Hoe maak je een goed LinkedIn profiel?

Een goed LinkedIn profiel kan de deuren openen naar nieuwe carrièrekansen, zakelijke connecties en waardevolle professionele relaties. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe baan, je netwerk wilt uitbreiden of gewoon je online aanwezigheid wilt verbeteren, het opmaken van een effectief LinkedIn profiel is essentieel. Hier zijn enkele stappen om je te helpen een aantrekkelijk en informatief LinkedIn-profiel te maken.
Auteur: Camman Jasper
Categorie: Acquisitie, Marketing

Met bijna een miljard gebruikers wereldwijd is LinkedIn is nog steeds het zakelijke sociale medium. In de loop der jaren heeft het platform de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. Maar de kern van het medium is en blijft de gebruikersprofielen. Of je nou veel of weinig gebruik maakt van LinkedIn, een goed profiel is belangrijk. Want recruiters, werkgevers, collega’s en potentiële klanten kijken ook mee. Daarom gaan we in op de belangrijkste elementen van je profiel en geven we een aantal tips & tricks hoe je “nieuwe” functionaliteiten gebruikt.

De basis van jouw LinkedIn profiel

De basis van je LinkedIn profiel bestaat uit je profielfoto, achtergrondfoto, kopregel, samenvatting, werkervaring en onderwijs. Vaardigheden en aanbevelingen zijn belangrijk maar omdat je hier andere mensen bij nodig hebt komen deze onderdelen terug in het uitgebreide LinkedIn profiel.

1. Profielfoto

Kies een professionele profielfoto waarop je goed herkenbaar bent. Vermijd vakantiekiekjes of selfies. Een glimlachende foto met een neutrale achtergrond werkt het beste. De ideale grote voor een profielfoto is 400 x 400 pixels.

2. Achtergrondfoto

Voeg een aangepaste achtergrondfoto toe die je beroep of persoonlijke stijl weerspiegelt. Dit kan bijvoorbeeld een afbeelding zijn van je werkplek, je bedrijfslogo of een inspirerend landschap. De achtergrondfoto is een manier om je profiel meer karakter te geven. De aanbevolen grote is 1584×396 pixels.

3. Professionele kopregel

Je kopregel verschijnt onder je naam en moet kort en krachtig zijn. Geef aan wat je huidige functie is en voeg relevante trefwoorden toe. Dit kunnen de oplossingen zijn de je biedt en eventueel het bedrijf waar je werkt.

4. Samenvatting

Gebruik de samenvattingssectie om een beknopte beschrijving te geven van wie je bent, wat je doet en wat je drijft. Vertel ook wat je onderscheidt van anderen in jouw vakgebied. Voeg ook een call to action toe zoals je email adres of telefoonnummer.

Tip: je kan tegenwoordig ook jouw top 5 vaardigheden toevoegen bij dit onderdeel.

LinkedIn samenvatting

5. Ervaring

Voeg je werkervaring toe, beginnend met je meest recente positie. Schrijf een samenvatting van het onderscheidend vermogen van je organisatie. Geef daarnaast een overzicht van je verantwoordelijkheden, prestaties en gebruik bullet points voor leesbaarheid.

Tip: voeg ook media toe aan de werkervaring

LinkedIn ervaring

6. Onderwijs

Vermeld je academische achtergrond, inclusief diploma’s en de instellingen waar je gestudeerd hebt. Benoem ook vakken die relevant zijn voor je functie en eventuele honneurs. 

Meer leren over LinkedIn? Lees hier meer over in de workshop LinkedIn voor de professional

Jouw LinkedIn profiel uitgebreid

De bovenstaande onderdelen zijn het belangrijkst om goed op orde te hebben. Naast deze onderdelen kan je ook vaardigheden en aanbevelingen toevoegen. Dit is relevant maar vergt wat werk. Daarnaast zijn er nog meer onderdelen die je kan invullen, mits deze voor jou toepasbaar zijn.

Vaardigheden en aanbevelingen

Van alle onderdelen van je profiel zijn de vaardigheden en aanbevelingen secties het meest arbeidsintensief om in te vullen en je hebt hier relaties voor nodig om dit te vullen. Voor vaardigheden kan je zelf wel vaardigheidstesten doen. Maar aanbevelingen moet je altijd ontvangen van iemand anders, die daar maar net de tijd voor moet nemen.

LinkedIn vaardigheden

Nog meer onderdelen

LinkedIn heeft veel onderdelen die je kan toevoegen, maar je kan niet van alles gebruik maken. Als je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gedaan hebt kan je dat toevoegen, maar als je nooit vrijwilligerswerk hebt gedaan kan je de sectie weglaten.

Een overzicht van een aantal toepasbare onderdelen:

  • Licenties en certificaten
  • Vrijwilligerswerk
  • Publicaties
  • Onderscheidingen of prijzen

Tips & tricks voor een uitmuntend LinkedIn profiel

Er zijn nog een aantal tips om het meeste uit je LinkedIn profiel te halen.

Meerdere profieltalen

Maak je profiel op in zowel het Nederlands en Engels. Sommige mensen hebben LinkedIn in het Engels staan en met een Engels account wordt je sneller gevonden. Als je in meerdere landen actief bent is het verstandig je profiel ook naar die talen te vertalen. Bekijk hier hoe je een taal toevoegt. Wanneer je dit gedaan hebt kan je ook per onderdeel van je profiel een vertaling toevoegen.

Afspraak maken knop

Geef mensen de kans direct een afspraak bij jou in te plannen. Klik bij je introductie op het potlood om de introductie te bewerken, scroll helemaal naar beneden en klik dan op aangepaste knop bewerken. Hier kan je een link naar je contactformulier of direct naar je agenda zetten als je daar gebruik van maakt.

Deze knop verschijnt als je een gratis account hebt onder je kopregel en naast je “meer” button als je sales navigator gebruikt. 

CTA-LinkedIn

Uitgelichte media, bijdrages of linkjes

Laat zien wat voor jou en voor de bezoeker van je profiel het belangrijkst is. Ga bij profielonderdeel toevoegen naar aanbevolen, daar klik je op uitgelicht item toevoegen. 

Meer leren over LinkedIn? Lees hier meer over in de workshop LinkedIn voor de professional

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

Hoe realiseer je effectieve B2B leadgeneratie?

Hoe realiseer je effectieve B2B leadgeneratie?

Als B2B onderneming weet je hoe belangrijk het is om nieuwe leads te genereren en bestaande relaties te onderhouden. Leadgeneratie draait om het aantrekken van potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Het juiste proces en de juiste strategieën kunnen hierin het verschil maken.

10 manieren om hoogwaardige leads met ChatGPT te genereren  

10 manieren om hoogwaardige leads met ChatGPT te genereren  

Het landschap van leadgeneratie evolueert voortdurend, en bedrijven moeten zich aanpassen aan nieuwe methoden om potentiële klanten te bereiken en te converteren. Een opkomende kracht in dit domein is de integratie van kunstmatige intelligentie, met name ChatGPT, een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door OpenAI. In dit blog gaan we verkennen hoe ChatGPT kan worden ingezet als een effectief instrument om hoogwaardige leads te genereren voor jouw bedrijf.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons