BLOG

De zin en onzin van zoekmachines
Ebay heeft de effectiviteit van de gekochte clicks via Adwords laten onderzoeken en het blijkt dat deze weinig profijt opleveren. Geldt dat nu ook voor andere bedrijven of leveren SEO en Adwords voor MKB-ondernemingen wel resultaten?
Bedrijven verwachten gouden bergen
De uitslag van het onderzoek van Ebay sluit aan bij onze observatie dat bedrijven vaak te veel geld uitgeven aan Adwords. Het lijkt zo’n eenvoudige manier om klanten te werven, maar als je er weinig opdrachten uit haalt, is de conversie vaak veel te laag. Ander is het als je op zoek bent naar nieuwe klanten waarmee je een langere relatie wilt aanknopen. Daarbij zou een eerste contact via Google een goed begin kunnen zijn. Dat contact hoeft niet persé via Adwords te lopen. Via slimme zoekmachinemarketing vindt jouw doelgroep je ook. Gebruik bijvoorbeeld zoekwoorden die te maken hebben met de problemen die de doelgroepen hebben, de vragen die ze hebben en de antwoorden die ze zoeken. Dat onderscheid je van de algemene zoektermen die iedereen al gebruikt.
Wanneer is Adwords effectief?
Voor kleinere organisaties heeft het inzetten van Adwords, in combinatie met een vindstrategie, dus wèl nut. Je bent immers niet zo bekend dat klanten met een manifeste behoefte direct naar jou zoeken net zoals bij Ebay. Bedrijven met niche-producten kunnen ook profijt hebben van Adwords. Het is dus zaak om er slim mee om te gaan en jouw marketingeuro verstandig in te zetten. Internetmarketing kan organisaties helpen om nieuwe doelgroepen aan te boren en bestaande relaties te verduurzamen. Zoals alle vormen van marketing werkt SEO het beste als het een onderdeel is van je totale verkoopstrategie. Daarmee is digitale marketing weer gewone marketing.

Wat is jouw plan voor 2021?

Het zijn onzekere tijden. Veel plannen die gemaakt zijn voor 2020 konden in maart de prullenbak of ijskast in. Hoe onderneem je in onzekere tijden? En welke ontwikkelingen zie je in 2021 waar je op kan inspelen? Deze vragen en meer beantwoorden we in ons nieuwe webinar 'Plannen maken voor 2021.'