Hoe schrijf je een aantrekkelijk blog voor millenials en ander slechtlezend volk?

Wil jij dat jouw teksten gelezen worden? Dat wat jij te vertellen hebt impact heeft op jouw omgeving. Lees dan dit blog over aantrekkelijke teksten. Zodat jouw geluid gehoord wordt. Ervaar dat kleine aanpassingen genoeg zijn om goed gelezen teksten te maken.
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Marketing

Wil jij dat jouw teksten gelezen worden? Dat wat jij te vertellen hebt impact heeft op jouw omgeving. Lees dan dit blog over aantrekkelijke teksten. Zodat jouw geluid gehoord wordt. Ervaar dat kleine aanpassingen genoeg zijn om goed gelezen teksten te maken.

Wij schrijven teksten

Wij maken voor onze opdrachtgevers regelmatig teksten. Dat zijn teksten die mensen aanspreken. In combinatie met beeld. Als onderdeel van dat beeld. Mensen lezen geen teksten. Ze scannen pagina’s. Woorden zijn onderdeel van het beeld.

Maar er is meer:

Millennials hebben geleerd kritisch te zijn. Op hun eigen oordeel te vertrouwen. Geen verkooppraatjes. Zelfs niet van influencers. Niet direct. Pas nadat je hen centraal stelt. Wat willen ze? Wat vinden ze belangrijk? Want ze vinden zichzelf belangrijk. Zo zijn ze opgevoed. Ze zijn digital natives. Ze waarderen content die speciaal voor hen is geschreven.

“Ze willen niet luisteren!”

De meeste millennials willen niet over jouw producten lezen. Ze vertrouwen traditionele advertenties niet en klikken niet op iets dat op een verkooppraatje lijkt. Ze gaan die lange beschrijving van de dingen die je aanbiedt niet lezen. Wie met millenials communiceert moet zich op zijn gesprekspartner concentreren. Het is een oude verkoopwijsheid; Het beste verkoopgesprek heb je met iemand die het gevoel heeft dat je hem centraal stelt.

Hoe doe je dat?

De sleutel tot marketing voor deze generatie is om je eerst op hen te concentreren, niet op jou. Wat willen ze? Wat vinden ze belangrijk? Noem ze egocentrisch, maar digital natives waarderen de inhoud die voor hen relevant is – en alleen voor hen. Als je dat eenmaal in gedachten hebt, moet je het mobielvriendelijk, kort en authentiek houden. Hier zijn beproefde strategieën voor het maken van teksten die gelezen worden en die relevant en waardevol zijn voor millennial moeders en vaders.

Hoe kort moet mijn tekst?

Met al dit gepraat over kortere aandachtsspannes, vraag je je misschien af ​​of er een magisch aantal woorden is, of tijd, die ervoor zouden zorgen dat millennials je inhoud lezen. Helaas is er geen magisch getal. Maar er is een vuistregel: minder is meer. Omdat millennials het druk hebben, meerdere apparaten gebruiken, onderzoeken, lezen en kijken – inhoud opnemen op elke mogelijke manier – is het essentieel dat je ter zake komt (en snel).

Maak inhoud ‘scanbaar’

Lengte is niet altijd een probleem. Er is een tijd en plaats voor lange, informatieve inhoud, vooral in de wereld van ‘edutainment’. Lange artikelen helpen millennials zich te verdiepen en de antwoorden die ze zoeken te vinden . Ze bouwen merkloyaliteit op. En voor jou presteren ze veel beter voor de rangschikking van zoekmachines. Het is een probleem als artikelen niet ‘scanbaar’ zijn. Gebruik de volgende tips om inhoud te structureren op een manier die millennials behaagt, of ze nu op internet surfen op hun smartphone, tablet of desktop:

Gebruik kop- en onderkoppen

Headers (H1) bevestigen dat een millennial op de juiste plaats is, terwijl subheaders (H2) bevestigen dat de inhoud het lezen waard is.

Verdeel grote alinea's in kleinere stukken

Gebruik opsommingstekens, afbeeldingen, scheidingslijnen en afbeeldingen. Terwijl kop- en subkoppen worden gebruikt om de aandacht te trekken, is de alineatekst van een artikel of webpagina het belangrijkste. Zelfs als ze het gevoel hebben dat het hun tijd waard is, zullen ze geen grote alinea’s tekst lezen. Vetgedrukte tekst helpt ook!

Gebruik accordeons om pagina's in te korten

Zoals we hier doen. Als je denkt dat je die grote alinea’s niet kunt opsplitsen, probeer dan de informatie per categorie te nesten met behulp van een accordeonfunctie, zodat lezers kunnen beslissen welke inhoud ze willen overslaan en welke inhoud ze willen lezen. Maak je geen zorgen: accordeons worden nog steeds door Google gecrawld!

Voeg smartlinks toe

Als je andere artikelen hebt geschreven waarin sommige van je onderwerpen volledig worden uitgelegd, voeg dan slimme links toe in plaats van ze te herschrijven. Slimme links zijn hyperlinkteksten die verwijzen naar relevante pagina’s. Dit plaatst de lezer aan het stuur en maakt de informatie gemakkelijk toegankelijk voor degenen die het nodig hebben, zonder degenen die het al weten te vervelen. Toegevoegde bonus: het helpt bij SEO.

Mobile first!

Zorg ervoor dat het eerst mobiel is. Veel mensen gebruiken hun telefoon meer dan hun laptop om op internet te surfen. Als de afbeeldingen niet zijn geoptimaliseerd en niet worden geladen, of als de inhoud slecht is ingedeeld, zal uw bezoeker vertrekken. Simpel als dat. Als je Finalsite Composer gebruikt, gebruik dan de preview-tool voor mobiele apparaten om ervoor te zorgen dat de inhoud op alle apparaten kan worden gescand.

Koppen snellen

Gemiddeld leest 80% van de websitebezoekers alleen uw kop. Nog eens 20% zal je hele pagina of artikel lezen. Koppen bieden je de mogelijkheid om de lezer te verleiden en hen te laten weten welke informatie ze op de pagina vinden.

Gebruik trefwoorden

Zorg ervoor dat koppen bepaalde zoekwoorden bevatten. Het is niet alleen goed voor jouw SEO-prestaties, maar bevestigt ook een millennial dat ze op de juiste plaats zijn.

Gebruik jouw waardepropositie

Een waardepropositie is een verklaring die de voordelen beschrijft die bezoekers van jouw bedrijf mogen verwachten. Waardeproposities kunnen een aanvulling zijn op zoekwoorden die belangrijk zijn voor SEO.

Kort, wel relevant

Je koppen moeten lezers aantrekken. De woorden in H2 en H3 zijn misschien het enige dat mensen lezen – ze blijven scrollen en stoppen alleen bij de koppen die hun interesse wekken.

Gebruik ethos, pathos en logos

De drie overtuigingselementen van Aristoteles zijn nog steeds van toepassing, vooral voor ondertitels. Je kunt niet creatief zijn met paginatitels voor SEO-doeleinden, maar in subheaders mag je je helemaal uitleven. Maak jouw lezer betrokken!

Millennials geven wel degelijk om de inhoud en ze zullen het uiteindelijk lezen. Het is een kwestie van het op de juiste manier verpakken. Ontmoet jouw publiek waar ze graag zijn en leid ze vervolgens door de trechter naar jouw producten.

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

Bij 30% van de Nederlandse organisaties wordt AI al ingezet om de productiviteit te verhogen, bijvoorbeeld door routinetaken te automatiseren of marktonderzoek uit te voeren. Aanvankelijk vreesde men dat banen zoals die van copywriters en marketeers zouden verdwijnen, maar AI blijkt vooral een waardevol hulpmiddel te zijn. Benieuwd hoe AI jouw marktonderzoek kan verbeteren? Lees verder!

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Je hebt een geweldig product of een innovatieve dienst. Fantastisch! Maar hoe zorg je ervoor dat de markt dat ook zo ziet? Een sterke lancering vraagt om meer dan alleen enthousiasme; het begint met goed marktonderzoek. Dit onderzoek helpt je om de markt scherp te begrijpen, de juiste doelgroep te bereiken, en jouw boodschap direct raak te laten zijn. Hier zijn vijf essentiële stappen om jouw product stevig in de markt te zetten, met marktonderzoek als stevige basis.

Contact

Caballerofabriek unit 81
Saturnusstraat 60
2516 AH Den Haag (plan je route)

Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Schrijf je nu in en ontvang elk kwartaal marketing- en verkooptips:

KvK: 66789060
BTW: 856698076B01

Volg ons ook op:

LinkedIn

Loading...