Er is een veelheid aan meningen over de definitie van een waardepropositie. In dit blog zetten we de meest gangbare onder elkaar om je te helpen bij het nadenken over jouw waardepropositie.
Deze waardepropositie kan echt niet meer:
“Met onze uitstekende service, deskundigheid, goede prijs-kwaliteitsverhouding en klantgerichtheid onderscheiden wij ons.”
Wat is een waardepropositie?
- Vanuit de (potentiële) klant gezien, richt de waardepropositie zich op de extra waarde die een product en/ of dienstverlening vertegenwoordigt, waardoor er goed op de klantbehoefte wordt ingegaan en de klant overgaat tot aanschaf. (toolshero)
- Goede waardeproposities gaan over concrete en toetsbare resultaten. Aantoonbare succesverhalen maken je geloofwaardig in de ogen van de klant! (valueselling)
- Door de (potentiële) klant centraal te stellen, wordt een toegevoegde waarde gecreëerd. (toolshero)
- Een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee u klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor uw aanbod probeert te winnen. (stefondeneemt)
- Een waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee u klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor uw aanbod probeert te winnen. (indora)
- Vanuit een organisatie richt de term zich op het creëren van een extra waarde, die gekoppeld wordt aan het product en/ of dienstverlening, als onderdeel van de Unique Selling Propositions (USP´s). (toolshero)
- Vanuit de (potentiële) klant gezien, richt de term zich op de extra waarde die een product en/ of dienstverlening vertegenwoordigt, waardoor er goed op de klantbehoefte wordt ingegaan en de klant overgaat tot aanschaf. (retailtoolbox)
- De waardepropositie is de primaire reden waarom een prospect een product of dienst bij uw bedrijf af moet nemen. (basonlinemarketing)
- Een waardepropositie benoemt een aantal redenen waarom een klant zaken met u doet. (verkopersonline)
Dit betekent dus dat uw waardepropositie de volgende vraag moet beantwoorden:
Belangrijke klantvraag:
"Waarom is zaken met u doen beter dan met een ander of helemaal niets doen?"
Wat leren we hiervan?
De belangrijkste conclusie hieruit is dat de waardepropositie wordt bepaald vanuit de prospect, de klant: What’s in it for me? De prospects zijn niet geïnteresseerd in wie je bent en wat je doet maar in de resultaten die behaald kunnen worden als er zaken met jouw bedrijf wordt gedaan, oftewel: de waarde die jouw propositie hen oplevert zoals omzetgroei, kostenbesparing, meer veiligheid, procesverbetering, hogere efficiency en minder personeelsverloop. De waardes die jij hen oplevert zijn in drie categorieeën onder te verdelen.
De 3 soorten waardeproposities
1. De economische waarde: het product / dienstverlening biedt financieel voordeel, is energiebesparend, tijdbesparend of innovatief.
2. De functionele waarde: het product / dienstverlening biedt gemak, is probleemoplossend, is beter, gemakkelijker, uitgebreider enz. dan andere producten / dienstverleningen.
3. De emotionele waarde: het product / dienstverlening is plezierig of aantrekkelijk. De klant is aan het product / dienstverlening verknocht vanuit nostalgie, overlevering of advies van anderen OF de klant hecht waarde aan de status die het product / dienstverlening verleent. Deze status kan gericht zijn op maatschappelijke verantwoordelijkheid of ontleend worden aan een merk.
Hoe werkt dat in de praktijk?
Klantenfabriek start elke campagne met het bepalen van jouw waardepropositie. We vragen je het hemd van het lijf. Jij weet vaak wel waar jouw bedrijf goed in is; wij vertalen dat in meerwaarde voor jouw klant.
Daarnaast kijken we naar de concurrentie. Gebruiken zij een waardepropositie? Waarmee denken zij zich te onderscheiden? Onderscheiden ze zich überhaupt?
Ook zoeken we naar markt/branchegegevens en als het even kan naar prognoses op dit gebied. Want ook die kunnen een rol spelen in het bepalen van de waardepropositie.
Ben je na dit blog benieuwd naar onze waardepropositie: