Ik heb hieronder vijf verschillende websites op een rijtje gezet. Dit zijn over het algemeen de meest gangbare websites. Hou er dan ook rekening mee dat het slimmer is om hier iets uit te zoeken dan opnieuw het wiel uit te vinden.
Websites gericht op de verkoop (webshops/catalogussen)
Deze websites zijn er voornamelijk voor de verkoop van producten. Zodra je op één van deze websites komt zie je gelijk de aanbiedingen over je scherm springen. Net als wanneer je in een fysieke winkel koopt zie je dat er veel gepitcht word op de marketing.
Lead generation websites
Het doel van dit soort websites is het genereren van orders. De voornaamste functie is het aanvragen van een offerte of in ieder geval contact te zoeken met het bedrijf achter de website. Hierbij zal je dus ook vaak in de header een telefoonnummer en emailadres zien staan en tevens ook grote knoppen die schreeuwen om contact op te nemen. Een mooi voorbeeld hiervan is de website van de aanhuurmakelaar.
Merkgerichte websites
Een merkgerichte website richt zich vooral zoals de naam al doet vermoeden op het bekender maken van het merk zelf. Alles wat er op de website gebeurt heeft het doel om het merk bekender te maken. Hierbij word vooral gekeken naar hoe mensen het merk beleven, wat mensen van het merk vinden en hoe mensen het merk waarderen. Hiervan hebben wij momenteel nog geen goed voorbeeld, word u de eerste?
Portfolio websites
Portfolio websites worden over het algemeen genomen door maatwerk winkels en door ontwikkelaars gebruikt. Deze websites bevatten dan over het algemeen ook wat grotere bannersliders en mooi vormgegeven blokken met afbeeldingen. Via het portfolio proberen de eigenaren dan om de klant over te halen om naar de fysieke winkel toe te komen. Een mooi voorbeeld hiervan is de website Mulder mode.
Informatieve/Dienstverlenende websites
De informatieve/dienstverlenende websites zijn vooral gericht op online klantenservice. Dit kan op verschillende manieren tot stand komen, namelijk via een helpdeks, FAQ (Frequently Asked Questions ), Realtime chatfunctie en nog andere manieren van digitale communicatie. Tegenwoordig zie je daarin ook dat steeds meer bedrijven beginnen met een ‘Whatsappdesk’ oftewel een helpdesk via whatsapp. Dit is voornamelijk het dienstverlenende deel. Je heb daarnaast ook nog de websites met vele grote stukken tekst omtrent een bepaald onderwerp voor informatieve doeleinden. Prachtig voorbeeld hiervan is de site van het NIL.
Dit betekent nu natuurlijk niet dat je per se een van bovenstaande modellen moet volgen, je kan ze ook prima combineren! Hierin kunnen wij u prima begeleiden. Dit gebeurt dan door een persoonlijk gesprek.