Immers; specialisten in communicatie, marketing en sales zijn vrolijk types, die uit elke crisis wel een uitweg vinden en zelfs in de hel nog wel een warm plekje bij het vuur vinden. Vandaag niet. Dit blog gaat niet over het optimaliseren van verkoop of het vinden van nieuwe klanten; dit blog gaat over goed zijn voor je bestaande klanten en het optimaal benutten van jouw netwerk.
Het is, voor een commercieel blog, misschien iets te beschouwelijk, maar ik zit tijdens de persconferentie van het kabinet in het restaurant waar ik vaak dineer. De eigenaar heeft zijn hoofd de afgelopen maanden boven water gehouden door goed te zorgen voor zijn vaste klanten: Wat extra aandacht als hij geen plek had door de bestelling op te nemen, zo snel mogelijk bij je thuis te bezorgen, bij een grotere bestelling voorzien van een fles wijn.
Nu zitten we weer te wachten op het moment dat hij zijn restaurant moet sluiten. De komende weken heeft hij weer een afhaalrestaurant, wat grote consequenties heeft voor zijn omzet. Hij komt er wel doorheen. Hij heeft, dat mag ook wel eens gezegd worden, veel plezier van de NOW-regeling. Hij heeft zijn kosten geoptimaliseerd, gaat ongetwijfeld geen gezond resultaat halen, maar hij is één van de mensen die weer staat als de crisis voorbij gaat.
Wat kan jij, als ondernemer of directeur van een MKB-onderneming, met mijn bespiegeling over mijn restauranthouder? Elke klant van dit restaurant heeft alle begrip voor de situatie. Je kunt vooral leren dat je moet luisteren naar de behoefte van jouw klanten en een stapje extra moet doen om te laten zien dat je waardeert dat ze er zijn. ‘Gewoon’ elkaar vinden in een crisissituatie en kijken hoe je samen verder gaat. Dat is het beste advies dat mijn restauranthouder vandaag aan ons kan geven.
Voetnoot: Geschreven tijdens een aangenaam gesprek aan tafel. Excuses voor de typo’s en pas op elkaar.