Hoe maak ik een stakeholdermap voor mijn accountplan?

Auteur: Erik Camman
Categorie: Sales

Hoe maak ik een stakeholdermap voor mijn accountplan?

Auteur: Erik Camman
Categorie: Sales

Tijdens de workshops die ik geef over Account Based Marketing kom ik er achter dat deelnemers weinig ervaring hebben met het maken van een stakeholdermap. Bij het maken van de map leer je de diverse stakeholders kennen en ontdek je de witte vlekken in jouw kennis. Daarmee borg je de kennis over de klant en bereik je sneller resultaat. En dat allemaal door in een uurtje alle kennis die je over jouw klant hebt op de kaart te zetten.

“Bij het maken van de map leer je de diverse stakeholders kennen en ontdek je de witte vlekken in jouw kennis”

Wat is een stakeholder?

Een stakeholder is iedereen die invloed heeft of kan hebben op een organisatie. Ze kunnen intern of extern zijn en ze bevinden zich op alle niveaus in de organisatie. Neem een voor jou belangrijke klant of prospect in gedachten en probeer eens uit je hoofd vier personen te bedenken die voor jou van belang zijn in of rond die organisatie.

Hoe ziet de map eruit?

Een stakeholdermap ontsluit de relatie die de stakeholders hebben met jouw product/dienst/organisatie. Dat kan via onderstaand model.

Hoe vul ik de map in?

  1. Maak het jezelf makkelijk en print dit model uit.
  2. Schrijf de namen van de stakeholders bij jouw klant op de plek waar je denkt dat ze horen.
  3. Bedenk je de argumenten waarom iemand op die plek staat en hoe je hem/haar kunt bereiken.
TIP

Loop je vast met het invullen van de map?
Leg deze even een dagje opzij en vul in een tweede sessie de lege plekken in de map in. Dit helpt om je hoofd even leeg te maken en nieuwe ingevingen toe te laten.

Mijn stakeholdermap is af. Wat nu?

Plan aan de hand van jouw stakeholdermap acties naar de belangrijkste stakeholders en monitor de voortgang. Zie hoe de relatie met jouw klant in korte tijd (nog) beter wordt en hoe je veel meer grip op jouw opdrachtgevers krijgt.

AANBOD

Ontvang feedback op jouw map

Stuur mij jouw stakeholdermap, ik beoordeel deze en zal hem met een aantal handige tips aan je retourneren.






Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Wat is de beste Call To Action?

Wat is de beste Call To Action?

Dan heb je eindelijk bezoekers op jouw website. Honderden. Maar ze converteren niet in klanten. Dan klopt er iets niet. Biedt je jouw bezoekers wel voldoende goede CTA’s?

Drie interviewmethodes om jouw klant te leren kennen

Drie interviewmethodes om jouw klant te leren kennen

Je wil meer weten over de motivatie van jouw klanten. Of van jouw prospects. Om jouw dienst te verbeteren. Dan moet je vragen stellen. Om informatie op te halen. Dat kan op drie manieren. Door zelf te gaan luisteren, de doelgroep te laten bellen of door een digitale enquête. Er is een relatie tussen de kwaliteit (die is aflopend) de quantiteit (die is oplopend) en de kosten per afgenomen interview.

Welke vraag stel jij?

Welke vraag stel jij?

Het is een feit. Mensen praten graag. We hebben veel kennis en delen die. Jij ook. Jouw bedrijf ook. Over jullie diensten. Jouw producten. We vertellen wat af. In dit blog vertel ik je (!) waarmee je jouw relatie met jouw klanten duurzaam maakt. Door te luisteren. Dus haak niet af. Lees. Ontdek de waarde van de vraag.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel direct