Time is on my side

Door Erik Camman
24 juli 2019

Het is een bekend gegeven: je hebt een memo of artikel ontvangen waarvan je denkt 'dat leg ik even klaar om vanmiddag te lezen.' Vervolgens stort je je weer in de waan van de dag en de volgende morgen ligt dat artikel er nog steeds ongelezen bij. En zo kan dat nog wel een tijdje doorgaan.  Hieronder staan wat tips om snel te scoren. Je leest het in twee minuten.

Goed timemanagement heeft een aantal belangrijke voordelen:

  • Het zorgt voor minder stress.
  • Wie zijn tijd goed indeelt werkt zorgvuldiger en efficiënter.
  • Een goede planning maakt dat ook anderen prettiger kunnen werken omdat ze weten waar ze aan toe zijn.

Time management is niet meer (en niet minder) dan ‘verstandig omgaan met tijd’.  Centraal staat daarbij een eenvoudige maar duidelijk verschuiving van je focus: die ligt niet langer op het 'bezig zijn op zich' maar wel op de resultaten van dat bezig zijn. Ook bij verkoop is daarmee veel winst te halen. Want tijd is omzet!

Uit elk onderzoek naar effectiviteit van verkoop blijkt namelijk dat verkopers minder dan 30% van hun tijd bezig zijn met hun kerntaken en de rest van de tijd aan randzaken besteden. Als verkoper kan er namelijk behoorlijk aan je jasje worden getrokken: collega’s die bellen, niet relevante e-mails moeten lezen en/of beantwoorden, chauffeurs die vragen hebben, een klacht die binnen komt. In veel gevallen is de verkoper een eerste aanspreekpunt.

Er zijn grofweg twee manieren om die effectiviteit van verkoop te beïnvloeden.

Dingen goed doen

Dit is de eenvoudigste. Denk eens na over de verkoopprocessen in jouw organisatie. Hoe lang doe je bijvoorbeeld over het maken van een offerte of een bevestiging? Hoeveel mensen zijn daar mee bezig? En hoe kan dat beter? Hoeveel zinloze kilometers leggen mijn verkopers af? Is er genoeg aandacht voor bestaande klanten?  Wordt er uitgehaald wat er in zit aan omzet? Weten de huidige klanten wat je allemaal kan/doet/levert? Is je klant tevreden?

Goede dingen doen

Bij veel organisaties gaat er veel tijd verloren aan het onderhouden van contacten met bedrijven die weinig bijdragen aan het resultaat. Het aanbrengen van de juiste focus op verkoop helpt daarbij. Daarnaast merk ik dat, van die 30% van de inzet van commerciële tijd, verloren gaat aan lange gesprekken met mensen die voorlopig nog niet aan jouw propositie toe zijn. Ook daar valt, door slimme inzet van de capaciteit, veel te winnen.

En voor wie nu drie minuten voor zichzelf wil hebben: 

19 september 2019
11 SEO tips voor de perfecte pagina

In deze handleiding geven we 11 tips hoe je zoekwoorden op de juiste manier gebruikt op jouw pagina of blog. Wanneer je deze SEO technieken toepast ga je beter gevonden worden in de grote zoekmachines. Door het gebruik van de juiste zoektermen gaat je content namelijk meer waarde krijgen voor de bezoeker doordat ze antwoord […]

Lees meer
24 juli 2019
Time is on my side

Het is een bekend gegeven: je hebt een memo of artikel ontvangen waarvan je denkt 'dat leg ik even klaar om vanmiddag te lezen.' Vervolgens stort je je weer in de waan van de dag en de volgende morgen ligt dat artikel er nog steeds ongelezen bij. En zo kan dat nog wel een tijdje […]

Lees meer
27 juni 2019
De formule voor succes

Dat de wereld om ons snel verandert en dat succesvolle ondernemingen zich daarop aanpassen is inmiddels genoeg besproken. Dat laat de vraag open hoe deze bedrijven dat klaarspelen. Als we goed kijken naar succesvolle ondernemingen zien we drie factoren die dat succes bepalen: Geld, toeval en kennis. Idealiter in omgekeerde volgorde. Geld Ironisch genoeg is […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram