Marktonderzoek in de B2B
Kom erachter welke eisen jouw potentiële klanten aan jouw product of dienst stellen. Doe een marktonderzoek! AdviesgesprekStel jouw vraagWaarom specifiek B2B marktonderzoek?
B2B marketing is fundamenteel anders dan B2C marketing. Aankooptrajecten zijn complexer. Zo zijn er vaak meerdere stakeholders bij een klant en gaat het over grotere bedragen. Ook bij de segmentatie kijk je vaak naar andere kenmerken. Lees hier meer over segmentatie in B2B. Daarom maken we B2B marktonderzoek vaker gebruik van kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals interviews en panels.
Hoe ziet de klantreis eruit?
Dit is een veelgestelde vraag die we beantwoorden door middel van een marktonderzoek. Want je wilt weten wanneer je van een prospect een klant maakt. En wat die klant van je verwacht. De beste manier om daar achter te komen is een marktonderzoek. Welke keuzes maakt jouw doelgroep? En waarom?
Ontdek in 5 stappen wat jouw klanten echt willen
Bekijk stap voor stap hoe wij te werken gaan om jouw markt te onderzoeken.
De 5 voordelen van marktonderzoek
1. Inzicht in de doelgroep
Marktonderzoek biedt waardevol inzicht in de behoeften, voorkeuren en verwachtingen van je doelgroep, waardoor je beter kunt inspelen op hun wensen.
2. Verbeteren van producten en diensten
Het helpt bij het verbeteren en aanpassen van je producten of diensten op basis van de feedback en eisen van de markt, waardoor ze beter aansluiten op de vraag.
3. Concurrentie analyse
Door marktonderzoek te doen, kun je de concurrentie beter begrijpen en identificeren, waardoor je strategieën kunt ontwikkelen om je te onderscheiden in de markt.
4. Doelgerichte marketing
Marktonderzoek helpt je bij het identificeren van effectieve marketingkanalen en boodschappen, waardoor je je marketingbudget efficiënter kunt inzetten.
5. Verhogen klanttevredenheid
Het draagt bij aan het verbeteren van klanttevredenheid door ervoor te zorgen dat je producten en diensten aansluiten op de verwachtingen en behoeften van je doelgroep.
Veel gestelde vragen over marktonderzoek
Marktonderzoek is een vak apart, en we begrijpen dat er veel vragen over zijn. Hier zijn de meest voorkomende vragen over marktonderzoek. Staat jouw vraag er niet bij? Neem gerust contact op. We helpen je graag!
Wat voor types onderzoek voeren jullie uit?
Wij doen diverse types onderzoek. Van klantpanels voor introductie van nieuwe producten of diensten, naar klanttevredenheidsonderzoek tot onderzoek naar de ideale klantreis. De meeste onderzoeken die wij doen zijn product marktonderzoek. Hierin testen we of en hoe je waardepropositie ook resoneert met de markt.
Welke onderzoeksmethoden gebruiken jullie?
Wij doen altijd deskresearch gecombineerd met ofwel klantpanels, (telefonische) interviews of telefonische enquêtes.
Wanneer moet ik marktonderzoek doen?
Marktonderzoek is cruciaal bij het starten van een bedrijf, het introduceren van nieuwe producten, het uitbreiden naar nieuwe markten, heroverwegen van bedrijfsstrategieën en als een doorlopend proces om veranderende marktomstandigheden bij te houden. Het biedt essentieel inzicht op verschillende momenten in de levenscyclus van een bedrijf.
Wat vindt de markt van jouw aanbod?
We hebben een breed pakket aan diensten om markt- en klanttevredenheidsonderzoek te doen. Maar het begint bij jou. Wat zou je willen? Laat het ons weten via het formulier hiernaast.