4 gratis tools om zoekwoorden te vinden

Iedereen die een website heeft wil gevonden worden door de zoekmachines. En dat is ook belangrijk want het zoekverkeer groeit alleen maar. Wij merken bij veel klanten dat ze vaak door de bomen het bos niet zien wanneer het gaat over zoekmachine optimalisatie. De juiste tools gebruiken helpt wanneer je zelf jouw website wilt verbeteren. Maar wat zijn de goede tools?
Auteur: Roland van Dijke
Categorie: Marketing, Communicatie

In dit blog ga ik in op 4 gratis tools, die mij keer op keer helpen om relevante zoekwoorden te vinden. Maar voor we hiermee beginnen is het belangrijk om eerst een fundering te leggen. Waar komen de bezoekers vandaan? Op welke pagina’s? En met welke zoektermen?

Index

Analytics: Meten is weten
1) Google Search Console: Zoekwoorden waar je al op gevonden word
2) Ubersuggest: Voldoende zoekwoorden met de gratis versie
3) WMS Everywhere: Een kleine Chrome addon maar veel zoekwoorden
4) Answer the Public: Genereer lijsten met vragen rond een zoekwoord
Nawoord: Hoe kan ik nu het beste aan de slag

De fundering: Meten is weten met google analytics.

Google analytics is het meetinstrument voor websites. Analytics verzameld bijna alle data over wat bezoekers op de website doen. Er zijn een aantal belangrijke inzichten die je opdoet via analytics:

  • Welke pagina’s krijgen al het verkeer.
  • Waar komen mijn bezoekers vandaan: Land, regio, kanaal (social media, adwords, email marketing en nog veel meer).
  • Wat voor apparaat gebruiken ze?
  • Welke zoektermen gebruiken de bezoekers (koppeling met search console is een must voor complete data).
  • Koppeling met Adwords om ook dit in 1 systeem overzichtelijk te krijgen.

Verwacht je niet direct iets te doen met analytics? Ook dan raad ik jullie aan google analytics te koppelen met jouw website zodat je data kan verzamelen. Deze data gaat in de toekomst waardevol zijn wanneer je jouw website wilt optimaliseren. Hoe maak een analytics account in 4 stappen (zorg wel dat je een google account hebt):

1) Inloggen bij google analytics
2) Account aanmaken en stappen om het te koppelen
3) Monster Insights (Analytics koppelen met wordpress made easy)
4) Hulp nodig neem gerust contact op met ons!

Met deze basis ga je op langer termijn plezier hebben voor analyse en onderzoek om jouw website nog beter te maken! Op naar Google Search Console, één van de gratis tools voor nieuwe zoekwoorden.

Meer weten?

1: Google Search Console: Laat je zoekwoorden zien die bezoekers gebruiken.

Deze tool is officieel bedoeld om te controleren of jouw pagina’s goed zijn toegevoegd in google. Maar het is ook te gebruiken om jouw zichtbaarheid te optimaliseren. Google Search Console laat namelijk zien waarop mensen hebben gezocht om bij jouw website te komen.

De zoektermen waar je al op gevonden wordt zijn het makkelijkste optimaliseren. Aangezien google deze al aan jouw website heeft gekoppeld kan vaak met een kleine inspanning / optimalisatie jouw positie snel verbeteren. Daarnaast heb je hier ook al gelijk een short list met zoekwoorden die je kan gebruiken in één van de andere tools om nog meer zoektermen te vinden.

Het laat tevens ook zien welke afbeeldingen of video’s je bezoek heeft bekeken en welke zoekwoorden ze daarbij gebruikt hebben. Daarnaast vind je hier vaak zoektermen die andere SEO tools (gratis of betaald) niet weergeven.

Naast analytics raad ik dus ook aan deze tool te koppelen met jouw website. Mocht hele nieuwe website hebben dan is er natuurlijk nog weinig data, maar op termijn kan je hier veel informatie uit halen!

Voordelen:

  • Het is gratis en kan gekoppeld worden met analytics zodat ook daar alles inzichtelijk is.
  • Een lijst met zoekwoorden die bezoekers daadwerkelijk gebruikt hebben!
  • Door te koppelen met analytics kan je per pagina op jouw website zien welke zoektermen gebruikt zijn (verdieping op punt 2).
  • Je hebt een lijst met zoektermen die je kan gebruiken in SEO tools

Nadelen:

  • Het is geen zoekwoordenonderzoek tool (keyword research tool).
  • De tool werkt pas optimaal is de website daadwerkelijk verkeer heeft (voor de zoektermen).

1) Inloggen op Google Search Console
2) Search Console koppelen met Analytics

Mocht je er niet uit komen kan je dit vaak ook vragen bij jouw webbeheerder, of je kan de vraag bij ons neerleggen!

