De formule voor succes

Dat de wereld om ons snel verandert en dat succesvolle ondernemingen zich daarop aanpassen is inmiddels genoeg besproken. Dat laat de vraag open hoe deze bedrijven dat klaarspelen. Als we goed kijken naar succesvolle ondernemingen zien we drie factoren die dat succes bepalen: Geld, toeval en kennis. Idealiter in omgekeerde volgorde.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Nieuws

De formule voor succes

Dat de wereld om ons snel verandert en dat succesvolle ondernemingen zich daarop aanpassen is inmiddels genoeg besproken. Dat laat de vraag open hoe deze bedrijven dat klaarspelen. Als we goed kijken naar succesvolle ondernemingen zien we drie factoren die dat succes bepalen: Geld, toeval en kennis. Idealiter in omgekeerde volgorde.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Nieuws

Geld

Ironisch genoeg is geld een noodzakelijk kwaad om succesvol te worden, maar biedt het geen garantie dat dat lukt. Ik heb in het verleden nog wel eens een blog geschreven over een onderneming die met miljoenen niet van de grond kwam. Van de ondernemingen die wel succesvol werden door er heel veel geld in te pompen liepen de aanloopverliezen hoog op, maar de meeste van dit soort ambitieuze startups sterven een miljoenen verslindende dood. Dat is voor de gemiddelde ondernemer geen plezierig vooruitzicht.

Toeval

Je kunt je waarschijnlijk heel goed herinneren wanneer je een keer toevallig succes had. Alles viel op de juiste moment op zijn plaats en je maakte de deal waar je nog jaren plezier van had. Natuurlijk kennen we de succesverhalen van ondernemers die een eurekamoment hadden en per ongeluk over het succes struikelden. We kennen ze, want ze zijn zeldzaam. Statistisch gezien loop je een grotere kans om door de bliksem te worden getroffen, dus laten we ons daar niet op concentreren.

Kennis

Dat brengt ons bij de eerste mogelijkheid; om succesvol te worden op basis van kennis. Dat is een plezierige succesfactor, want het vergaren en inzetten van kennis is een vaardigheid waar jij en jouw onderneming alle invloed op hebben. Daar kan ik gelukkig wel iets feitelijks over schrijven.

Wie kennis gaat vergaren stelt zichzelf eerst drie eenvoudige vragen:

Wat wil ik bereiken?

Je moet een visie hebben op de ontwikkelingen in jouw markt. Zo zien we in veel dienstverlenende bedrijven de trend dat veel handwerk wordt geautomatiseerd en dat nieuwe verdienmodellen moeten worden bedacht. Wie veel internationaal handelt weet dat de veranderende politiek van de USA veel kansen biedt.

Welke kennis moet ik vergaren om mijn doel te bereiken?

Nu je weet wat je wilt bereiken is het tijd om te weten welke kennis je daarvoor moet vergaren. Ook dit is zo’n moment waarop je even achterover moet leunen en je de medewerkers van je bedrijf voor ogen haalt. Wie heeft er kennis, of de potentie om die zich eigen te maken? Nog belangrijker is de vraag of iemand de benodigde kennis al bezit, maar niet in de gelegenheid is om deze in te zetten.

Ga ik de kennis inkopen of me eigen maken?

Nu je weet welke potentie jouw eigen organisatie heeft moet je besluiten waar de kennis vandaan gaat komen. Er is specialistische kennis in de wereld die je beter kunt inkopen. Voor sommige kennis is jarenlange academische studie en ervaring nodig. Maar hoe beoordeel je nu de waarde van kennis die je niet hebt? Dat is nog wel een uitdaging. Er is niets mis met het opnieuw inzetten van oude kennis, maar in mijn ervaring overschatten de leveranciers van die kennis hun waarde nogal eens. Een wereld waarin feiten en fictie via zoekmachines wordt gedeeld stelt hoge eisen aan jouw eigen analytische vermogen. Ben dus kritisch op de leverancier van de kennis.

Conclusie

Dit zijn de drie vragen die je je kunt stellen om te komen tot een strategie waarbij kennis de basis vormt voor de succesvolle ontwikkeling van jouw onderneming. Op basis van deze vragen kan je gefundeerde keuzes maken. Het is een manier van denken, die eigenlijk altijd op de achtergrond moet meedraaien. Ik heb geleerd dat dat af en toe een plan uitkomt dat je verder helpt en ervoor zorgt dat je minder afhankelijk bent van het toeval en met minder geld toch mooie dingen binnen je bedrijf kunt ontwikkelen.






Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Vijf vragen aan Roland van Dijke

Vijf vragen aan Roland van Dijke

Tijdens corona was het begeleiden van stagiairs best een uitdaging. Gelukkig startte Roland van Dijke aan het einde van de maatregelen. Hierdoor hebben we dus veel met elkaar kunnen werken en heeft hij zijn stage met een dikke voldoende afgesloten. Dat smaakt naar meer, dus heeft Roland besloten om het laatste jaar van zijn studie ‘duaal’ te maken, door bij ons te blijven werken. We zijn blij met zijn frisse blik. Tijd voor vijf vragen aan onze bokser uit het Groene Hart.

Klantenfabriek 3.0

Klantenfabriek 3.0

Zoals elk jaar in januari delen we onze plannen voor het nieuwe jaar. Waar december bij ons de maand van reflectie en plannen maken is, is januari de maand van uitvoering. We barsten weer van de nieuwe plannen. Die delen we graag met je.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel direct