Met je gezicht in het nieuws

Het zal je maar gebeuren: ineens is jouw bedrijf in het nieuws. En komen er mensen met vragen. Betrokken medewerkers. Leveranciers. Of leden van jouw vereniging Soms zelfs journalisten. Die soms getraind zijn om jou de oneliners te laten zeggen die je eigenlijk niet in de krant wil hebben. En toch wil je transparant zijn. Dit is de checklist om je voor te bereiden op dat gesprek.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Nieuws

Gesprekken met betrokken mensen en journalisten horen bij jouw rol als bedrijfs- of politieke vertegenwoordiger. Je moet een balans te vinden tussen transparantie, verantwoording en effectieve communicatie. Dit is het lijstje dat je af moet werken voordat je het gesprek aangaat.

Bereid je voor

  • Blijf op de hoogte van actuele gebeurtenissen, beleidskwesties en jouw agenda.
  • Anticipeer op mogelijke vragen en bereid belangrijke gesprekspunten voor.
  • Zorg ervoor dat je jouw kernboodschap goed kent. En kom daar steeds op terug.

    Respecteer de persvrijheid:

    • Journalisten zijn nuttig. Ze leveren een grote bijdrage aan een transparante samenleving. Erken voor jezelf de essentiële rol die journalisten spelen.
    • Behandel journalisten met respect en beleefdheid, zelfs wanneer je met lastige vragen wordt geconfronteerd. Er zijn genoeg journalisten die voor de soundbite gaan en voor je het weet sta je verkeerd in de krant.

    Ben aanspreekbaar

    • Wees toegankelijk voor de media. Zorg ervoor dat jouw contactinformatie up-to-date is.
    • Wijs, indien nodig, een portefeuillehouder als woordvoerder aan binnen jouw team. Voer nooit het woord over iets waar je niet over gaat.

    Kom jij binnenkort in het nieuws of heb je een boodschap die je persoonlijk in de media wil brengen? Dan wil ik graag een keer naar jouw verhaal luisteren.

    https://www.linkedin.com/in/erikcamman/

    Lieg nooit!

    • Vertel altijd de waarheid. Misleidende of valse verklaringen schaden jouw geloofwaardigheid.
    • Als je iets niet weet, leg dan uit waarom en beloof later informatie te verstrekken.

    Blijf kalm en beheerst

    • Het is geen gezicht: Boze woordvoerders. Het is wel leuk voor de socials. Dus wordt niet boos Blijf kalm, zelfs als je te maken krijgt met agressieve of uitdagende vragen.
    • Vermijd confronterende of defensieve reacties.

    Kom terug op jouw onderwerp

    • Zorg ervoor dat je het gesprek steeds terug leidt naar jouw belangrijkste boodschappen.
    • Stap over op onderwerpen waarover je liever spreekt wanneer dat nodig is.

    Blijf Bij de Boodschap

    • Concentreer je op uw belangrijkste gesprekspunten en laat je niet afleiden door ongerelateerde kwesties.
    • Vermijd speculaties of hypothetische situaties, tenzij noodzakelijk.

    Wees Beknopt

    • Geef duidelijke en beknopte antwoorden op vragen.
    • Vermijd vaktaal of technische taal die het publiek zou kunnen verwarren.

    Luister Actief

    • Let op de vragen en zorgen van de vragensteller.
    • Laat zien dat je betrokken bent en open staat voor een constructieve dialoog.

    Stel Grenzen

    • Als een journalist ongepaste of off-topic vragen stelt, leid het gesprek dan beleefd om.
    • Beantwoord vragen naar jouw privéleven terughoudend. Het gaat niet over jou.

    Vermijd Persoonlijke Aanvallen

    • Ga niet in op persoonlijke aanvallen op journalisten of hun organisaties.
    • Focus op de kwesties, niet op individuen. Wordt zelf nooit persoonlijk.

    Bereid je Voor op Onverwachte Interviews

    • Dan staat er ineens iemand voor je. En jij kunt niet weg. Ben dus altijd voorbereid.
    • Wees klaar voor onverwachte interviews of ontmoetingen met journalisten.
    • Blijf beheerst en hou je aan de belangrijkste gesprekspunten.

    Opvolging

    • Doe wat je belooft. Als je belooft informatie of verduidelijking te verstrekken, zorg er dan voor dat u dit snel doet.
    • Onderhoud open communicatielijnen met betrokkenen om vertrouwen op te bouwen.

    Leer van Feedback

    • Blijf altijd kritisch. Vraag feedback van vertrouwde adviseurs.
    • Verbeter voortdurend jouw communicatievaardigheden.

      Mediatraining

      • Volg zo af en toe een mediatraining. Dat verbetert jouw presentatie zonder dat het kunstmatig overkomt.

      Crisismanagement

      • Ga zelf geen crisiscommunicatie doen. Maak een communicatieplan voor crisissituaties om onverwachte en stressvolle media-interacties aan te pakken. Laat het, bij een echte crisis, over aan de professionals.

      Juridische gevolgen

      • Wees op de hoogte van eventuele juridische beperkingen of verplichtingen met betrekking tot interacties met betrokkenen.

      Wil je meer weten?

      Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

      Meer blogs

      Trends en toekomstperspectieven

      Dit is het derde blog in een serie van drie over de inzet van AI-agents in marketing en communicatie.Blog 1: Hoe wij marketing verbeteren met AIBlog 2: Onze randvoorwaarden aan AI Agents of maak direct een afspraak om te leren hoe we jouw marketing en verkoop...

      Onze randvoorwaarden voor de inzet van AI

      Dit is het tweede blog in een serie van drie over de inzet van AI-agents in marketing en communicatie.Blog 1: Hoe wij marketing verbeteren met AIBlog 3: Trends en toekomstperspectieven of maak direct een afspraak om te leren hoe we jouw marketing en verkoop verbeteren...

      Hoe wij marketing verbeteren met AI

      Dit is het eerste blog in een serie van drie over de inzet van AI-agents in marketing en communicatie.Blog 2: Onze randvoorwaarden aan AI AgentsBlog 3: Trends en toekomstperspectieven of maak direct een afspraak om te leren hoe we jouw marketing en verkoop verbeteren...

      Contact

      Caballerofabriek unit 81
      Saturnusstraat 60
      2516 AH Den Haag (plan je route)

      Tel: (070) 222 38 80
      support@klantenfabriek.nl

      Schrijf je nu in en ontvang elk kwartaal marketing- en verkooptips:

      KvK: 66789060
      BTW: 856698076B01

      Volg ons ook op:

      LinkedIn

      Loading...