel-, Skype- of Hangout-) afspraak in mijn agenda en je krijgt een uur lang gratis advies hoe je dit realiseert.





Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Vijf vragen aan Roland van Dijke

Vijf vragen aan Roland van Dijke

Tijdens corona was het begeleiden van stagiairs best een uitdaging. Gelukkig startte Roland van Dijke aan het einde van de maatregelen. Hierdoor hebben we dus veel met elkaar kunnen werken en heeft hij zijn stage met een dikke voldoende afgesloten. Dat smaakt naar meer, dus heeft Roland besloten om het laatste jaar van zijn studie ‘duaal’ te maken, door bij ons te blijven werken. We zijn blij met zijn frisse blik. Tijd voor vijf vragen aan onze bokser uit het Groene Hart.

Klantenfabriek 3.0

Klantenfabriek 3.0

Zoals elk jaar in januari delen we onze plannen voor het nieuwe jaar. Waar december bij ons de maand van reflectie en plannen maken is, is januari de maand van uitvoering. We barsten weer van de nieuwe plannen. Die delen we graag met je.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel direct