Organisatie:
Cosinta is dé groothandel voor cosmetica voor de professionele gebruiker en benadert, in relatie met haar resellers, de consumentenmarkt.
Vraagstelling:
Zorg voor een gestructureerde marketingstrategie en -uitvoering, die geschikt is om onze digitale en analoge inspanningen te ondersteunen.
Analyse:
Cosinta transformeert van een traditionele groothandel naar een moderne leverancier, die als netwerkorganisatie werkt op haar eigen platform. De marketeers van Cosinta moeten leren omgaan met moderne zakelijke communicatiemiddelen en de verkopers moeten zich ontwikkelen tot relatiemanagers, die met hun klanten zoeken naar een voor beiden winstgevende samenwerking.
Oplossing:
We zijn gestart met de inzet van Marktverkennings-software, waarmee we een analyse hebben gemaakt van het totale relatiebestand van Cosinta. Op basis van deze analyse hebben we de strategische doelstelling van de organisatie vertaald naar een operationele planning, die we samen met de marketeers uitvoeren. Door regelmatige feedback en contactmomenten worden de marketeers zelfstandiger.
Om de verkopers te ontwikkelen naar relatiemanager startten we een traject van individuele begeleiding en plenaire sessies waarbij we verkoopvaardigheden intrainen. Door zich meer bewust te worden van hun positie in relatie tot de klant en marktkansen sneller te identificeren moet de omzet per klant stijgen.
Resultaat:
Door de begeleiding van Klantenfabriek zijn de medewerkers van Cosinta zelfbewuster geworden en is de strategie vertaald naar de operatie. Daardoor komt Cosinta in positie om meer op resultaat te sturen dan op inspanning en verbetert het rendement in deze hoog-competitieve markt.
Je begint een verandering in je bedrijf met een strategie, die je vervolgens in een paar jaar stapje voor stapje in de organisatie belegd. De tactische en operationele ondersteuning van Klantenfabriek levert daar een waardevolle bijdrage aan. De directe begeleiding van onze mensen, waar het team van Klantenfabriek met veel inlevingsvermogen vorm aan geeft, helpt erg bij die transitie.