Een groot deel van deze processen speelt zich af op strategisch gebied. Hoe maken we de ontvanger rijp om tijdens het persoonlijke contact een kwalitatieve afspraak te kunnen maken? De invulling van het acquisitieproces en de aanvulling van marketingmiddelen speelt hierin een belangrijke rol, maar daar gaan we een andere keer dieper op in. Nu gaan we het hebben over het eerste persoonlijke contact. De schakel die nog weleens wordt uitbesteed aan belbureaus of inhouse worden neergezet als ‘telemarketeers’. Een woord waar een enorme vloek op hangt.
U wordt gebeld door een dame of man met een hoop rumoerigheid op de achtergrond waar de routine van de eerste zin af druipt. Met als gevolg: ‘Geen interesse’ of ‘wij bezitten zelf een energiebedrijf, we hebben geen interesse in uw energie’. De andere kant van de lijn is wederom teleurgesteld dat het routinegesprek niet werkt. ‘Hoe meer telefoontjes, hoe meer afspraken’ is vaak het motto. Kortom; kwantiteit over kwaliteit.
Hoe zorgen we er nou voor dat we er in ieder geval alles aan hebben gedaan om het eerste contact om te zetten in een goede afspraak? Het acquisiteproces of marketingmiddelen kunnen nog zo goed zijn, wanneer Marco van de NEM het routinegesprekje op ons af stuurt zijn de investeringen nutteloos geweest. WAAR IS DE PERSOONLIJKHEID EN POSITIVITEIT?? Iedereen kan horen dat alle werkzaamheden bestaan uit bellen, bellen en nog eens bellen. Respect voor een ieder in dat beroep, want het is zwaar. Resultaten bepalen het succes. Dus waarom niet dat stapje extra zetten om te kunnen shinen?
Een enthousiaste openingszin maakt het verschil tussen Ja of Nee. Dit kan vanalles zijn: Hallo meneer Jansen, hoe gaat het in het altijd zonnige Den Haag? Schijnt de zon daadwerkelijk, positieve energie. Schijnt de zon niet? Denken we aan de zon, dus positief. We moeten vooral ook niet vergeten te lachen, al is dat soms lastig na een uur of 6 bellen. Als werkgevers kunnen we het lachen en de positiviteit wel stimuleren! Hang een TV op met iedere tien minuten een nieuwe Fokke en Sukke, komische Memes of een tekenmuur waar de meest grappige oneliners van de dag kunnen worden opgeschreven.
We kunnen stellen dat een deel van het succes van het bedrijf afhankelijk is van de prestaties van onze geliefde afsprakenmakers. Zonder hen hebben alle opeenvolgende schakels minder succes. Om die reden mogen we best wat investeren van het plezier van deze belangrijke werknemers.