#durftevragen

De digitale revolutie wordt vooral gekenmerkt door de opkomst van websites. We kunnen bijna niet meer zonder. We willen allemaal graag een online visitekaartje van het bedrijf wat we runnen of vertegenwoordigen. Het is zelfs zo normaal dat tegenwoordig op het HBO-onderwijs het in de lucht hebben van een website een vereiste is om, onder begeleiding van de opleiding, een eigen onderneming te starten.
Auteur: Camman Jasper
Categorie: Communicatie

#durftevragen

De digitale revolutie wordt vooral gekenmerkt door de opkomst van websites. We kunnen bijna niet meer zonder. We willen allemaal graag een online visitekaartje van het bedrijf wat we runnen of vertegenwoordigen. Het is zelfs zo normaal dat tegenwoordig op het HBO-onderwijs het in de lucht hebben van een website een vereiste is om, onder begeleiding van de opleiding, een eigen onderneming te starten.
Auteur: Camman Jasper
Categorie: Communicatie

Het bezitten van een website is inderdaad erg belangrijk. Het is inderdaad ons online visitekaartje en online profilering wat onderdeel van ons imago is. We worden erop beoordeeld, wat betekent dat we er opdrachten mee winnen, óf verliezen.

Maar is het alleen de functie van zichtbaarheid en informatievoorziening, of is het meer? Een aantal mogelijkheden uw website om te toveren in een effectieve acquisitie/communicatietool op een rijtje:

Creëer volgers, fans en ambassadeurs

Websites zijn toegankelijk voor iedereen die in het bezig is van een apparaat met internet. Van deze toegankelijkheid moeten we gebruik maken! Weg met dure Google Adwords campagnes, advertenties in vakbladen of andere dure korte termijn communicatie investeringen.

Wat zoekt men op uw website? Informatie over diensten die in hun behoeften voorzien. Dat betekent dat zij vaak geïnteresseerd zijn in alles dat raakvlakken heeft met uw dienstverlening. Door uw websitebezoeker te voorzien van voor hen waardevolle informatie wordt uw bedrijf relevant om te volgen en in de gaten te houden. Verspreid dit in uw eigen netwerk (linkedin, Facebook, Twitter) waardoor dit als een olievlek gaat verspreiden.

Iedere 1 a 2 weken een nieuw stukje waardevolle informatie is voldoende. Klinkt in eerste instantie lastig, maar denk eens aan alle alledaagse, voor u doodnormale zaken waar u tegenaan loopt en veel over weet. Dit kan voor uw volgers ook enorm interessant zijn om te lezen en een stuk wijzer te worden. Publiceer dit in de vorm van een blog, vlog of whitepaper.

Resultaten op termijn (vanaf 3 maanden) zullen zijn:

  • Toename websitebezoekers
  • Positieve mond-tot-mond reclame (uw volgers/fans bevelen u aan door de top-of-mind positie)
  • Positief imago ontwikkeling
  • Daaruit vloeiend: meer omzet
Gebruik analysetools om leads te genereren en effectiviteit te meten

Uw website(s) zijn up & running. De vormgeving en content is naar wens. Kortom, u heeft goed geïnvesteerd. ‘Maar wat gaat die website me nou precies opleveren?’ Een veel gestelde, en terechte vraag. Indien u geen webshop heeft is dat vaak gissen en is de ROI (return on investment) nooit echt precies te herleiden. Google Analytics biedt wel mogelijkheden en is iets wat iedere ondernemer zou moeten analyseren.

Deze data verteld u meer over de effectiviteit van uw online inspanningen door te meten hoeveel bezoekers op welke pagina’s binnenkomen. Er zijn meerdere ‘leadgenerator’ tools op de markt die zelfs inzicht bieden alle b2b bezoekers op uw website, waar per bezoeker NAW gegevens (zo nu en dan contactpersonen) en bezoekprofielen uit ontstaan. Nuttig als input voor uw sales, maar ook nuttig om te toetsen of uw inspanningen wel leiden tot de online activiteit die u voor ogen ha

#Durftevragen 

Onder het mom van #durftevragen vinden veel ondernemers het niet gepast om nadrukkelijk te vragen om data (e-mailadres, naam etc.) aan de websitebezoekers. Ter informatie; uit zichzelf gaan ze het niet geven! De volgende vragen worden breed geaccepteerd anno 2015:

  • Vraag in uw blog/vlog deze te delen met bekenden/relevante personen
  • Vraag uw websitebezoekers op meerdere pagina’s hun gegevens achter te laten voor gratis informatie
  • Vraag uw lezers/volgers over hun meningen en bevindingen

Door deze interactieve wijze van communiceren treed u makkelijker in contact met uw bezoekers, bent u actief zichtbaar voor uw huidige klanten en genereert u data voor uw database. Hoe groter uw database, hoe meer potentiële klanten waarmee u in direct contact staat.

Kortom,

Het investeren in een website is zeker een goede stap! Anno 2015 is het belangrijk om deze ook te activeren om de slag naar conversie en rendement te maken. Denk aan sponsorovereenkomsten. Iedere grote sponsor gebruikt voor elke euro aan sponsoring nóg een euro om deze te activeren en de doelgroep er bewust van te maken dat zij de sponsor zijn. Met een website gaat dat ongeveer net zo. Alleen zichtbaar zijn is in enkele gevallen nog wel voldoende, maar in de veelal concurrerende markten waarin we ons bevinden moeten we ons onderscheiden. Dit betekent het aannemen van een eigen online identiteit dat verder gaat dan huisstijl en vormgeving.

En in het mom van #durftevragen zou ik u willen vragen deze blog te delen met uw collega’s en vrienden.






Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Marge maken? Differentieer jouw product!

Marge maken? Differentieer jouw product!

Productdifferentiatie. Het is een lang woord. Excuses. De definitie is nog iets langer: “Differentiatie is het aanbrengen van onderscheid op een product of dienst van dat van zijn concurrenten.” We leggen in dit blog uit wat de waarde van productdifferentiatie is. Dan kan jij beoordelen of het bij gaat bijdragen aan jouw resultaat.

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct