Hoe maak ik een stakeholdermap voor mijn accountplan?

Auteur: Erik Camman
Categorie: Sales

Tijdens de workshops die ik geef over Account Based Marketing kom ik er achter dat deelnemers weinig ervaring hebben met het maken van een stakeholdermap. Bij het maken van de map leer je de diverse stakeholders kennen en ontdek je de witte vlekken in jouw kennis. Daarmee borg je de kennis over de klant en bereik je sneller resultaat. En dat allemaal door in een uurtje alle kennis die je over jouw klant hebt op de kaart te zetten.

“Bij het maken van de map leer je de diverse stakeholders kennen en ontdek je de witte vlekken in jouw kennis”

Wat is een stakeholder?

Een stakeholder is iedereen die invloed heeft of kan hebben op een organisatie. Ze kunnen intern of extern zijn en ze bevinden zich op alle niveaus in de organisatie. Neem een voor jou belangrijke klant of prospect in gedachten en probeer eens uit je hoofd vier personen te bedenken die voor jou van belang zijn in of rond die organisatie.

Hoe ziet de map eruit?

Een stakeholdermap ontsluit de relatie die de stakeholders hebben met jouw product/dienst/organisatie. Dat kan via onderstaand model.

Hoe vul ik de map in?

  1. Maak het jezelf makkelijk en print dit model uit.
  2. Schrijf de namen van de stakeholders bij jouw klant op de plek waar je denkt dat ze horen.
  3. Bedenk je de argumenten waarom iemand op die plek staat en hoe je hem/haar kunt bereiken.
TIP

Loop je vast met het invullen van de map?
Leg deze even een dagje opzij en vul in een tweede sessie de lege plekken in de map in. Dit helpt om je hoofd even leeg te maken en nieuwe ingevingen toe te laten.

Mijn stakeholdermap is af. Wat nu?

Plan aan de hand van jouw stakeholdermap acties naar de belangrijkste stakeholders en monitor de voortgang. Zie hoe de relatie met jouw klant in korte tijd (nog) beter wordt en hoe je veel meer grip op jouw opdrachtgevers krijgt.

AANBOD

Ontvang feedback op jouw map

Stuur mij jouw stakeholdermap, ik beoordeel deze en zal hem met een aantal handige tips aan je retourneren.






Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

Webinar: LinkedIn anno 2024 voor marketeers en verkopers

LinkedIn is continu in verandering. Tot een jaar geleden was het platform puur gericht op persoonlijke contacten. Maar er wordt steeds meer aandacht besteed aan organisaties. Er zijn steeds meer mogelijkheden binnen LinkedIn, zowel voor personen als organisaties. Om je bij te spijkeren geven we een overzicht zodat je het nieuwe jaar weer helemaal bij bent.

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

Het belang van verkoop en marketing voor de maakindustrie

In de Nederlandse maakindustrie is de focus vaak gericht op productontwikkeling, technische expertise en innovatie. Verkoop en marketing worden daarbij soms over het hoofd gezien of als minder belangrijk beschouwd. In dit blog bespreken we waarom verkoop en marketing essentieel zijn voor technische maakbedrijven en weerleggen we enkele veelvoorkomende misvattingen.

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

Wat voegt Artificial Intelligence toe aan verkoop?

AI revolutioneert salesprocessen door gegevens te analyseren, waardevolle inzichten te genereren en gerichte marketing mogelijk te maken. Het verbetert leadgeneratie en -kwalificatie, automatiseert taken, verbetert klantenservice en voorspelt verkoopresultaten. Door AI strategisch in te zetten, krijgen bedrijven een concurrentievoordeel, nemen ze datagedreven beslissingen, verhogen ze de efficiëntie en bieden ze een gepersonaliseerde klantbeleving. De toegevoegde waarde van AI in salesprocessen stelt bedrijven in staat om betere resultaten te behalen en te acteren in een dynamische markt.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons