De MKB ondernemer op jacht naar nieuwe klanten

Aan de onderkant van het MKB (tot +- 50 fte) praten wij vaak met ondernemers die hebben gezweet en gezwoegd om het bedrijf dat ze runnen te krijgen waar het nu is. Vaak hebben zij dezelfde behoefte: nieuwe klanten. Er is altijd behoefte aan nieuwe klanten. De vraag is alleen hoe komen zij bij mij terecht?
Auteur: Jasper Camman
Categorie: Sales

De MKB ondernemer op jacht naar nieuwe klanten

Aan de onderkant van het MKB (tot +- 50 fte) praten wij vaak met ondernemers die hebben gezweet en gezwoegd om het bedrijf dat ze runnen te krijgen waar het nu is. Vaak hebben zij dezelfde behoefte: nieuwe klanten. Er is altijd behoefte aan nieuwe klanten. De vraag is alleen hoe komen zij bij mij terecht?
Auteur: Jasper Camman
Categorie: Sales
De markt staat er niet naar, mijn dure verkopers doen hun werk niet goed, het heeft dit jaar niet gesneeuwd, mijn tante Gien uit Groningen heeft een ontstoken teen, duizend en één redenen waardoor nieuwe klanten wegblijven. Natuurlijk komen er voldoende klanten binnen om het hoofd boven water te houden. Maar die echte buffer opbouwen voor die nieuwe productinnovatie, voor de verhuizing of welk doeleinde dan ook blijft achterwege. Hoe komt dat nou toch? Zoals ik al aangaf is er dus behoefte aan nieuwe klanten. De acquisitie/sales is vaak niet het echte probleem, ondanks dat dit telkens weer op de wekelijkse agenda staat. Natuurlijk heeft een correct commercieel proces met daarin een goede verkoper invloed op de omzet die wordt binnengehaald. Toch bepaald dit zeker de mate van succes niet. Identiteit, imago, waardepropositie, allemaal woorden die niet zozeer hoog op de prioriteitenlijst staan bij ondernemers. ‘We hebben een goed product’ of ‘dat hebben wij niet nodig’.  Deze zaken hebben zij immers zelf neergezet toen de ondernemers uit het niets een mooi bedrijfje creëerden. De ondernemer is dé identiteit van het bedrijf, en onze zakenrelaties vinden ons imago goed dus daar ligt het niet aan. Kortom, deze ondernemer wordt afgeschrikt en soms zelfs beledigd wanneer we hen direct gaan vertellen wat marketing kan opleveren en wat het verschil is met de huidige stand van zaken. Helaas is het erg lastig deze ondernemers bewust te maken van het feit dat een goede marketingstrategie juist voor die groei-impuls kan zorgen. Of dat dit het bedrijf überhaupt bovenwater houdt. Het draait allemaal om de brug van jou identiteit naar de behoefte in de markt. Wanneer dit klopt zal u zien dat de verkopers ook direct meer gaan verkopen. Het juiste verhaal dient op de juiste plek te worden verteld geassisteerd door de juiste tools. Hoe wij dit aanpakken? Wij gaan u (bijna) nooit direct vertellen dat uw probleem groter is dan het werven van nieuwe klanten. U bestaat waarschijnlijk al meerdere jaren en dat is met een reden. U doet duidelijk iets goed en levert toegevoegde waarde aan uw klanten t.o.v. uw concurrenten. Daarnaast jagen we u direct weg en maken we het onszelf onmogelijk om met zulke uitspraken binnen te vallen. Daarom assisteren we u eerst in het acquisitieproces. In dit proces ontstaan gegevens en data over de effectiviteit van verkoop en als het tegenzit, verschillende redenen waarom dit niet gaat zoals gewenst. De kans dat de aanwezigheid van de salesondersteuning slaagt is immers ook niet te ondermijnen. Kijk aan. Uitgevoerd en getoetst evalueren we de resultaten. Er zijn een aantal klanten uitgerold, succes is binnen. Dit mocht dan wel het hoofddoel zijn, maar in onze ogen niet het belangrijkst. ‘Wat betekenen deze gegevens nou?’. Op dat moment hebben we een leuk gesprek. Dan ziet de ondernemer hoe belangrijk die identiteit, imago en waardepropositie zijn voor het succes van alles binnen uw organisatie. Hiermee ontwikkelen we niet alleen draagvlak, maar ook intrinsieke motivatie bij onze opdrachtgevers, essentieel voor een goede samenwerking.

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Wat is de beste Call To Action?

Wat is de beste Call To Action?

Dan heb je eindelijk bezoekers op jouw website. Honderden. Maar ze converteren niet in klanten. Dan klopt er iets niet. Biedt je jouw bezoekers wel voldoende goede CTA’s?

Drie interviewmethodes om jouw klant te leren kennen

Drie interviewmethodes om jouw klant te leren kennen

Je wil meer weten over de motivatie van jouw klanten. Of van jouw prospects. Om jouw dienst te verbeteren. Dan moet je vragen stellen. Om informatie op te halen. Dat kan op drie manieren. Door zelf te gaan luisteren, de doelgroep te laten bellen of door een digitale enquête. Er is een relatie tussen de kwaliteit (die is aflopend) de quantiteit (die is oplopend) en de kosten per afgenomen interview.

Welke vraag stel jij?

Welke vraag stel jij?

Het is een feit. Mensen praten graag. We hebben veel kennis en delen die. Jij ook. Jouw bedrijf ook. Over jullie diensten. Jouw producten. We vertellen wat af. In dit blog vertel ik je (!) waarmee je jouw relatie met jouw klanten duurzaam maakt. Door te luisteren. Dus haak niet af. Lees. Ontdek de waarde van de vraag.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel direct