Hoe communiceer ik met de volgende generatie?

Het is een vraag van elke generatie. En nu hebben we Gen Z. Dat is inmiddels bijna 30% van jouw doelgroep. Hoe bereiken we die?
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Marketing

We weten het: Jongeren kunnen niet meer lezen, hebben een korte concentratieboog en zijn met traditionele middelen moeilijk te bereiken. Tot zover voor de Boomers. Wat we ook weten is dat jongeren steeds sneller informatie verwerken en geleerd hebben om zelf op onderzoek uit te gaan. Tijd om eens te kijken hoe je met ze in gesprek gaat.

Communiceren met Gen Z is vergelijkbaar met communiceren met elke andere leeftijdsgroep. Er zijn een paar belangrijke verschillen waarmee je rekening moet houden. Vijf tips om effectief te communiceren met Gen Z:

Gebruik digitale kanalen

Generatie Z is de eerste generatie die opgroeit met wijdverbreide toegang tot internet en sociale media. Ze geven de voorkeur geven aan communicatie via digitale kanalen. Gebruik sociale media, berichten-apps en andere online platforms om met hen te communiceren.

Houd het kort

Gen Z is opgegroeid met een constante stroom aan informatie en is gewend om content snel te consumeren. Ze geven de voorkeur aan kortere, beknoptere berichten die ter zake komen. Pas als ze echt geinteresseerd zijn en verdieping zoeken gaan ze blogs en papers als deze lezen. Neem een voorbeeld aan de video hieronder.

Gebruik visuele hulpmiddelen

Gen Z is meer visueel georiënteerd dan eerdere generaties, dus het gebruik van afbeeldingen, video’s en andere visuele hulpmiddelen helpt om de boodschap boeiender en effectiever te maken.

Wees authentiek

Gen Z waardeert authenticiteit en transparantie, dus het is belangrijk om oprecht en eerlijk te communiceren.

Sta open voor feedback

Generatie Z is gewend om hun gedachten en meningen online te kunnen delen, dus staan ze misschien meer open voor het geven van feedback. Moedig open communicatie aan en wees bereid om naar hun ideeën en perspectieven te luisteren en deze in overweging te nemen.

En waar moet die inhoud dan aan voldoen?

Gebruik memes en GIF’s

Gen Z houdt ervan om memes en GIF’s te delen en te maken. Dit zijn korte, visueel aantrekkelijke stukjes inhoud die vaak humor gebruiken om een boodschap over te brengen. Het gebruik van memes en GIF’s in  communicatie helpt om de boodschap aantrekkelijker en herkenbaarder te maken.

Korte, beknopte berichten

Zoals eerder vermeld, is Gen Z gewend om snel informatie te verwerken en geeft ze de voorkeur aan kortere, beknoptere berichten die ter zake komen. BOODSCHAP!

Gepersonaliseerde inhoud

Gen Z waardeert authenticiteit en individualiteit. Gepersonaliseerde inhoud die hun belangstelling wekt, spreekt ze aan.

Interactieve inhoud

Generatie Z is gewend om online met inhoud te kunnen communiceren, dus het opnemen van interactieve elementen in jouw communicatie, zoals peilingen, quizzen of games, is een goede manier om deze generatie erbij te betrekken.

Authentieke verhalen vertellen

Gen Z waardeert echte, authentieke verhalen, dus door verhalen die oprecht en herkenbaar zijn te delen leg je sneller contact met deze generatie.

Als je het goed beschouwd is het geen nieuwe manier van communiceren, maar een andere manier. Als je de manier bekijkt waarop je met Gen Z communiceert leer je dat het eigenlijk persoonlijke communicatie is, die je vertaalt naar, voornamelijk digitale, touchpoints. Met dat in je acherhoofd maak jij teksten die aansluiten bij de volgende generatie.

Hoe schrijf je een blog voor Gen Z?

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

De 20 beste ChatGPT prompts voor marketing in 2024

De 20 beste ChatGPT prompts voor marketing in 2024

Ontdek 20 krachtige ChatGPT prompts voor content-, e-mail-, SEO- en socialmediamarketing. In de dynamische wereld van digitale marketing is ChatGPT dé sleutel tot innovatieve strategieën. Laat kunstmatige intelligentie je helpen om de aandacht te trekken, betrokkenheid te vergroten en conversies te stimuleren door middel van ChatGPT prompts.

Social media afmetingen 2024 voor optimale visuals

Social media afmetingen 2024 voor optimale visuals

Blijf bij de tijd in de razendsnelle wereld van social media. Ontdek de essentiële social media afmetingen voor profielfoto’s, omslagfoto’s en berichten in 2024 met onze handige infographics. Voorkom korrelige beelden en plan je social media content met de juiste afmetingen voor 2024.

Hoe optimaliseer je een LinkedIn bedrijfspagina?

Hoe optimaliseer je een LinkedIn bedrijfspagina?

Optimaliseer je LinkedIn bedrijfspagina voor nieuwe zakelijke kansen, waardevolle connecties en een sterke professionele aanwezigheid. Of je nu je klantenkring wilt vergroten, nieuwe zakelijke kansen wilt ontdekken of gewoon je online aanwezigheid wilt versterken, het optimaliseren van je bedrijfspagina is van cruciaal belang. Ontdek essentiële stappen, zoals het volledig invullen van je pagina, SEO-strategieën, contentmarketing, en de nieuwste features voor 2024.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Loading...
Bel ons