Tijdens de workshops die ik geef over Account Based Marketing kom ik er achter dat deelnemers weinig ervaring hebben met het maken van een stakeholdermap. Bij het maken van de map leer je de diverse stakeholders kennen en ontdek je de witte vlekken in jouw kennis. Daarmee borg je de kennis over de klant en bereik je sneller resultaat. En dat allemaal door in een uurtje alle kennis die je over jouw klant hebt op de kaart te zetten.
“Bij het maken van de map leer je de diverse stakeholders kennen en ontdek je de witte vlekken in jouw kennis”
Wat is een stakeholder?
Een stakeholder is iedereen die invloed heeft of kan hebben op een organisatie. Ze kunnen intern of extern zijn en ze bevinden zich op alle niveaus in de organisatie. Neem een voor jou belangrijke klant of prospect in gedachten en probeer eens uit je hoofd vier personen te bedenken die voor jou van belang zijn in of rond die organisatie.
Hoe ziet de map eruit?
Een stakeholdermap ontsluit de relatie die de stakeholders hebben met jouw product/dienst/organisatie. Dat kan via onderstaand model.
Hoe vul ik de map in?
- Maak het jezelf makkelijk en print dit model uit.
- Schrijf de namen van de stakeholders bij jouw klant op de plek waar je denkt dat ze horen.
- Bedenk je de argumenten waarom iemand op die plek staat en hoe je hem/haar kunt bereiken.
TIP
Loop je vast met het invullen van de map?
Leg deze even een dagje opzij en vul in een tweede sessie de lege plekken in de map in. Dit helpt om je hoofd even leeg te maken en nieuwe ingevingen toe te laten.
Mijn stakeholdermap is af. Wat nu?
Plan aan de hand van jouw stakeholdermap acties naar de belangrijkste stakeholders en monitor de voortgang. Zie hoe de relatie met jouw klant in korte tijd (nog) beter wordt en hoe je veel meer grip op jouw opdrachtgevers krijgt.
AANBOD
Ontvang feedback op jouw map
Stuur mij jouw stakeholdermap, ik beoordeel deze en zal hem met een aantal handige tips aan je retourneren.