Sales en Marketing werken samen binnen Account Based Marketing

Wie de vakgebieden Marketing en Verkoop door de jaren heen bekijkt ziet dat er een traditionele strijd is tussen beide vakgebieden. Kleinere onderneming zijn meestal sales driven en binnen grotere ondernemingen heerst bijna altijd een gezonde spanning tussen “hen van de verkoop” en “hullie van de marketing”.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Sales, Marketing

In het veranderende landschap waarin B2B-ondernemingen functioneren zien we dat goede marketingtools ook voor kleinere ondernemingen renderend worden. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om traditionele marketing in te zetten en via Account Based Marketing Marketing en Verkoop constructief op elkaar aan te sluiten. Account Based Marketing heeft een vijftal voordelen.

Account Based Marketing levert een waardevolle bijdrage aan het verlagen van jouw verkooopkosten en verbetert jouw marketingprestaties.

https://www.linkedin.com/in/erikcamman/

1. Nauwere samenwerking van Marketing en Verkoop

ABM is een overbruggende methode waarin Marketing en Verkoop samenwerken. Verkoop heeft de klantkennis, weet wie er voor wat verantwoordelijk is en welke mensen invloed hebben op de beslissers. Marketing heeft inzicht in de markt, zowel de markt waarin jij aanwezig bent als de markt waar de klant aanwezig is, om zo Verkoop te ondersteunen met de laatste ontwikkelingen.

2. Je ontdekt meer relevante informatie bij key accounts

Om Account Based Marketing succesvol in te zetten moet je basisinformatie van een key account hebben. Hoe ziet het organigram van een organisatie eruit? Wie zijn de beslissers? Welke kansen en bedreigingen ziet een key account? Met deze informatie te hebben maak je (samen met je key account) een tijdplan om bij te dragen aan hun succes.

3. Waardevollere relaties met key accounts

Doordat je proactief met een key account bezig bent en samen aan hun bedrijfsresultaat werkt krijg je een betere relatie. In plaats van een verkopersrol krijg je een adviseursrol. Dit zorgt ervoor dat key accounts vaker bij jou komen voor advies.

4. Een hogere ROI op key accounts

Doordat je de kansen, bedreigingen en behoeftes van een key account kent zie je sneller waar de verkoopkansen liggen. Doordat je sneller en beter op de behoefte inspeelt haal je meer uit je investering.

5. Beter rendement uit Marketing en Verkoop

Doordat Marketing en Verkoop hun tijd steken in beter renderende klanten stijgt hun toegevoegde waarde; doordat ze directer resultaat van hun inspanningen zien raken ze meer gemotiveerd. Zo levert ABM ook nog meer tevreden werknemers op.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

Bij 30% van de Nederlandse organisaties wordt AI al ingezet om de productiviteit te verhogen, bijvoorbeeld door routinetaken te automatiseren of marktonderzoek uit te voeren. Aanvankelijk vreesde men dat banen zoals die van copywriters en marketeers zouden verdwijnen, maar AI blijkt vooral een waardevol hulpmiddel te zijn. Benieuwd hoe AI jouw marktonderzoek kan verbeteren? Lees verder!

Wat levert marktonderzoek jouw bedrijf op? 

Wat levert marktonderzoek jouw bedrijf op? 

Marktonderzoek biedt onmisbare inzichten in je klanten, markt en concurrenten. Het helpt bedrijven strategische beslissingen te nemen op basis van feiten, wat leidt tot innovatie, klanttevredenheid en duurzame groei. Ontdek hoe marktonderzoek jou kan helpen voorop te blijven in een competitieve markt.

Contact

Caballerofabriek unit 81
Saturnusstraat 60
2516 AH Den Haag (plan je route)

Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Schrijf je nu in en ontvang elk kwartaal marketing- en verkooptips:

KvK: 66789060
BTW: 856698076B01

Volg ons ook op:

LinkedIn

Loading...