Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation is dè tool die de marketing strategie van een bedrijf vertaalt naar (automatische) acties. Marketing Automation software verzamelt en gebruikt data om persoonlijke berichten te sturen naar jouw contactpersonen op het juiste moment, gebaseerd op de acties die zij ondernemen. Het levert snel, correcte en waardevolle informatie. Daardoor voegt het waarde toe aan jouw onderneming en klanten.
Auteur: Mike Koolwijk
Datum: 21 februari 2018
Categorie: Marketing

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation is dè tool die de marketing strategie van een bedrijf vertaalt naar (automatische) acties. Marketing Automation software verzamelt en gebruikt data om persoonlijke berichten te sturen naar jouw contactpersonen op het juiste moment, gebaseerd op de acties die zij ondernemen. Het levert snel, correcte en waardevolle informatie. Daardoor voegt het waarde toe aan jouw onderneming en klanten.
Auteur: Mike Koolwijk
Datum: 21 februari 2018
Categorie: Marketing

Waarom gebruik je Marketing Automation?

Het is altijd al mogelijk geweest om de juiste boodschap te bezorgen bij de juiste personen; dit kan tijdens een ontmoeting of een telefoongesprek. Echter, is geen van deze manieren goed te schalen omdat je afhankelijk bent van de individuele kwaliteit van verkopers. Met behulp van Marketing Automation kunnen jouw verkopers zich richten op hun kerntaken en een hogere conversie realiseren. Het is een tool die, mits goed ingezet, een waardevolle bijdrage levert aan Sales en Accountmanagement. Het verbetert de persoonlijke communicatie met contactpersonen en maakt deze schaalbaar. Het bespaart tijd en kosten en levert een positieve bijdrage aan de R.O.I. van sales en marketing.

“Marketing Automation creëert de mogelijkheid om de juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen en zorgt er daarbij voor dat deze interacties meetbaar zijn voor de gebruiker.”

De beste manier om het te begrijpen is het te zien!

De kern van elke Marketing Automation campagne wordt gevormd door workflows. Door een workflow ontvangen contactpersonen automatisch de juiste informatie. Daarnaast krijgen de contactpersonen een LeadScore die ondersteunt om op het juiste moment in contact te komen. Hier is een simpele automation workflow gemaakt in onze LeadMachine. Er zijn 4 elementen in een workflow:
  • Triggers: Wat zorgt voor het starten van de workflow? In dit geval een bezoek aan onze website.
  • Filter: Aan welke voorwaarde moet een bezoeker voldoen om een vervolgactie te starten? In dit geval een bezoek aan specifieke pagina’s.
  • Acties: Wat gebeurt er als een voorwaarde voldaan is? In dit geval word de score van een lead aangepast en krijgt hij een markering dat hij interesse heeft in één van de producten.
  • Delay: Tijd tussen de stappen in de workflow (staat niet in het voorbeeld). Als iemand in het vervolg een mail ontvangt kan je instellen dat deze na een bepaalde termijn verzonden wordt.
Workflows worden gebruikt om leads te volgen, klantbehoefte te inventariseren, feedback te verzamelen, complete mailcampagnes met aangepaste informatie te versturen en nog veel meer.

Bekijk hier onze klantcase met voorbeelden van workflows

Wat is het verschil tussen Marketing Automation en de oude email tools?

Ten eerste bevat Marketing Automation software een CRM systeem (customer relationship management) dat bijhoudt welke handelingen een specifieke contactpersoon heeft verricht. Er wordt per contactpersoon een profiel opgebouwd met zijn interesses en interacties met jouw campagnes, waar je jouw vervolgacties op baseert.
Een voorbeeld:

Op onze website staan diverse informatiebronnen, zoals whitepapers. Wanneer mensen een whitepaper downloaden bieden we de mogelijkheid om aan te geven waar iemand zijn interesses liggen, in ons geval de keuze tussen drie producten. Als een bezoeker één van de producten selecteert krijgt hij op zijn klantkaart in het CRM een markering dat hij die interesse heeft.

In dit geval heeft de bezoeker interesse in het product ImagoMachine. Op basis van deze informatie starten wij een workflow.

Het tweede verschil is dat Marketing Automation zich niet beperkt tot email campagnes maar ook ideaal is voor:
  • Het inplannen en versturen van social media updates
  • Het verzamelen van website data
  • Maken van formulieren, die makkelijk te plaatsen zijn op de website
  • Het maken van landingspagina’s
  • Het goed in kaart brengen van de interacties van de bezoekers van jouw website (op basis van een tijdlijn)
  • Koppelingen met betaalsystemen en webshops
  • Creëren van persona’s
  • Het meten van verschuivingen in je salefunnel

Wat kan Marketing Automation doen voor mijn bedrijf?

Als je een lijst hebt van contactpersonen, inschrijvers of klanten kan je snel beginnen met Marketing Automation. (Heb je dat niet dan zijn wij er om je erbij te helpen.) Marketing Automation:
  • Verhoogt de R.O.I. van jouw klanten
  • Versterkt de relatie met jouw klanten
  • Verkort jouw sales trajecten (verkoop komt in contact met leads die aangetoond interesse hebben en niet eerder!)
  • Verbetert het proces om leads te kwalificeren
  • Verhoogt de conversie van sales
  • Neemt automatisch jouw inschrijvers mee in een workflow
  • Verhoogt de open en click rates van jouw emails
  • Maak je marketing efficiënter waardoor je meer kan focussen op verkoop
  • Beheert jouw online uitingen vanaf één platform (linkedin, facebook, twitter)
Het hoofddoel van Marketing Automation is op het juiste moment aan tafel te komen met een potentiële klant. Op basis van interesse, interactie en leadscoring zal je van veel bezoekers de juiste contactpersonen identificeren, waar sales proactief en met de juiste informatie mee in contact kan komen. De rest is niet verloren, je blijft ze monitoren tot het moment dat ze kooprijp zijn!

Was dit voldoende informatie?

We deden ons best. We hopen dat je hebt gevonden wat je zocht. Als dat niet zo is beantwoorden we jouw vraag persoonlijk. Stel hem via ons contactformulier of whatsapp, dan krijg je per kerende post antwoord.

Meer blogs

De klantreis van Frodo

De klantreis van Frodo

Een belangrijke vraag bij acquisitie: “In welke fase zit mijn klant?” Het bepaalt de content die je moet leveren. Daarbij is “The hero’s journey” een fijn hulpmiddel. Hij toont hij dat mensen in elke fase een andere contentbehoefte hebben. Dat geldt voor epische...

2021

2021

2021 was het jaar waarin veel gebeurde. We hebben geleerd dat verwachtingen niet altijd uitkomen, dat het leven niet maakbaar is en dat we grote uitdagingen samen moeten oplossen.

Een marketingbudget in vijf stappen

Een marketingbudget in vijf stappen

Het is de tijd van het jaar om als marketeer jouw leidinggevende ervan te overtuigen om ook volgend jaar weer te investeren in de marketinginspanningen van het bedrijf. Immers, jij bent er van overtuigd dat jouw afdeling bijdraagt aan het lange termijn succes van jullie bedrijf en haar producten, nu is het zaak om ook jouw collega’s daarvan te overtuigen.

HQ & Academy

CAB FAB
Saturnusstraat 60/71
2516 AH Den Haag
Tel: (070) 222 38 80
support@klantenfabriek.nl

Zakelijk

Klantenfabriek B.V.
KvK: 66789060
BTW: 856698076B01
Onderdeel van:
High Attention Group B.V.

Bel direct