Doe eens Corona commercieel: Pas op elkaar

Het is inmiddels een traditie te noemen dat we na de persconferenties van het kabinet een blog publiceren waarin we wat tips geven waarmee je, als ondernemer, je voordeel kan doen. Vandaag niet.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Nieuws

Immers; specialisten in communicatie, marketing en sales zijn vrolijk types, die uit elke crisis wel een uitweg vinden en zelfs in de hel nog wel een warm plekje bij het vuur vinden. Vandaag niet. Dit blog gaat niet over het optimaliseren van verkoop of het vinden van nieuwe klanten; dit blog gaat over goed zijn voor je bestaande klanten en het optimaal benutten van jouw netwerk.

Het is, voor een commercieel blog, misschien iets te beschouwelijk, maar ik zit tijdens de persconferentie van het kabinet in het restaurant waar ik vaak dineer. De eigenaar heeft zijn hoofd de afgelopen maanden boven water gehouden door goed te zorgen voor zijn vaste klanten: Wat extra aandacht als hij geen plek had door de bestelling op te nemen, zo snel mogelijk bij je thuis te bezorgen, bij een grotere bestelling voorzien van een fles wijn.

Nu zitten we weer te wachten op het moment dat hij zijn restaurant moet sluiten. De komende weken heeft hij weer een afhaalrestaurant, wat grote consequenties heeft voor zijn omzet. Hij komt er wel doorheen. Hij heeft, dat mag ook wel eens gezegd worden, veel plezier van de NOW-regeling. Hij heeft zijn kosten geoptimaliseerd, gaat ongetwijfeld geen gezond resultaat halen, maar hij is één van de mensen die weer staat als de crisis voorbij gaat.

Wat kan jij, als ondernemer of directeur van een MKB-onderneming, met mijn bespiegeling over mijn restauranthouder? Elke klant van dit restaurant heeft alle begrip voor de situatie. Je kunt vooral leren dat je moet luisteren naar de behoefte van jouw klanten en een stapje extra moet doen om te laten zien dat je waardeert dat ze er zijn. ‘Gewoon’ elkaar vinden in een crisissituatie en kijken hoe je samen verder gaat. Dat is het beste advies dat mijn restauranthouder vandaag aan ons kan geven.

 

Voetnoot: Geschreven tijdens een aangenaam gesprek aan tafel. Excuses voor de typo’s en pas op elkaar.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De inzet van persona’s

De inzet van persona’s

We gebruiken in marketing vaak persona’s. Persona’s zijn geconstrueerde representaties van ideale doelgroepen, en hun juiste toepassing maakt communicatie meer doelgericht. Dit blog onderzoekt wat persona’s zijn, waarom ze zo krachtig zijn en hoe ze met succes kunnen worden toegepast in communicatiestrategieën.

De roadmap voor 2024

De roadmap voor 2024

Het is weer die tijd van het jaar waarin we vooruitblikken naar wat het volgende jaar in petto heeft. Plannen zijn gesmeed, begrotingen zijn opgesteld. Hopelijk heb je je budget voor 2024 al vastgelegd. Alles staat klaar voor een geweldig jaar, en wij zijn er klaar voor! Dus, waar gaan wij ons in 2024 specifiek op richten?

Met je gezicht in het nieuws

Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons