Hoe kom je tot een goede product markt combinatie? Deel 2

Door Jasper Camman
25 januari 2019
Deel 2: Het maken van de juiste segmenten in de zakelijke markt

Succesvolle ondernemingen hebben een duidelijke focus op hun markt. Op de weg naar dit succes is het belangrijk jouw product markt combinatie regelmatig te onderzoeken en de juiste communicatiestrategie te kiezen. Marktsegmentatie of segmenteren helpt het overzicht te bewaren en te bepalen waar je meer of minder aandacht aan moet geven. Daarmee verkort je de weg naar succes aanzienlijk.

Om tot een goede product markt combinatie te komen is het belangrijk om de markt onder te verdelen in verschillende segmenten. Segmenteren is belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie en om een eenduidige, effectieve boodschap te communiceren. Philip Kottler en Kevin Keller identificeren zeventien segmentatiecriteria. In dit blog behandelen we de drie belangrijkste criteria die snel bijdragen aan een succesvolle segmentatie.

Deel 1 gemist? Lees hem dan hier

Wat is segmenteren en waarom is het belangrijk?

Segmenteren is het opdelen van de markt in verschillende groepen met als doel focus aan te brengen en onderscheidend vermogen te creëren. Segmenteren is dus belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie en om een eenduidige, effectieve boodschap te communiceren. Maar wat ga je dan communiceren? En wat onderscheidt jouw dan van concullega’s die hetzelfde claimen? Wanneer je focust op een bepaald segment ontwikkel je jouw bedrijf als specialist. Dit zorgt ervoor dat je ineens een stuk minder concurrentie hebt en een veel duidelijker verhaal vertelt.

Voorbeeld: Zo is het in de financiële wereld (lees: administratie en accountancy) gebruikelijk om te zeggen dat je voor iedere onderneming in de regio werkt. Doordat iedereen in de markt zich als generalist positioneert ontstaat weinig onderscheidend vermogen. Daarnaast is er iets voor te zeggen dat grote kantoren dit beter waar kunnen maken dan kleinere. Kleine aanbieders doen er goed aan om zich te specialiseren aan de hand van de zeventien criteria.

Waar moet een segment aan voldoen?

Een goed segment voldoet aan een viertal criteria:

  • Meetbaar: grootte en koopkracht
  • Toegankelijk: ze kunnen bereikt en geholpen worden
  • Substantieel: groot genoeg om winstgevend te zijn
  • Differentieerbaar: reageren anders dan andere segmenten

Welke segmenten zijn er te onderscheiden?

Kottler en Keller onderscheiden zeventien segmentatiecriteria, verdeeld in vijf categorieën. De drie meest gebruikte criteria zijn: bedrijfsgrootte, locatie, sector/branche. Deze zijn eenvoudig inpasbaar in jouw bedrijfsvoering. Doe voor het gemak maar eens een vingeroefening door jouw bestaande klantenbestand te toetsen aan onderstaande criteria.

Bedrijfsgrootte

Bij bedrijfsgrootte segmenteer je bedrijf op basis van aantal werknemers, werkplekken of omzet. Bedrijfsgrootte is een segmentatie variabele die binnen een groot aantal sectoren belangrijk is.

Verzorgingsgebied

Verzorgingsgebied is een traditionele vorm van segmentatie. Zie dit niet te eng. Afhankelijk van je verzorgingsgebied bepaal je op welke locatie je zelf zit en waar jouw potentiele opdrachtgevers gevestigd zijn. Factoren als relatieve reisafstand en lagere logistieke kosten maken jouw propositie voor jouw doelgroep interessant. Kennis van de lokale markt is een onderschat onderscheidend vermogen, waar je goed gebruik van kunt maken.

Een onderneming die zijn verzorgingsgebied kent maakt minder reclame- en advertentiekosten dan een bedrijf dat zijn klanten landelijk zoekt en heeft daarvan een hogere opbrengst. Het is erg verleidelijk om landelijk campagnes te ontwikkelen; in onze ervaring kan je dat beter overlaten aan de grotere, generalistische vakbroeders.

Sector/branche

Eén van de meest gebruikte kenmerken om te segmenteren is een selectie op een sector of branche. Door je te richten op een specifieke branche claim je autoriteit en kan je jouw meerwaarde beter vermarkten. Daarnaast zijn potentiele klanten goed te identificeren aan de hand van de verplichte branchecodes bij registratie. Gebruik daarvoor de SBI codes van de kvk. Een branch kiezen waarin je specialist bent zorgt ervoor dat je duidelijke boodschap naar buiten hebt.

Andere manieren van segmenteren

De bovenstaande segementatiecriteria zijn de meest gebruikte manieren van segmenteren. Ze zijn eenvoudig toepasbaar en geven jouw communicatiestrategie een positieve impuls. Op deze manier segmenteren geeft je al genoeg onderscheidend vermogen. Als dat bevalt is het tijd voor de volgende stap: Klik hier voor de volledig lijst van segmentatie variabelen die Kotler en Keller onderscheiden in de b2b markt.

Segmenteren is een belangrijke stap om te komen tot een goede product markt combinatie. Wanneer je verschillende segmenten hebt gemaakt moet je gaan bepalen op welk segment/op welke segmenten je gaat richten, ofwel doelmarktbepaling. Lees hier hoe dit in zijn werk gaat.

Nadat je een segment gekozen hebt ga je positioneren. 

19 september 2019
11 SEO tips voor de perfecte pagina

In deze handleiding geven we 11 tips hoe je zoekwoorden op de juiste manier gebruikt op jouw pagina of blog. Wanneer je deze SEO technieken toepast ga je beter gevonden worden in de grote zoekmachines. Door het gebruik van de juiste zoektermen gaat je content namelijk meer waarde krijgen voor de bezoeker doordat ze antwoord […]

Lees meer
24 juli 2019
Time is on my side

Het is een bekend gegeven: je hebt een memo of artikel ontvangen waarvan je denkt 'dat leg ik even klaar om vanmiddag te lezen.' Vervolgens stort je je weer in de waan van de dag en de volgende morgen ligt dat artikel er nog steeds ongelezen bij. En zo kan dat nog wel een tijdje […]

Lees meer
27 juni 2019
De formule voor succes

Dat de wereld om ons snel verandert en dat succesvolle ondernemingen zich daarop aanpassen is inmiddels genoeg besproken. Dat laat de vraag open hoe deze bedrijven dat klaarspelen. Als we goed kijken naar succesvolle ondernemingen zien we drie factoren die dat succes bepalen: Geld, toeval en kennis. Idealiter in omgekeerde volgorde. Geld Ironisch genoeg is […]

Lees meer

Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse Nieuwsupdate!

info@klantenfabriek.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram