3 tips voor techneuten die nieuwe klanten nodig hebben.

Een belangrijke pijler van de Nederlandse economie wordt gevormd door de hoogwaardige maakbedrijven. Vaak kleine tot middelgrote ondernemingen die zich specialiseren in een technisch hoogstandje en daar een passende klantenkring bij vinden.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales

3 tips voor techneuten die nieuwe klanten nodig hebben.

Een belangrijke pijler van de Nederlandse economie wordt gevormd door de hoogwaardige maakbedrijven. Vaak kleine tot middelgrote ondernemingen die zich specialiseren in een technisch hoogstandje en daar een passende klantenkring bij vinden.
Auteur: Camman Erik
Categorie: Sales

Ook voor deze “Willie Wortels” verandert de markt de komende jaren. Oude opdrachtgevers vallen weg en concurrenten maken gebruik van uw remmende voorsprong. Nieuwe bedrijven poppen op die, naast innovatieve technieken, ook innovatieve verkoopkanalen gebruiken. Tijd om aan te haken!

Technische bedrijven zijn vaak intern gericht. Het gaat om het product. Als ik spreek met werktuigbouwers, ICT-ers, developers wordt ik snel meegesleurd in hun enthousiasme over hun product. De markt komt op de tweede plaats en op het moment dat we over de markt gaan praten blijkt vaak dat het vinden van die markt een grotere uitdaging is dan het ontwikkelen van hoogwaardige technieken. Jammer, want nog mooier dan het maken van een mooi product is dit product aan klanten te leveren en er een belegde boterham aan te verdienen.

Ik trap een beetje een open deur in, maar ik wil ze toch nog eens noemen, omdat ik merk dat onderstaande tips regelmatig door ondernemingen worden vergeten:

Denk eens na over nieuwe toepassingen voor jouw bestaande producten.

Een producent van Life-supportsystemen voor de geboorteafdelingen van ziekenhuizen vond een nieuwe markt door zijn product ook aan te bieden aan dierentuinen, waar een bijna gelijkwaardige behoefte bestond om pasgeborenen te monitoren.

Kijk eens goed naar jouw propositie en vraag je af of daar nu jouw werkelijke kwaliteiten zitten.

Ik sprak een fabrikant van aluminium tanks die een nieuwe markt zocht. Toen we er achter kwamen dat hij meer was dan een leverancier van aluminium tanks en met hetzelfde productieproces allerlei andere producten kon fabriceren hebben we besloten zijn productieaanbod te verbreden. Daardoor kon hij toetreden tot nieuwe  markten, waar mensen gevormde aluminiumproducten gebruiken.

Aan wie heb je in het verleden geleverd?

Een producent van betonmengers had, in haar zeventigjarig bestaan niet goed in kaart gebracht waar haar producten stonden. Gelukkig belde er af  en toe een bestaande klant voor onderhoud of vervanging. Door een goed programma op te zetten om deze historie aan te vullen beschikt het bedrijf nu over een database waarin al haar producten en serviceonderdelen staan. Daardoor is het onderhoud aan de oude generatie mengmachines nu een waardevolle toevoeging aan het pakket van het bedrijf.

Traditioneel vakmanschap is één van de bedrijfstakken waar we in Nederland graag trots op zijn. Ook tradities moeten innoveren. Alleen dan ontwikkelen onze ondernemers duurzame bedrijven die de concurrentie met het buitenland aan kunnen.

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Welke vraag stel jij?

Welke vraag stel jij?

Het is een feit. Mensen praten graag. We hebben veel kennis en delen die. Jij ook. Jouw bedrijf ook. Over jullie diensten. Jouw producten. We vertellen wat af. In dit blog vertel ik je (!) waarmee je jouw relatie met jouw klanten duurzaam maakt. Door te luisteren. Dus haak niet af. Lees. Ontdek de waarde van de vraag.

Wat voor type ben jij?

Wat voor type ben jij?

Je communiceert met jouw (interne) klanten. Dat doe je op jouw eigen wijze. Het is goed om inzicht te hebben in jouw eigen houding. Misschien zelfs wel in de houding van jouw gesprekspartner.

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct