Hoe communiceer ik met de volgende generatie?

Het is een vraag van elke generatie. En nu hebben we Gen Z. Dat is inmiddels bijna 30% van jouw doelgroep. Hoe bereiken we die?
Auteur: Erik Camman
Categorie: Communicatie, Marketing

We weten het: Jongeren kunnen niet meer lezen, hebben een korte concentratieboog en zijn met traditionele middelen moeilijk te bereiken. Tot zover voor de Boomers. Wat we ook weten is dat jongeren steeds sneller informatie verwerken en geleerd hebben om zelf op onderzoek uit te gaan. Tijd om eens te kijken hoe je met ze in gesprek gaat.

Communiceren met Gen Z is vergelijkbaar met communiceren met elke andere leeftijdsgroep. Er zijn een paar belangrijke verschillen waarmee je rekening moet houden. Vijf tips om effectief te communiceren met Gen Z:

Gebruik digitale kanalen

Generatie Z is de eerste generatie die opgroeit met wijdverbreide toegang tot internet en sociale media. Ze geven de voorkeur geven aan communicatie via digitale kanalen. Gebruik sociale media, berichten-apps en andere online platforms om met hen te communiceren.

Houd het kort

Gen Z is opgegroeid met een constante stroom aan informatie en is gewend om content snel te consumeren. Ze geven de voorkeur aan kortere, beknoptere berichten die ter zake komen. Pas als ze echt geinteresseerd zijn en verdieping zoeken gaan ze blogs en papers als deze lezen. Neem een voorbeeld aan de video hieronder.

Gebruik visuele hulpmiddelen

Gen Z is meer visueel georiënteerd dan eerdere generaties, dus het gebruik van afbeeldingen, video’s en andere visuele hulpmiddelen helpt om de boodschap boeiender en effectiever te maken.

Wees authentiek

Gen Z waardeert authenticiteit en transparantie, dus het is belangrijk om oprecht en eerlijk te communiceren.

Sta open voor feedback

Generatie Z is gewend om hun gedachten en meningen online te kunnen delen, dus staan ze misschien meer open voor het geven van feedback. Moedig open communicatie aan en wees bereid om naar hun ideeën en perspectieven te luisteren en deze in overweging te nemen.

En waar moet die inhoud dan aan voldoen?

Gebruik memes en GIF’s

Gen Z houdt ervan om memes en GIF’s te delen en te maken. Dit zijn korte, visueel aantrekkelijke stukjes inhoud die vaak humor gebruiken om een boodschap over te brengen. Het gebruik van memes en GIF’s in  communicatie helpt om de boodschap aantrekkelijker en herkenbaarder te maken.

Korte, beknopte berichten

Zoals eerder vermeld, is Gen Z gewend om snel informatie te verwerken en geeft ze de voorkeur aan kortere, beknoptere berichten die ter zake komen. BOODSCHAP!

Gepersonaliseerde inhoud

Gen Z waardeert authenticiteit en individualiteit. Gepersonaliseerde inhoud die hun belangstelling wekt, spreekt ze aan.

Interactieve inhoud

Generatie Z is gewend om online met inhoud te kunnen communiceren, dus het opnemen van interactieve elementen in jouw communicatie, zoals peilingen, quizzen of games, is een goede manier om deze generatie erbij te betrekken.

Authentieke verhalen vertellen

Gen Z waardeert echte, authentieke verhalen, dus door verhalen die oprecht en herkenbaar zijn te delen leg je sneller contact met deze generatie.

Als je het goed beschouwd is het geen nieuwe manier van communiceren, maar een andere manier. Als je de manier bekijkt waarop je met Gen Z communiceert leer je dat het eigenlijk persoonlijke communicatie is, die je vertaalt naar, voornamelijk digitale, touchpoints. Met dat in je acherhoofd maak jij teksten die aansluiten bij de volgende generatie.

Hoe schrijf je een blog voor Gen Z?

Wil je meer weten?

Dat kan. Stel jouw vraag via ons contactformulier en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Meer blogs

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

AI in Marktonderzoek: Trends, tools en de toekomst

Bij 30% van de Nederlandse organisaties wordt AI al ingezet om de productiviteit te verhogen, bijvoorbeeld door routinetaken te automatiseren of marktonderzoek uit te voeren. Aanvankelijk vreesde men dat banen zoals die van copywriters en marketeers zouden verdwijnen, maar AI blijkt vooral een waardevol hulpmiddel te zijn. Benieuwd hoe AI jouw marktonderzoek kan verbeteren? Lees verder!

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Hoe zet je jouw product succesvol in de markt? Het geheim zit in marktonderzoek 

Je hebt een geweldig product of een innovatieve dienst. Fantastisch! Maar hoe zorg je ervoor dat de markt dat ook zo ziet? Een sterke lancering vraagt om meer dan alleen enthousiasme; het begint met goed marktonderzoek. Dit onderzoek helpt je om de markt scherp te begrijpen, de juiste doelgroep te bereiken, en jouw boodschap direct raak te laten zijn. Hier zijn vijf essentiële stappen om jouw product stevig in de markt te zetten, met marktonderzoek als stevige basis.

Contact

Caballerofabriek unit 71
Saturnusstraat 60
2516 AH Den Haag (plan je route)

Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Schrijf je nu in en ontvang elk kwartaal marketing- en verkooptips:

KvK: 66789060
BTW: 856698076B01

Volg ons ook op:

LinkedIn

Loading...