De vijf voorwaarden voor een merkbelofte

Je past jouw product of dienst aan aan de behoefte van de markt. Voor veel ondernemers is de gehele markt een te grote stap, simpel omdat er veel geld achteraan moet om de hele markt te bereiken. Eén van de manieren om voor te sorteren op het gedeelte van de markt dat bij jou hoort is het communiceren van jouw merkbelofte.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Communicatie

De vijf voorwaarden voor een merkbelofte

Je past jouw product of dienst aan aan de behoefte van de markt. Voor veel ondernemers is de gehele markt een te grote stap, simpel omdat er veel geld achteraan moet om de hele markt te bereiken. Eén van de manieren om voor te sorteren op het gedeelte van de markt dat bij jou hoort is het communiceren van jouw merkbelofte.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Communicatie

Kort gezegd is een merkbelofte datgene dat jij jouw opdrachtgever belooft en een belangrijke reden voor jouw opdrachtgever om zaken met jouw bedrijf te doen. In dit blog benoemen we de vijf voorwaarden voor een merkbelofte die aanspreekt.

1. Een merkbelofte is eenvoudig

Het mag niet langer zijn dan een simpele zin of twee. Een merkbelofte is niet hetzelfde als een missieverklaring, die vaak verstrikt kan raken in onsamenhangende zinnen. Een effectieve merkbelofte combineert de aanstekelijkheid van een slogan en versterkt deze met de essentie van de missie van het bedrijf.

2. Een merkbelofte is geloofwaardig

Als de klantervaring niet overeenkomt met de merkbelofte, wordt de waarde van je merk verzwakt. Je moet een merkbelofte lading geven.

3. Een merkbelofte is anders

Als jouw merkbelofte lijkt op die van andere merkbeloften, vooral die van een concurrent, hoe onderscheidt je je dan van de rest? Je moet ontdekken wat jouw bedrijf uniek en anders maakt dan de concurrenten. Dit gaat verder dan de kenmerken en voordelen van producten en diensten. Het gaat over datgene waarvan je zegt: “Dat doen wij extra en anders.”.

4. Een merkbelofte is onvergetelijk

Een merkbelofte moet van invloed zijn op elke beslissing die jouw bedrijf neemt. Alle handelingen van jouw bedrijf, medewerkers en verbonden partijen moeten de merkbelofte uitdragen en gebruiken.

5. Een merkbelofte is inspirerend

Mensen zullen over het algemeen handelen wanneer ze een positieve emotie voelen met een persoon, product of bedrijf. Een effectieve merkbelofte helpt die verbinding tot stand te brengen. Beloof niet wat je niet kunt waarmaken. Een merkbelofte is bedoeld om te inspireren, maar je wilt ook realistisch zijn.

De merkbelofte-formule

Ik beweer niet dat het creëren van een merkbelofte eenvoudig is. Je moet bedenken wat jouw bedrijf speciaal maakt en de hierboven genoemde voorwaarden gebruiken om een effectieve merkbelofte te creëren die jouw merk verbindt met jouw klanten.

Zoals een merk meer is dan een slogan of een logo, is uw merkbelofte meer dan een regel tekst op een webpagina. Een merkbeloft is niet alleen goed om betere acquisitie te plegen, maar helpt ook de band tussen jouw bedrijf en zijn klanten versterken.

Voorbeelden

Om (een klein beetje) inspiratie op te doen als toegift bij dit blog nog drie voorbeelden van merkbeloften van grote bedrijven. Als zij het kunnen binnen complexe, internationale organisaties, dan moet het jou toch zeker lukken!

En als jij een keer wilt sparren over jouw merkbelofte:

Bel Erik 0622069807 of mail erik@klantenfabriek.nl

Nike – De merkbelofte van Nike gaat veel verder dan de beroemde slogan ‘Just do it’. De merkbelofte van Nike is:

“Inspiratie en innovatie brengen aan elke atleet* ter wereld.” Het sterretje in de merkbelofte zegt dat als je een lichaam hebt, je een atleet bent.

Starbucks – Starbucks positioneert zich als een bedrijf dat meer naar de wereld brengt dan een goede kop koffie. Het ziet zichzelf als een lifestyle-merk en de belofte die het aan consumenten doet, ondersteunt dat:

“De menselijke geest inspireren en koesteren – één persoon, één kopje en één buurt tegelijk.”

Coca-Cola – Terwijl de merkbeloften van Nike en Starbucks het product impliceren dat ze maken, noemt Coca-Cola’s helemaal geen product of dienst. Het streeft naar een mentaliteit:

“Om de wereld op te frissen… Om momenten van optimisme en verheffing te inspireren… Om waarde te creëren en een verschil te maken.”

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Marge maken? Differentieer jouw product!

Marge maken? Differentieer jouw product!

Productdifferentiatie. Het is een lang woord. Excuses. De definitie is nog iets langer: “Differentiatie is het aanbrengen van onderscheid op een product of dienst van dat van zijn concurrenten.” We leggen in dit blog uit wat de waarde van productdifferentiatie is. Dan kan jij beoordelen of het bij gaat bijdragen aan jouw resultaat.

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct