Een marketingbudget in vijf stappen

Het is de tijd van het jaar om als marketeer jouw leidinggevende ervan te overtuigen om ook volgend jaar weer te investeren in de marketinginspanningen van het bedrijf. Immers, jij bent er van overtuigd dat jouw afdeling bijdraagt aan het lange termijn succes van jullie bedrijf en haar producten, nu is het zaak om ook jouw collega’s daarvan te overtuigen.
Auteur: Erik Camman
Datum: 18 november 2021
Categorie: Communicatie, Marketing

Een marketingbudget in vijf stappen

Het is de tijd van het jaar om als marketeer jouw leidinggevende ervan te overtuigen om ook volgend jaar weer te investeren in de marketinginspanningen van het bedrijf. Immers, jij bent er van overtuigd dat jouw afdeling bijdraagt aan het lange termijn succes van jullie bedrijf en haar producten, nu is het zaak om ook jouw collega’s daarvan te overtuigen.
Auteur: Erik Camman
Datum: 18 november 2021
Categorie: Communicatie, Marketing

1. Hoe ziet de verkooptrechter er uit?

Het opbouwen van een effectief marketingbudget vereist een diepe duik in jouw verkooptrechter, waar je de resultaten gedurende de hele omzetcyclus, van prospect tot klant, bijhoudt. Als je gebruik maakt van marketing automation of een CRM kan je deze gegevens eenvoudig boven tafel krijgen. Verzamel eens de volgende gegevens:

* Hoeveel websitebezoeken heb je per maand?

* Hoeveel leads genereren jullie per maand?

* Hoeveel van de leads worden omgezet in sales gekwalificeerde leads (SQL’s)?

* Wat zijn de kosten van het genereren van deze SQL’s? (niet alleen de directe kosten, maar vergeet de inzet van verkoop en marketing daarbij niet.)

* Hoeveel leads worden omgezet in kansen en in verkopen?

* Wat is de typische waarde/opbrengst van een nieuwe deal?

* Niet onbelangrijk: Hoeveel marketingbudget heb je dit jaar?

2. Hoe maak je jouw marketingbudget SMART?

Om het marketingbudget SMART te maken stel je jezelf twee belangrijke vragen

* Wat zijn jouw zakelijke doelstellingen voor het komende jaar?

* Hoeveel prospects moet marketing aan verkoop leveren om die te bereiken?

Benchmark: MKB bedrijven die marketing bedrijven besteden tussen de 5 en 10% van de omzet aan marketingdoeleinden (en 10 tot 20% aan sales, daarover in een ander blog meer). Denk daarbij aan kosten voor zoals websites, blogs, verkoopmateriaal en promotiekosten, campagnes, advertenties en evenementen.

3. Laat merken dat marketing een investering is en geen kostenpost

Te vaak komen marketingbudgetten uit de top van de organisatie, waar het marketingbudget als een kostenpost wordt gezien. Door deze gedachten, zullen organisaties kijken naar de marketinguitgaven van vorig jaar en een beslissing nemen over waar ze meer of minder willen uitgeven. In plaats daarvan moet jouw marketingbudget worden behandeld als een investering, iets dat in de loop van de tijd een kwantificeerbaar en controleerbaar rendement oplevert.

4. In welke fase bevindt de organisatie zich?

Uiteraard wordt jouw budget beïnvloed door de fase waarin de organisatie zich bevindt. (Meer hierover lees je in het blog over McEwan)

Wil jouw bedrijf groeien? Investeer dan meer in quick-win marketingtechnieken die jouw verkoop ondersteunt. Maak gebruik van korte transactiegerichte marketing, zodat jouw website en social kanalen een centraal marketingcentrum worden in plaats van een online brochure.

Wil jouw bedrijf consolideren? Je kunt, binnen de bestaande doelgroep niet uitbreiden in omzet en doet aan procesoptimalisatie. In deze fase is geleide groei meer welkom dan een snelle aanwas van nieuwe opdrachten en kan je je richten op activiteiten die op langer termijn tot resultaat leiden. Denk daarbij aan zaken als publicaties voor suspects en het bouwen aan een netwerk van contacten die later klant kunnen worden.

5. Begrijp huidige en toekomstige trends

Kijk eens goed om je heen welke trends je ziet in de samenleving en vraag je af hoe je daarop kunt inspelen.

Bij het instellen van een marketingbudget is het belangrijk voor marketeers om verschillende technologieën te gebruiken en toe te passen om gelijke trend te houden met de veranderingen in de sector en de samenleving. Kijk of jouw instrumentarium (CRM, Marketing Automation, E-Mail Automation, Advertising) nog voldoet of dat je nieuwe kanalen moet aanboren. Een marketingbudget moet zowel traditionele marktbenaderingen als de nieuwe media omvatten. Daarbij is leidend welke kanalen door jouw potentiele klanten worden gebruikt.

Toegift

Veel bedrijven besteden te weinig aan het vullen van hun trechter. In plaats daarvan richten ze zich op de korte termijn transacties. Dat is een strategie die werkt als de trechter al gevuld is of je grote doelgroepen benadert. Eén van de beste manieren om ervoor te zorgen dat jouw marketing goed wordt geborgd is door een meerjarige marketingstrategie te ontwikkelen en een solide marketingplan op te stellen. Door een goed gedefinieerd plan te volgen zorg je ervoor dat je jouw marketinggeld verstandig en op de juiste manier besteedt en voorkom je dat de directie jaarlijks de marketeers ter verantwoording roept met: “waarom het geen directe verkopen oplevert!”

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

Consultants in the lead

Consultants in the lead

Voor consultants werken verkooptrainingen niet. Toch wil je dat jouw consultants goed met de opdrachtgever communiceren. Kansen zien. Klanten mooier en groter maken.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct