Hoe communiceer ik met de volgende generatie?

Het is een vraag van elke generatie. En nu hebben we Gen Z. Dat is inmiddels bijna 30% van jouw doelgroep. Hoe bereiken we die?
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Marketing

Hoe communiceer ik met de volgende generatie?

Het is een vraag van elke generatie. En nu hebben we Gen Z. Dat is inmiddels bijna 30% van jouw doelgroep. Hoe bereiken we die?
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Marketing

We weten het: Jongeren kunnen niet meer lezen, hebben een korte concentratieboog en zijn met traditionele middelen moeilijk te bereiken. Tot zover voor de Boomers. Wat we ook weten is dat jongeren steeds sneller informatie verwerken en geleerd hebben om zelf op onderzoek uit te gaan. Tijd om eens te kijken hoe je met ze in gesprek gaat.

Communiceren met Gen Z is vergelijkbaar met communiceren met elke andere leeftijdsgroep. Er zijn een paar belangrijke verschillen waarmee je rekening moet houden. Vijf tips om effectief te communiceren met Gen Z:

Gebruik digitale kanalen

Generatie Z is de eerste generatie die opgroeit met wijdverbreide toegang tot internet en sociale media. Ze geven de voorkeur geven aan communicatie via digitale kanalen. Gebruik sociale media, berichten-apps en andere online platforms om met hen te communiceren.

Houd het kort

Gen Z is opgegroeid met een constante stroom aan informatie en is gewend om content snel te consumeren. Ze geven de voorkeur aan kortere, beknoptere berichten die ter zake komen. Pas als ze echt geinteresseerd zijn en verdieping zoeken gaan ze blogs en papers als deze lezen. Neem een voorbeeld aan de video hieronder.

Gebruik visuele hulpmiddelen

Gen Z is meer visueel georiënteerd dan eerdere generaties, dus het gebruik van afbeeldingen, video’s en andere visuele hulpmiddelen helpt om de boodschap boeiender en effectiever te maken.

Wees authentiek

Gen Z waardeert authenticiteit en transparantie, dus het is belangrijk om oprecht en eerlijk te communiceren.

Sta open voor feedback

Generatie Z is gewend om hun gedachten en meningen online te kunnen delen, dus staan ze misschien meer open voor het geven van feedback. Moedig open communicatie aan en wees bereid om naar hun ideeën en perspectieven te luisteren en deze in overweging te nemen.

En waar moet die inhoud dan aan voldoen?

Gebruik memes en GIF’s

Gen Z houdt ervan om memes en GIF’s te delen en te maken. Dit zijn korte, visueel aantrekkelijke stukjes inhoud die vaak humor gebruiken om een boodschap over te brengen. Het gebruik van memes en GIF’s in  communicatie helpt om de boodschap aantrekkelijker en herkenbaarder te maken.

Korte, beknopte berichten

Zoals eerder vermeld, is Gen Z gewend om snel informatie te verwerken en geeft ze de voorkeur aan kortere, beknoptere berichten die ter zake komen. BOODSCHAP!

Gepersonaliseerde inhoud

Gen Z waardeert authenticiteit en individualiteit. Gepersonaliseerde inhoud die hun belangstelling wekt, spreekt ze aan.

Interactieve inhoud

Generatie Z is gewend om online met inhoud te kunnen communiceren, dus het opnemen van interactieve elementen in jouw communicatie, zoals peilingen, quizzen of games, is een goede manier om deze generatie erbij te betrekken.

Authentieke verhalen vertellen

Gen Z waardeert echte, authentieke verhalen, dus door verhalen die oprecht en herkenbaar zijn te delen leg je sneller contact met deze generatie.

Als je het goed beschouwd is het geen nieuwe manier van communiceren, maar een andere manier. Als je de manier bekijkt waarop je met Gen Z communiceert leer je dat het eigenlijk persoonlijke communicatie is, die je vertaalt naar, voornamelijk digitale, touchpoints. Met dat in je acherhoofd maak jij teksten die aansluiten bij de volgende generatie.

Hoe schrijf je een blog voor Gen Z?

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

Wat is de beste Call To Action?

Wat is de beste Call To Action?

Dan heb je eindelijk bezoekers op jouw website. Honderden. Maar ze converteren niet in klanten. Dan klopt er iets niet. Biedt je jouw bezoekers wel voldoende goede CTA’s?

Drie interviewmethodes om jouw klant te leren kennen

Drie interviewmethodes om jouw klant te leren kennen

Je wil meer weten over de motivatie van jouw klanten. Of van jouw prospects. Om jouw dienst te verbeteren. Dan moet je vragen stellen. Om informatie op te halen. Dat kan op drie manieren. Door zelf te gaan luisteren, de doelgroep te laten bellen of door een digitale enquête. Er is een relatie tussen de kwaliteit (die is aflopend) de quantiteit (die is oplopend) en de kosten per afgenomen interview.

Marge maken? Differentieer jouw product!

Marge maken? Differentieer jouw product!

Productdifferentiatie. Het is een lang woord. Excuses. De definitie is nog iets langer: “Differentiatie is het aanbrengen van onderscheid op een product of dienst van dat van zijn concurrenten.” We leggen in dit blog uit wat de waarde van productdifferentiatie is. Dan kan jij beoordelen of het bij gaat bijdragen aan jouw resultaat.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct