BLOG

Wat te doen als verkoop het onderscheidend vermogen is?
Wanneer je in een markt zit waar het onderscheidend vermogen vooral wordt bepaald door persoonlijke relaties, moet je een stap verder gaan dan een ‘eenvoudig’ productvoordeel op tafel te leggen. Het product is niet de dienst, en de dienst laat zich moeilijk onderscheiden.

Hoe zorg je ervoor dat je in een markt met veel gelijkwaardige aanbieders opvalt bij de juiste doelgroep? Wanneer je in een markt zit waar het onderscheidend vermogen vooral wordt bepaald door persoonlijke relaties, moet je een stap verder gaan dan een ‘eenvoudig’ productvoordeel op tafel te leggen. Het product is niet de dienst, en de dienst laat zich moeilijk onderscheiden. Klantenfabriek heeft een werkwijze om dat onderscheidend vermogen zichtbaar te maken.

Welke waarde voeg je toe?

Het werk van Klantenfabriek bestaat voor een groot deel uit meten en valideren. We kunnen tot achter de komma uitrekenen wat jouw waardepropositie is. Dat is een goede basis. We maken daarnaast, voor bedrijven waarbij “The Human Factor” de sleutel tot succes is, meer gebruik van de persoonlijke waarde van jouw merk. Daar hebben we een speciale dienst voor ontwikkeld, waarmee we in drie stappen deze waarden boven tafel krijgen.

Jouw bedrijf heeft baat bij een maatwerk marketing- en verkoopuitvoering. Op basis van de harde KPI’s is het moeilijk om je te onderscheiden: Een opleidings of trainingsbureau leidt op, een detacheerder detacheert, een assessmentbureau verzorgt assessments… , etc, etc. Wie zich wil onderscheiden stelt de verdiepingsvraag naar de drijfveren van jouw bedrijf, die we vervolgens vertalen naar herkenbare communicatie.

Hoe creëer je onderscheidend vermogen?

In ‘The Human Factor’ vragen we je eerst uit over jouw visie, missie en kernwaarden. Daarmee is het werk niet klaar, want je zult zien dat jullie kernwaarden vaak lijken op die van je concurrenten. Begrippen als “persoonlijk’, ‘transparant’, ‘betrokken’ of ‘kwalitatief”’ zijn gemeenplaatsen, die we tot leven brengen en waar we duiding aan geven.

De specialisten van Klantenfabriek maken die vertaling naar jouw doelgroep, waardoor je relaties aansluit die jouw boodschap herkennen en waarderen. We maken buyer persona’s, zoeken touchpoints, kanalen en ontwikkelen content die het verschil maakt. Daarmee ontstaat niet alleen een strategie, maar ook een duidelijk communicatieplan, waarmee je eenvoudiger nieuwe relaties vind en jouw netwerk uitbreidt met waardevolle contacten.

Details

Over de auteur

Maja de Jongh

Business Developer

Spot-on en empathie zijn de twee kerncompetenties van Maja die, soms als wervelwind en daarna weer beschouwend, snel doordringt tot jouw belangrijke vragen en daar met jou antwoorden op formuleert.

Competenties

  • Acquisitie
  • Coaching

Opvallend

  • Trainingsacteur
  • Levensgenieter
  • Zeilgek

Quote

“Maja’s vermogen om zich in te leven in ‘de ander’ wordt slechts overtroffen door haar talent om zich vol overgave in projecten te storten. Als ze daarna de losse eindjes aan elkaar heeft geknoopt kijken wij en onze opdrachtgevers tevreden achterom.”
(Erik Camman)