De vijf voorwaarden voor een merkbelofte

Je past jouw product of dienst aan aan de behoefte van de markt. Voor veel ondernemers is de gehele markt een te grote stap, simpel omdat er veel geld achteraan moet om de hele markt te bereiken. Eén van de manieren om voor te sorteren op het gedeelte van de markt dat bij jou hoort is het communiceren van jouw merkbelofte.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie

Samenvatting

Kort gezegd is een merkbelofte datgene dat jij jouw opdrachtgever belooft en een belangrijke reden voor jouw opdrachtgever om zaken met jouw bedrijf te doen. In dit blog benoemen we de vijf voorwaarden voor een merkbelofte die aanspreekt. Een effectieve merkbelofte versterkt jouw merk en kan een sterke band opbouwen met jouw klanten. Een merkbelofte is eenvoudig, geloofwaardig, anders, onvergetelijk en inspirerend. Een merkbelofte gaat verder dan een slogan of een logo en een belangrijk instrument is voor acquisitie en klantbinding.

1. Een merkbelofte is eenvoudig

Het mag niet langer zijn dan een simpele zin of twee. Een merkbelofte is niet hetzelfde als een missieverklaring, die vaak verstrikt kan raken in onsamenhangende zinnen. Een effectieve merkbelofte combineert de aanstekelijkheid van een slogan en versterkt deze met de essentie van de missie van het bedrijf.

2. Een merkbelofte is geloofwaardig

Als de klantervaring niet overeenkomt met de merkbelofte, wordt de waarde van je merk verzwakt. Je moet een merkbelofte lading geven.

3. Een merkbelofte is anders

Als jouw merkbelofte lijkt op die van andere merkbeloften, vooral die van een concurrent, hoe onderscheidt je je dan van de rest? Je moet ontdekken wat jouw bedrijf uniek en anders maakt dan de concurrenten. Dit gaat verder dan de kenmerken en voordelen van producten en diensten. Het gaat over datgene waarvan je zegt: “Dat doen wij extra en anders.”.

4. Een merkbelofte is onvergetelijk

Een merkbelofte moet van invloed zijn op elke beslissing die jouw bedrijf neemt. Alle handelingen van jouw bedrijf, medewerkers en verbonden partijen moeten de merkbelofte uitdragen en gebruiken.

5. Een merkbelofte is inspirerend

Mensen zullen over het algemeen handelen wanneer ze een positieve emotie voelen met een persoon, product of bedrijf. Een effectieve merkbelofte helpt die verbinding tot stand te brengen. Beloof niet wat je niet kunt waarmaken. Een merkbelofte is bedoeld om te inspireren, maar je wilt ook realistisch zijn.

De merkbelofte-formule

Ik beweer niet dat het creëren van een merkbelofte eenvoudig is. Je moet bedenken wat jouw bedrijf speciaal maakt en de hierboven genoemde voorwaarden gebruiken om een effectieve merkbelofte te creëren die jouw merk verbindt met jouw klanten.

Zoals een merk meer is dan een slogan of een logo, is uw merkbelofte meer dan een regel tekst op een webpagina. Een merkbeloft is niet alleen goed om betere acquisitie te plegen, maar helpt ook de band tussen jouw bedrijf en zijn klanten versterken.

Voorbeelden

Om (een klein beetje) inspiratie op te doen als toegift bij dit blog nog drie voorbeelden van merkbeloften van grote bedrijven. Als zij het kunnen binnen complexe, internationale organisaties, dan moet het jou toch zeker lukken!

Wat is jouw belofte?

Wij helpen graag met het ontwikkelen van je merkbelofte. Vertel ons je merkbelofte en we beloven er feedback op te geven binnen 24 uur!

Nike

De merkbelofte van Nike gaat veel verder dan de beroemde slogan ‘Just do it’. De merkbelofte van Nike is:

“Inspiratie en innovatie brengen aan elke atleet* ter wereld.” Het sterretje in de merkbelofte zegt dat als je een lichaam hebt, je een atleet bent.

Starbucks

Starbucks positioneert zich als een bedrijf dat meer naar de wereld brengt dan een goede kop koffie. Het ziet zichzelf als een lifestyle-merk en de belofte die het aan consumenten doet, ondersteunt dat:

“De menselijke geest inspireren en koesteren – één persoon, één kopje en één buurt tegelijk.”

Coca-Cola

Terwijl de merkbeloften van Nike en Starbucks het product impliceren dat ze maken, noemt Coca-Cola’s helemaal geen product of dienst. Het streeft naar een mentaliteit:

“Om de wereld op te frissen… Om momenten van optimisme en verheffing te inspireren… Om waarde te creëren en een verschil te maken.”

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De inzet van persona’s

De inzet van persona’s

We gebruiken in marketing vaak persona’s. Persona’s zijn geconstrueerde representaties van ideale doelgroepen, en hun juiste toepassing maakt communicatie meer doelgericht. Dit blog onderzoekt wat persona’s zijn, waarom ze zo krachtig zijn en hoe ze met succes kunnen worden toegepast in communicatiestrategieën.

Met je gezicht in het nieuws

Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.

Hoe kies je de juiste segmentatiestrategie?

Hoe kies je de juiste segmentatiestrategie?

In de altijd evoluerende wereld van marketing is segmentatie een krachtig hulpmiddel gebleken om effectieve strategieën te creëren die doelgerichter en succesvoller zijn.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons