BLOG

Content is king
Ieder bedrijf heeft een website. Goed besluit als je ervoor kiest hierin te investeren! Een website is inmiddels meer dan een online visitekaartje en wordt breed ingezet als marketingcommunicatiemiddel. Toch wordt door veel bedrijven de website nauwelijks benut en wordt de investering gewoon afgeschreven zonder dat het daadwerkelijk zwart op wit iets oplevert.
Denk aan interactie, vergaren van data, op een doelgroep afgestemde communicatie, allerlei manieren om leads te genereren en een raakvlak te creëren met uw doelgroep. Eén van de meest bekende voor u is wellicht de nieuwsbrief. In een b2c omgeving een beetje achterhaald, maar in de b2b nog steeds ontzettend nuttig.

De website biedt allerlei mogelijkheden uw doelgroep te triggeren en jouw prospects in kaart te brengen.

Wat staat er dan zoal in een nieuwsbrief?

De laatste ontwikkelingen van het bedrijf, bezochte events, introductie van nieuw personeel. Heel interessant allemaal, maar wat is daarvan de waarde voor uw doelgroep? Juist, niet erg veel. Het is dan ook doodnormaal dat er na iedere nieuwsbrief een x aantal afmeldingen volgen. Allemaal e-mailadressen, en dus prospects, die u niet meer mag benaderen met deze tool. Zonde! Anno 2015 is het genereren van data enorm belangrijk. De tijd waarin jouw verkoper bij jouw klant de deur platloopt is voorbij. 99% van de klanten oriënteert zich eerst op internet of bij relaties, om zo informatie in te winnen wat die verkoper jouw klant anders op een veel te mooie manier wil vertellen.

Hoe verzamel je contactgegevens?

Het is dus belangrijk om iedereen die op welke manier dan ook met uw organisatie in aanraking komt te prikkelen data achter te laten. Het moet voor hen interessant genoeg zijn een e-mailadres achter te laten. Hier zijn verschillende tools voor beschikbaar. In ruil voor kennis, een kleine gift, kans op een workshop is de doelgroep best bereid om je wat gegevens te verstrekken. Actuele gegevens. Op deze wijze kan je met de verzamelde data als input voor de nieuwsbrief jouw doelgroep faciliteren in dit oriëntatietraject. Je kunt hen vertellen wat jouw diensten hen opleveren, en sturen op jouw onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde voor de organisatie. Maar let op, de nieuwsbrief dient al van toegevoegde waarde te zijn. Zijn jouw diensten op dit moment misschien niet interessant dan schrijft jouw prospect zich uit. De lezer dient geïnteresseerd te blijven in jouw nieuwsbrieven voor het geval dat zij jouw dienst over een jaar of 2 wellicht nodig hebben. Jouw website is de meest effectieve tool in een b2b omgeving om deze data te verzamelen. Daarnaast is er een manier om zelfs de oriëntatiefase van uw doelgroep enigszins in kaart te brengen. Bijna iedere website beschikt over Google Analytics. Maar wat zeggen zij je precies? Aantal bezoekers op welke pagina’s, piekuren etc. Stel dat je in staat bent te zien wie jouw website bezoekt, welke pagina’s en op welke tijdstippen zij dit doen? Juist, je hebt voorkennis van de behoefte van een prospect, én je beschikt over de data deze gepast te kunnen benaderen. De oriëntatiefase van jouw doelgroep is voor jou bekend, en op dit moment kan je jouw verkoper effectief laten schakelen.

Wat is jouw plan voor 2021?

Het zijn onzekere tijden. Veel plannen die gemaakt zijn voor 2020 konden in maart de prullenbak of ijskast in. Hoe onderneem je in onzekere tijden? En welke ontwikkelingen zie je in 2021 waar je op kan inspelen? Deze vragen en meer beantwoorden we in ons nieuwe webinar 'Plannen maken voor 2021.'