Goed inventariseren is het halve werk

Iedereen onderhoudt klantrelaties. Iedereen? Ja, iedereen! Iedereen komt, zowel privé als zakelijk, in gesprek met mensen waar je iets mee wil bereiken. Of het nu jouw partner, buurman, een politieagent, een collega, een (potentiële) klant is, als je iets met mensen wilt bereiken moet je altijd inventariseren waar hun behoefte ligt.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Sales

Pas als je weet waar hun behoefte ligt kan je een aanbod doen waar ze positief op antwoorden. Stel je de situatie maar eens voor dat jouw partner naar het theater wil, terwijl jij een leuke film wil gaan kijken.

We luisteren slecht

We beperken ons in dit blog tot het inventariseren van de behoefte van collega’s en zakenrelaties. Daarvoor moet je je er eerst van bewust worden dat je liever iets vertelt dan dat je naar iemand luistert. Ik benoem dat nadrukkelijk, omdat de meeste mensen van zichzelf vinden dat ze goed luisteren, maar dat uit elke test blijkt dat de meeste mensen liever praten.

We praten liever

Het is een generalisatie, maar mensen die praten zitten meer in hun comfortzone dan mensen die luisteren. Je hebt het gevoel dat je controle hebt over het gesprek en je kunt sturend optreden. Dat klopt, maar het heeft ook een negatieve kant. Je krijgt namelijk alleen te horen wat je wilt horen. Logisch, want je bent zelf aan het woord. In dit blog leer ik je de methode om meer te luisteren en toch de regie in het gesprek te houden.

Open vragen

Een goede inventarisatie begint dus met luisteren. Wat verwacht jouw gesprekspartner van jou? Waar wil hij/zij over praten? Welke problemen identificeert hij en welke mogelijk oplossingrichtingen ziet hij? In deze fase stel je zoveel mogelijk open vragen. Het is de kunst om die open vragen positief te formuleren.

Samenvatten

Zodra je denkt voldoende informatie te hebben opgehaald om jouw gesprekspartner een goed advies te geven vat je zijn antwoorden samen. “Dus als ik het goed begrijp, heeft de organisatie behoefte aan…” Als je deze vraag goed leest zie je dat dit een gesloten vraag is. Dat klopt. In deze fase bevestig je dat je goed hebt geluisterd. Als jouw gesprekspartner in deze fase te vaak ‘neen’ zegt moet je weer even terug naar fase 1. Je hebt niet goed genoeg geluisterd of (en dat is vaker het geval) jouw gesprekspartner heeft door jouw vragen nieuwe inzichten opgedaan.

Als het niet in één keer lukt…

Dit spel moet je misschien een aantal keren herhalen om tot een goede inventarisatie te komen. Je zult ook merken dat het soms niet in één gesprek lukt, maar dat je een vervolgafspraak moet maken. Bijvoorbeeld als jouw gesprekspartner onvoldoende informatie beschikbaar heeft of met een collega moet overleggen over de volgende stap. Het is de kunst om je dan in te houden en niet ‘door te duwen’. Maak een nieuwe afspraak en zet de vragen die nog overblijven voor die afspraak op de agenda.

Eerste doel bereikt

Uiteindelijk heb je voldoende geïnventariseerd om jouw doel te bereiken en de behoefte van jouw gesprekspartner in beeld te hebben. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je, als je goed samen hebt gevat, jouw gesprekspartner een keuze hebt laten maken die jou goed uitkomt. Dan kan je vanavond toch nog naar de bioscoop.

Maar daarover in een volgend blog meer.

Heb je vragen over dit blog of wil je meer informatie? Druk dan op de whatsapp-knop aan de rechterkant en vraag het direct aan de auteur.  →

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Je hebt een geweldig product of een innovatieve dienst. Fantastisch! Maar hoe zorg je ervoor dat de markt dat ook zo ziet? Een sterke lancering vraagt om meer dan alleen enthousiasme; het begint met goed marktonderzoek. Dit onderzoek helpt je om de markt scherp te begrijpen, de juiste doelgroep te bereiken, en jouw boodschap direct raak te laten zijn. Hier zijn vijf essentiële stappen om jouw product stevig in de markt te zetten, met marktonderzoek als stevige basis.

Wat levert marktonderzoek jouw bedrijf op? 

Wat levert marktonderzoek jouw bedrijf op? 

Marktonderzoek biedt onmisbare inzichten in je klanten, markt en concurrenten. Het helpt bedrijven strategische beslissingen te nemen op basis van feiten, wat leidt tot innovatie, klanttevredenheid en duurzame groei. Ontdek hoe marktonderzoek jou kan helpen voorop te blijven in een competitieve markt.

Contact

Caballerofabriek unit 71
Saturnusstraat 60
2516 AH Den Haag (plan je route)

Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Schrijf je nu in en ontvang elk kwartaal marketing- en verkooptips:

KvK: 66789060
BTW: 856698076B01

Volg ons ook op:

LinkedIn

Loading...