2: Ubersuggest: De gratis versie is vaak al voldoende voor een goed onderzoek!

Ubersuggest is een tool van Neil Patel, iemand die met zijn jarenlange kennis op gebied van online marketing diverse tools op de markt heeft gezet. De gratis versie van deze tool is vaak al voldoende om een genoeg zoekwoorden te vinden die je kan gebruiken. Enige dat je nodig hebt is een google account en je bent binnen.

Als je een mooie lijst hebt vanuit de Google Search Console kan je direct aan de slag om nog meer zoekwoorden te vinden! Heb je dat niet? Maak je dan geen zorgen want je kan ook termen invoeren die gebruikt worden in jouw vakgebied. Of gebruik onderwerpen/problemen waar klanten tegen aanlopen. Als ik zelf helemaal blanko ben maak ik gebruik van mindmaps om tot woorden te komen.

Na inloggen kan je direct een website of zoekterm invoeren, in dit voorbeeld pak ik 1 van de woorden uit Search Console.

Je ziet dan de zoekvolume (aantal zoekopdrachten per maand op google), hoe moeilijk het is om een positie te krijgen in google (SEO Moeilijkheid), SEA/Adwords moeilijkheid en de kosten per klik als je gaat adverteren. Helaas zijn de laatste twee gegevens vaak incompleet vanwege het gratis account. Maar in het geval van zoekmachineoptimalisatie zijn deze gegevens niet nodig!

Iets dat ik ook handig vind is dat je de trend kan zien op maand. Dit is handig als je een product hebt die seizoensafhankelijk is of om een analyse te doen wanneer mensen een bepaalde term het meest zoeken om daarop jouw marketing aan te passen (nieuwsbrieven, adwords, etc).

Meer weten?

Onder de algemene statistieken krijg je een lijst met zoekwoorden. Dit zijn suggesties op basis van het zoekwoord dat je gebruikt hebt. Daarbij zijn er ook nog een aantal tabbladen met gerelateerde termen, vragen, voorzetsels of vergelijkingen (als ze bekend zijn). De belangrijkste is het tabblad vragen. Dit is belangrijk omdat je direct weet wat er speelt bij een zoeker. Daarnaast haal je hieruit de intentie van een zoeker (willen ze alleen informatie, direct iets kopen, hebben ze een probleem?).

Onder de algemene statistieken krijg je een lijst met zoekwoorden. Dit zijn suggesties op basis van het zoekwoord dat je gebruikt hebt. Daarbij zijn er ook nog een aantal tabbladen met gerelateerde termen, vragen, voorzetsels of vergelijkingen (als ze bekend zijn). De belangrijkste is het tabblad vragen. Dit is belangrijk omdat je direct weet wat er speelt bij een zoeker. Daarnaast haal je hieruit de intentie van een zoeker (willen ze alleen informatie, direct iets kopen, hebben ze een probleem?).

Uit deze lijst haal je zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Hiermee kan je bestaande pagina’s optimaliseren met nieuwe onderwerpen of nieuwe pagina’s/blogs maken. Hou bij het bouwen van een pagina rekening met een aantal spelregels!

Naast de lijst met zoekwoorden zie je welke websites in de top 10 staan met dit zoekwoord. Hier kan je vaak veel van leren! Kijk bijvoorbeeld op deze websites hoe de pagina’s zijn geschreven en wat ze er in hebben staan. Kan jij dit beter? Missen ze onderwerpen? Door zelf een completer verhaal te leveren kan je vaak je concurrenten inhalen. Een andere tip is om één van deze websites te gebruiken in de tool. Zo krijg je een lijst met zoekwoorden die gebruikt worden op de website van een concurrent!

Hier heb ik de bovenste website gepakt en heb ik ineens een heleboel nieuwe zoekwoorden die ik kan gebruiken. Dit is vaak een functie die niet in gratis tools te vinden is!

Voordelen:

  • Met de gratis versie kom je al heel ver
  • Concurrentie analyse
  • Combineer met de termen uit search console en je hebt zo een hele lijst met zoekwoorden

Nadelen:

  • SEO Moeilijkheid is helaas niet accuraat
  • Wil je het intensief gebruiken of heb je meer projecten dan moet je helaas betalen

1) Ubersuggest website

3: WMS Everywhere: Een lijst met zoekwoorden in google zelf!

En weer terug bij google! Toch apart dat de meest voor de hand liggende tools gewoon bij de zoekmachine zelf te vinden zijn. WMS Everywhere is een addon in Google Chrome, let op je hebt dus Google Chrome nodig!

Deze addon zorgt er voor dat als je in google iets zoekt je een lijst met zoektermen rechts op je scherm krijgt. Daarnaast ook een lijst met gerelateerde zoektermen, deze staat normaal helemaal onderaan de pagina en is beperkt.

Meer weten?

Zet de addon aan op de google zoekpagina. Klik het schuifje aan, zet bij het tandwieltje je locatie op Nederland en je bent klaar!

Ik gebruik deze tool voornamelijk om snel een lijst met zoekwoorden te krijgen, die ik vervolgens gebruik in één van de andere tools zoals Ubersuggest.

Voordelen:

  • Direct zoekwoorden in google zelf
  • Erg gemakkelijk

Nadelen:

  • De data is beperkt gezien het alleen focused op het gebruikte zoekwoord

1) Download en installeer WMS Everywhere

4: Answer the Public: Google autocomplete overzichtelijk!

Altijd al willen weten wat voor vragen mensen rond jouw product of branche hebben? Answer the public is een online tool die een mooie weergave maakt van google autocomplete.

Hierboven is een voorbeeld van autocomplete van google. Autocomplete is helaas beperkt tot wat jij typt en je kan hier niet makkelijk een lijst genereren met alle data. Answer the public zorgt dat deze word omgezet van blokken A tot Z met alle varianten van het zoekwoord, deze kan vervolgens geëxporteerd worden in een excel bestand.

Daarnaast kijken ze naar vragen: Wat, waar, waarom, wie en hoe. Dit zetten ze in een mindmap of je kan er voor kiezen om dit te weergeven als data. De tool zorgt dus snel voor veel zoektermen die andere tools vaak niet vinden of weergeven.

Voordelen:

  • Automatisch een hele lijst met zoekwoorden van google
  • Snel en makkelijk te gebruiken
  • Exporteer alle data naar 1 lijst

Nadelen:

  • Helaas kan je niet filteren, je dient dit via excel te doen

1) Maak een zoekwoorden lijst met vragen.

Nawoord: Er is niet één beste tool 🙁

Dit zijn gratis tools die ik dagelijks gebruik voor mijn werk. Ik gebruik ze vaak naast elkaar en combineer ze met betaalde tools. Betaalde tools doen vaak een paar dingen beter dan gratis tools, zoals project beheer, rapportages en ze geven vaak een beter/completer overzicht in één programma.

Wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren en optimaliseren van jouw website voegen al deze tools waarde toe. Hoe optimaliseer je jouw website?

Begin je net met je website en heb je nog geen data?

  1. Analytics aanzetten
  2. Google Search Console koppelen
  3. Ubersuggest gebruiken om naar concurrenten te kijken en zo kijken wat wel en niet werkt. Op basis van dit krijg je ideeën voor content
  4. Pagina’s opmaken zodat google ze ook leuk vind

Heb je een bestaande website en alles al gekoppeld?

  1. Kijk eerst in Google Search Console waar je al op gevonden word
  2. Gebruik deze lijst om te kijken of je bepaalde zoekwoorden mist op jouw pagina’s. Vul deze dan aan met de nieuwe onderwerpen.
  3. Nog niet genoeg? Dan kan je alle tools gebruiken om tot nieuwe ideeën te komen. Gebruik bestaande woorden in deze tools voor extra aanvulling.

Wil je nog meer kennis opdoen over zoekmachine optimalisatie? Kom dan naar de gratis workshop van zoekwoord naar content. Kijk hier voor de data.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

Bij 30% van de Nederlandse organisaties wordt AI al ingezet om de productiviteit te verhogen, bijvoorbeeld door routinetaken te automatiseren of marktonderzoek uit te voeren. Aanvankelijk vreesde men dat banen zoals die van copywriters en marketeers zouden verdwijnen, maar AI blijkt vooral een waardevol hulpmiddel te zijn. Benieuwd hoe AI jouw marktonderzoek kan verbeteren? Lees verder!

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Je hebt een geweldig product of een innovatieve dienst. Fantastisch! Maar hoe zorg je ervoor dat de markt dat ook zo ziet? Een sterke lancering vraagt om meer dan alleen enthousiasme; het begint met goed marktonderzoek. Dit onderzoek helpt je om de markt scherp te begrijpen, de juiste doelgroep te bereiken, en jouw boodschap direct raak te laten zijn. Hier zijn vijf essentiële stappen om jouw product stevig in de markt te zetten, met marktonderzoek als stevige basis.

Contact

Caballerofabriek unit 81
Saturnusstraat 60
2516 AH Den Haag (plan je route)

Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Schrijf je nu in en ontvang elk kwartaal marketing- en verkooptips:

KvK: 66789060
BTW: 856698076B01

Volg ons ook op:

LinkedIn

Loading...